Lag juledekorasjon som ikke koster noe

Det er så kaos i hodet mitt med alt som skjer om dagen, så da jeg var ute å kjørte i dag, bråstoppet jeg langs veien et sted det lå stein på stein grønnkledde av mose. Det var ikke etter planen at jeg skulle ha et juleverksted for meg selv i dag, men jeg tror det er det beste jeg har gjort for meg siden vi startet å bygge hus for ett år siden. Å være kreativ på denne måten gir meg rett og slett en indre ro.

Å fjor var det bare fordi vi har barn at juletreet kom opp lille julaften, all tid gikk til husbygging. Så i år med nytt hus og julefeiring hos oss, blir det noe helt annet. Julehuset er i full sving! 

Jeg har ikke kapasitet til å lage en DIY julekalender i år slik jeg har gjort tidligere år, men jeg kan garantere at det blir noen prosjekter fram mot jul allikevel. Her kommer et første DIY tips til juledekor som ikke trenger å koste stort.

Bruk mose og granbar til å lage nydelig juledekor

Se deg rundt når du er ute å kjører eller går tur. Det burde ikke være så vanskelig å finne mosekledde steiner. Er du heldig finner du store steiner helt dekket av den vakreste mose som du bare kan rulle av som et gigantisk teppe. Så heldig var i alle fall jeg.

Lag mosetrær

Du trenger: 

  • mose
  • tråd/ståltråd
  • kjegle/ark til å lage kjegle

Kjegle:

Du lager en kjegle enkelt ved å snurre ark til du får rett fasong, og teipe/lime den sammen (Du kan se video HER om du er usikker på hvordan du gjør det). Har du ikke noen stive ark, kan du bruke dobbelt eller trippelt lag med kopieringsark. Du lager kjeglen så stor du ønsker ved å bruke forskjellig størrelse på arket (teip gjerne sammen flere A4 ark om det er det du har for hånden).

Jeg har brukt to gamle kjegler fra dette tidligere prosjektet, da de rett og slett har blitt litt musespist. I stedet for å kaste disse og lage nye kjegler brukte jeg de om igjen.

Slik gjør du det: 

Når du laget kjeglen din, trekker du den inn i aluminiumsfolie eller plastfolie, dette for å forhindre et arket tar til seg fuktigheten fra mosen.

Klipp så ut et mosestykke som er stort nok til å snurres rundt kjeglen din.

Snurr mosen rundt kjeglen, og surr en tråd eller ståltråd rundt det hele for å feste mosen til kjeglen. Jeg brukte en grønn sytråd, og det fungerte utmerket.

Til slutt sprayet jeg toppene av mosetrærne med en snøspray jeg hadde liggende. Dette får du kjøpt på hobbybutikker.

Lag mosekuler av moserestene

Mose er så dekorativt, så hvis du har mose til overs, snur det rundt en julekule og fest mosen på samme måte som på mosetrærne. For å få store kuler kan du legge flere lag mose uten på hverandre, eller bruke større runde former; en ball for eksempel.

Bevar mosepynten lenge ved å spraye den daglig med vann, gidder du ikke det, er tørket mose også dekorativt.

GRANTRE – fyldigere enn noen sinne

Jeg rasket med meg en rekke kvister fra noen grantrær i dag også, og laget dette utrolig dekorative grantreet. Du kan se hvordan det er laget fra mitt tidligere innlegg HER. Forskjellen fra sist er at jeg fullførte grankvistene hele veien opp i stedet for å lage den om til en grannisse.

Gran vil drysse etter hvert, spesielt om du har det innendørs. Jeg skal kjøpe en stor og billig hårspray i morgen og spraye den inn for å se om det fører til mindre dryssing, om ikke får den flytte ut foran inngangsdøren.

For å se alle mine krative påfull som passer til julen – KLIKK HER 

2 kommentarer
    1. Nå skal man vel ikke raske med seg all mosen man finner. Den bruker veldig lang tid på å gro, så plukk forsiktig små biter her og der så den kan vokse seg stor igjen.

      Har dere flytta inn?

    2. Så fine. 😍 hvor finner man slike kjegler? Og hvilke spiler har dere på veggen? Kjempefine de å😃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg