Kjøkken – fra tanke, tegning, til montering

Det er enda litt som mangler før kjøkkenet vårt er helt ferdig, men nå klarer jeg ikke vente lengre med å vise det fram. Siden det daglig renner inn spørsmål rundt kjøkkenet tenkte jeg at jeg like gjerne kunne prøve å skrive et innlegg som svarer på de fleste spørsmål som har kommet min vei, og hva er vel ikke bedre da enn å starte fra begynnelsen..

Husets form var tegnet, plasseringen av kjøkkenet var gjort, men den endelige kjøkkenløsningen hadde bare så vidt begynt å spire. 

Jeg hadde aldri gjort dette før, tegne et hus altså, men lastet ned tegneprogrammet Roomsketcher og satte i gang. Det tok litt tid å få det skikkelig til, i startet fikk jeg ikke en gang til å endre en farge i rommet, men etter noen intense timer med tegning i dataprogrammet begynte det å danne seg et bilde av et framtidig kjøkken.

Dette er starten på prosjektet. Det ble fort klart for meg at jeg ønsket å ha en øy ut mellom vinduene, og høyskap over hele bakveggen. Jeg bestemte meg også veldig tidlig for å ha stekeplata på øya. Mitt ønske var å kunne lage mat med utsikt.

Jeg utviklet stadig tegneferdighetene mine i Roomsketcher, og kjøkkenet endret seg i takt med ny kunnskap fra hvitt til sort, og benkeplaten med trestruktur kom på plass.

Enda senere oppdaget jeg at jeg hadde liten plass til kjøkkenmaskiner, jeg hadde egentlig ikke noen plass til å ha kaffetrakteren, noe som resulterte i en endring på kjøkkenet. Jeg delte opp veggen med høyskap for å få litt mer benkeplass.

Kjøkkenet var stadig i endring. Jeg fant ut at jeg hadde behov for et vitrineskap til alle penglassene, og det var da jeg kom opp med ideen om å ha et lavt vitrineskap på andre siden av skilleveggen til kjøkkenet. Da jeg tegnet det innså jeg fort at jeg ville få et mye mer helhetlig inntrykk av å dra kjøkkenet rundt hele skilleveggen.

Men å få kjøkkenet til å bli helt perfekt skulle ta tid! Jeg likte den ekstra benkeplassen jeg hadde laget på veggen med høyskap, men på samme tid ødela det for følelsen av å ha innebygde skap langt hele veggen. Derfor endte jeg med å lage en skjult løsning, og stekeovnene flyttet jeg ned til øya. Jeg syntes dette ga et renere og mer delikat resultat. Den andre grunnen til at stekeovnene ble flyttet ned, var for å unngå å ha de midt i glaningen når de ikke lengre er så rene og pene som når de er helt nye.

Fra tegning til bestilling

Da jeg omsider fikk den gode følelsen i magen av å se på kjøkkenet kunne jeg ta det videre til bestilling. Vi sjekket opp priser på sort matt kjøkken hos tre leverandører.

Jeg sendte tegingene jeg hadde laget i roomsketcher og målene på rommet til to kjøkkenleverandører, og så tegnet jeg selv opp kjøkkenet hos IKEA hjemme fra dataen.

Etter litt fram og tilbake landet vi på IKEA. Hovedgrunnene var pris, mulighet for endring av utseende senere og at det var lett å lage egenkomponerte løsninger. Faktisk kostet IKEA kjøkkenet oss 1/3 av prisen sammenlignet med de to andre. Noe som medførte at vi kunne velge å oppgradere litt på de tingene som var viktig for oss: vi har derfor oppgradert benkeplata til en laminat som heter Nelson, fra schmidt kjøkken. Steketoppen er den fantastisk lekre og geniale BORA som har vifte integrert i platetoppen. VI har også kostet på oss vinskap, en stor vask og det nydelige KWC kjøkkenarmaturet.

Det morsomme med IKEA er at man ikke trenger å spare på noe, alt er så billig at selv hvor mange ekstra skuffer i skuffen man velger, eller om man sette lys i alle skuffer så blir det allikevel ikke spesielt dyrt.

Noen dekksider og foringer mangler fremdeles, men her er altså resultatet av kjøkkenet så langt

Jeg prøver alltid å tenke ut hvordan jeg kan lage detaljer, som løfter helhetsinntrykket

I stedet for å kjøpe høyskap, har jeg satt tre benkeskap oppå hverandre, med unntak av helt til venstre på skapveggen, der er det plassert kjøleskap og fryser, og derfor også høyskap. Ved å sette benkeskapene oppå hverandre, kunne jeg plassere en benkeplate i mellom for å lage en unik detalj på den ellers helt sorte veggen. Linjen av treverk fra benkeplaten skaper et blikkfang, og bak to av dørene skuler det seg et åpent rom til kjøkkenmaskinene. Her har jeg ikke plassert benkeskap, men i stedet festet dekksider til skapene på siden og over åpningen.

Bak steketoppen har vi plassert en elektrisk stikkontakt som står fint til steketoppen.

Skilleveggen er tegnet for å kunne skjule oppvask som ikke rekker å komme inn i oppvaskmaskinen med det samme. Da slipper vi å se rotet fra resten av stuen. Oppvaskmaskinen er plassert strategisk ved siden av vask og søppel. Veggen er tapetsert med en steintapet som heter: Omexco Mica. Foran vasken skal vi beskytte tapeten med en glassplate.

Vi har lys i alle skuffer, noe som jeg synes løfter opplevelsen av kjøkkenet veldig. Vi har også mange skjulte skuffer inni skuffene, som under: hvor jeg har en ekstra skuff til krydder under platetoppen. Genialt!


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

45 kommentarer
    1. Vi har tenkt å velge ikea kjøkken, og har veldig lyst på vinskap vi også.
      Hvor fant dere dette, som passet inn ? Har ikke sett det når jeg har tegna på ikea ?🙈

    2. Så fint😃😃 Jeg ønsker meg også muligheten til å skjule kaffetrakteren, men hvordan tror du det blir med damp fra trakteren?

    3. Veldig fint kjøkken og bra løsninger! 😀
      Men jeg tror du kommer til å angre på at du ikke har satt stekeovnen i høyden..

      1. Tusen takk 😀 Det tror heldigvis ikke jeg, men der er vi sikkert forskjellige. Jeg kjenner meg selv godt, og vet at jeg hadde irritert meg mer over skitten stekeovn i glaningen, enn å bøye meg litt for å sette inn maten 😀

        1. Enig med deg, Stine! Jeg valgte å ha stekeovnen under koketoppen og jeg angrer ikke 🙂 Tenker aldri over at jeg må bøye meg med, og elsker benkeplassen jeg fikk i stedet for stekeovn høyt oppe.

          Et tips, som du sikkert har tenkt på da – sjekk at den integrerte stekeovnen er like bred inni som en vanlig! Det gjorde ikke jeg, og selv om det går greit at den er smalere, er det irriterende allikevel, særlig siden jeg ikke kunne bruke stekeplatene fra den gamle ovnen.

    4. Syrefri klarlakk kan være et rimeligere alternativ til glassplate foran tapetet. Vi har det både ved vask og komfyr, og det tåler alt!
      😁

    5. Det er så flott! Og det er så gøy å følge prosessen med hele huset! Jeg lurer på noe jeg så du postet tidligere på intagram. Du vasket skapdørene på vaskerommet med noe eller på en måte for at de ikke skule tiltrekke seg så mye fett…stemmer det? Jeg lurer så på hva det var.

    6. Hei! Jeg holder på å planlegge kjøkken i huset vi skal bygge. Kan jeg spørre hvor mye dere betalte for kjøkkenet?

    7. Hei! Hva skjer dersom man koker over og maten/vesken renner ned i ventilatoren?
      Er det enkelt å rengjøre den, eller eventuelt åpne opp? Er det kullfilter på denne viften?
      Her ble det mange spørsmål🤗
      Nydelig hus hvertfall! 😍

      1. Det er en beholder som tar i mot vesken, denne løftes enkelt opp for rengjøring 🙂 Vi har vifte ut av veggen, hvis man legger opp til Bora etter byggingen er det vanlig med kullfilter 🙂

    8. Såå utrolig fint hus dere får! Spesiellt missunt på kjøkkenet, elsker det!

      Men over til noe annet. Dere fikk jo valp i hus når minstejenta var ganske liten, pg har selv tenkt å få me valp i nærmere framtid å ta er minstemann mellom 9 og 15mnd. Så jeg bare lurer på om du kunne lagetvet lite innlegg der du skrive hvordan det var og ha det og hvordan du gikk fram med å få valp til å godta og vær rolig med baby og hvordan du opplevde og gjor for å lære minstejenta å ha respekt for hunde. Kunne det vært noe?:)

    9. Så. Utrolig flott! Jeg kan ikke få nok av å se på deg lekre huset deres 🥰 Vil flytte inn med dere! 😂 Ønsker deg en hærlig dag! Vær stolt av deg selv og alt du får til! Klem fra meg som kikker på bloggen din typ 5 ganger om dagen 🤪😁❤️

    10. Hei . Kjempe fint hus . Kan jeg spørre hvor stort selve kjøkkenet er ? Hvor stort er hele rommet med spisestue og stue? Kan jeg også spørre hvor stort det største badet er og vaskerommet ? Til slutt entreen ? Håper det er ok ? Takker på forhånd !

        1. Takker for svar ! Det kjøkkenet ser helt magisk ut 🙂

          Vet du hvor stor bare selve kjøkkenet er ? Og selve stuen ?

          Planlegger litt selv 🙂 Kjekt å følge deg i din prosess !

          Lurt med romslige rom 🙂

    11. Etter hvert som du starter å bruke kjøkkenet, så tipper jeg at du vil savne mer benkeplass. Spesielt en LANG flate som er fri for rot og pynt. Jeg snakket av erfaring. Vi har sikkert dobbelt så mye benkeplass som dere, og likevel skulle jeg gjerne hatt LIIIIIITT til.

    12. Hvilke fronter har dere på kjøkkenet? Utrolig fine, skal bygge oss sort kjøkken selv. Men er litt redd for «fettflekker» på sort. Du er bare helt rå, finner så mye inspirasjon fra deg nå som vi totalrenoverer vårt eget hus ☀️

    13. Utrolig fint kjøkken dere har. Og – du er dyktig som har tegnet selv. Jeg må si at du har funnet masse gode løsninger som sikkert fungerer optimalt for dere. Nydelig ble det og rett og slett rimelig pris totalt sett! Jeg får mitt (Bodbyn) levert 5.10 og har gjort mange like valg som det du har gjort, benkeplate fra pfp, ventilator og vinskap. Gleder meg veldig. Takk for all inspirasjon du legger ut!

    14. Så fint kjøkken!! Kan jeg få spørre hvilken farge dere har malt på veggen ut mot stuen(?). Altså veggen på andre siden av vasken. Mvh Mary

    15. Var d so at du hadde kjøleskap og frys helt til Venstre oppe på kjøkkenbenk? Isofall er ikke d litt tungvindt?

    16. Veldig fint kjøkken dere har😊
      Jeg skal nå bestille Omexco Mico tapet. Den som du har – heter den grovere sand med nr MCA3108?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg