Lag avisgresskar med barna

Altså, se på de råstilige grasskarene som jentene har laget. De har så klart hatt litt mammahjelp oppi det hele, men jeg er imponert over alt de har fått til helt på egenhånd. 

Gresskarene er laget av en ballong med limte avisbiter på utsiden.
Jeg skal vise dere hvordan vi gikk fram:

Jeg blåste opp en ekstra stor ballong til ønsket størrelse. Så klippet jeg ut 3 hyssingsnorer, lange nok til å gå rundt hele ballongen og kunne knytes sammen. 
Dette så veldig enkelt ut da jeg så hvordan man bare knøt tauene rundt ballongen. La meg si at det ikke var så enkelt – faktisk tror jeg det er lettere å lage gresskar-malen ved å teipe og forme sammen en bærepose, fylt med bæreposer. 
For at ikke trådene skulle rulle av ballongen, måtte jeg feste alle midt under ballongen med teip. 
Så knøt jeg alle trådene sammen, men det er ikke mulig å knyte de så stramt at man får den perfekte gresskarformen om du spør meg. Derfor måtte jeg stramme inn alle trådene etterpå med q-tips som jeg snurret opp trådene med. 

Når ballongen har den formen man ønsker, er det klart for den mest grisete og morsomme jobben. Nemlig å feste på avisbiter. 
Da klipper du på forhånd ut mange avisbiter. Så blander du 2 deler lim (trelim eller tapetlim fungerer fint) med 1 del vann i en bolle. Avisbitene dyppes (en etter en) opp i limet og festes til ballongen. 
Når ballongen er dekket med et lag, lar man den tørke før man limer på enda et lag. Du kan også feste tre lag for enda mer soliditet. 

Dette er litt klinete, men kanskje desto mer moro for barna. Pass bare på å ha noen gamle plagg, og en hobbyduk så er det ikke så farlig med litt gris. 

Når ballongen er helt tørr, er den klar for å males. Jentene her malte hvert sitt gresskar helt orange. Og hundeskålene fungerte helt utmerket som grasskarholdere. 

Ekstra detaljer:

Stilken til gresskaret laget vi ved å rulle sammen et avisark, og teipe den fast i form. Stilken limte vi på med limpistol. 
snurrestilker – laget av en strimmel med aluminiumsfolie som er rullet sammen til en snor. Så har jeg surret den rundt krølltangen for å få fine snurrer. Snurrestilkene er så festet med limpistol til gresskaret og malt. 
Ekstra skyggeeffekter – For å gjøre gresskaret enda mer levende, har jeg skyggelagt alle strekkene etter trådene med en brun og kobberfarget maling. Dette gjør at konturene av gresskaren kommer enda bedre fram. 

Som en avslutning på verket skrev vi i dag ut 10 flaggermus med kuttemaskinen (her kan man så klart klippe for hånd også). Jentene festet en liten klisterpute på alle sammen, og limte de fast på gresskarene, før de brettet opp vingene og skapte nesten helt levende flaggermus på de råstilige gresskarene !

Skumle, eller hva? 

Sjekk også ut mine andre forslag til hvordan å lage dekorative gresskar før halloween: 

Gresskar av betong
Klassisk skummel gresskarutskjæring
Dekorativ gresskarutskjæring med lys

God helg!! 
 


– Speiltvillingene på Facebook – 

10 kommentarer
    1. Så kreativit! Et rimeligere alternativ til tapetlim er en blanding av hvetemel og vann. Det fungerer like bra!

    2. Kule gresskar!
      Bare et lite blogginnlegg-ønske.. Hadde du kunnet lage et innlegg om Silouette Cameo (var det ikke det den het?)? Jeg lurer på hvordan en slik maskin fungerer, hvilke muligheter den har etc. Vurderer å ønske meg en slik til jul, men vet for lite om det. Takk!☺

    3. Hei,
      Er du fornøgd med mobilprinteren du fikk i gave av mannen din ? Kva merke kvar det og er det lett å få tak i papir ?

    4. Takk! Jeg har ikke fulgt deg lenge nok til å ha fått med meg det innlegget, men fant det nå!☺ Supert!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg