DIY Gran-Nisser med ullue og moselue

Luke nummer 5 i DIY adventskalenderen er endelig her! 
Min søster kom over til dagens juleverksted. Jeg hadde som plan å lage noen GranNisser, og det haddde hun også hatt i tankene allerede fra forrige jul. 
Her er resultatene av de to forskjellige GranNissene vi laget: 

Hva er vel ikke bedre enn å bruke naturen til å skape med? Vi tok beina fatt og siden vi faktisk eier en hel granskog som ligger 30 meter fra huset så trengte vi ikke å gå så langt for å finne det nødvendige til dagens produksjon. 

Jeg klippet av en haug med kvist fra et grantre, søster fant noen kvister hun også og fylte en pose med mose. 

Nissene er laget på veldig forskjellig vis, så jeg viser dere fremgansmetode på begge to: 


GRANNISSE MED MOSELUE:

Du trenger: 

  • granbar eller lignende 
  • mose
  • julekuler
  • ståltråd og avbiter
  • skjegg av ull

Søster har her samlet noen kvister av et grantre og festet stilkene sammen med en stål tråd slik at granen vider seg ut i bunnen og danner selve kroppen til nissene. 

Hun har fortsatt med noen flere lag kvister oppover, til å hun har en nisse som er så høy hun har ønsket å ha den. 

Så har hun festet mose over hele den delen hvor pinnene er bundet sammen med ståltråd. Mosen festet hun med en grå ståltråd surret på utsiden. 

På toppen av GranNissen med Moselue har hun festet en julekule i ståltråden hun har surret rundt mosen. 

Til slutt festet hun nese og litt skjegg. Til nese har hun igjen brukt en julekule som hun har tvinnet på litt ståltråd. Ståltråden har hun stukket inn i nissen i overgangen fra granbar til mose. 

Og så litt ullskjegg under nesen. 


GRANNISSE MED ULLUE

Du trenger: 

  • Revenetting eller hønsenetting og avbiter
  • Ståltråd eller hyssing
  • granbar
  • stoff til en lue 
  • julekule
  • skjegg

Jeg hentet noen rester med hønsenetting etter kaningården, og klippet opp to trekanter.  

Revenettingen har jeg snurret til en kjegle som jeg har festet med noen biter ståltråd. Annen sterk tråd kan brukes som hyssing for å holde det sammen. Så klippet jeg av bunnen slik at bunnen og kjegle står rett. 

Når kjeglen er klar er det bare å stappe inn grankvister i hullene på stålnettingen. Start i bunn og fortsett oppover. 

Jeg stoppet da jeg var omtrent halvveis opp på kjeglen med kvister. 

Jeg har festet litt skjedd med limpistol, og en julekule med ståltråd for å lage nese og skjegg til nissene mine. 

Så har jeg klippet ut en kjegle i stoff som er bredere i bunnen enn det nissekjeglen er i omkrets der nisseluen skal havne. Jeg limte den sammen til en lue, evt kan man så klart sy den sammen. 

Så er det bare å tre nisseluen på kjeglen, og Grannissen er ferdig. 


– Følg alle DIY julekalender innlegg på facebook siden til Speiltvillingene –

11 kommentarer

Siste innlegg