Mønster Hverdagskjolen

Okey, kjære lesere, bha, jeg liker ikke å kalle dere lesere. Kjære venner, passer bedre ♥

Det å dele fremgangsmåte på det jeg syr er lett, men å lage mønster slik at dere kan tegne deres mønster selv krever litt mer jobb. Men nå føler jeg at jeg kanskje har funnet en ny vei å gå som gjør det lettere for dere og meg å tegne mønsterene mine. For nå kommer det mål til hver størrelse, og så viser jeg hvordan dere går frem. På den måten kan dere tegne opp den størrelsen dere ønsker, og forhåpentligvis skal antrekket passe veldig bra da. Håper jeg, dette er første gang, så kom gjerne med tilbakemeldinger. 


Vi skal starte med å tegne mønsteret til kjolen sammen. 

Om du er litt logisk i tankegangen burde det være lett å forstå uten dypere forklaring, men siden det er første gang skal jeg forklare i detalj. Under har jeg vist eksempel i størrelse 86/92 – jeg kjørte doble størrelser siden denne kjolen har en vid passfasong som gjør at den passer lenge. Det du da kan se er at målene (markert med orange) er de samme målene som er merket opp over i størrelseskjema for strørrelse 86/92

Slik gjør du: 

  1. mål opp din kjolelenge langs den ene siden av matpapiret. Jeg har satt opp mål for lengden jeg har brukt, men denne kan du variere etter som du vil ha en lengre eller kortere kjole. Jeg har merket av oppe og nede med 54 cm i mellom. 
  2. Strek opp en strek som markerer halsvidden, min er 10 cm. Se størrelsesskjema for mål om du ikke tegner i størrelse 86/92.
  3. Punkt tre lager du vet at du måler opp to horisontale streker fra mønsterets vestre side. 19 cm om du tegner i 86/92. Annet eksempel: 25 cm om du tegner etter størrelse 122/128.
  4. Så trekker du bare en vertikal linje på de to merkene du målte opp fra punkt tre. Grunnen til at jeg gjør det på denne måten er fordi du skal finne brystvidden pressist.
  5. Her skal du finne cm mål for armhule (se skjema). Du setter måleenheten din ved punktet jeg har kalt A (enden på halsvidden), og der du treffer på den vertikale linjen med målet ditt, der kommer punktet som jeg har kalt B.  
    Nå har vi altså alle de punktene vi trenger for å tegne opp mønsteret i rett størrelse, og vi fortsetter med den blå linjen som former kjolen. 
  6. Fra punkt A trekker du en bue ut til venstre kant, la den bare skli litt ned slik at man får en naturlig bue ved halsen. Den trenger ikke være mer utringet enn en cm ned fra ditt aller første mål.
  7. Armhulen tegner du som på bildet fra A til B. 
  8. Her tegner du bare ut en svak bue slik du ser på bildet og danner kjolens bunn. Jo lengre ut fra den vertikale streken vi har tegnet jo større blir skjørtevidden.  
  9. Når du er fornøyd med bredden på kjolen i bunn trekker du opp en strek fra punkt B til bunnen av kjolen din. 

Og slik tegner du armen: 

  1. Legg en strimmel matpapir over kjolemønsteret med den høyre kanten langsmed kjolens ytterkant slik du ser på bildet over. Tegn over armhulen som synes igjennom fra kjoledelen. Viktig at disse blir like slik at de kan sys sammen. 
  2. Langs den vertikale linjen din måler du opp lengden på innside arm. Se måleskjema til arm for din størrelse. 
  3. Og 4. Ved å bruke en tommerstokk kan du enkelt lage en 90 grades vinkel slik at du kan markere opp rette streker (se bilde under). Marker opp en rett strek der innside arm avsluttes og der armhule avsluttes oppe. Så måler du ut cm til skulder/hals (se størrelseskjema). Den samme lengen skal være på armens bunn.
  4. gjør på samme måte ved halsen slik som du gjorde på kjolen ved å lage en svak bue. 
  5. Til slutt bretter du matpapiret vertikalt der enden av armen og halsen er. Når du klipper ut mønsteret da så får du hele stykke av armen selv om du bare har tegnet halve.  

Ay ay ay!! Jeg håper dette var forståelig for dere. I morgen viser jeg hvordan stoffet skal klippes og sys i sammen. 

Fint med tilbakemeldinger på mønsteret 😀 

43 kommentarer
    1. Hei!
      Kommer ikke til å prøve akkurat dette mønsteret, da jeg har en liten gutt. Men til kolleksjonen eller ny idé til å tegne mønster; Body 🙂 det er anvendelig for begge kjønn bare med forskjellige stoff 🙂 bukse oppskrifta er jo kjempe bra. Så å matche body og bukse syntes jeg hørtes lurt ut 😀
      Forresten så virka tabellen supert, ved overblikk værtfall! Tommel opp 😀

    2. Er målene bare halvparten av kjolen? Altså, man tegner halvparten av kjolen og klipper ut dobbelt slik at dersom mål på hals er f.eks 10cm så blir den 20cm når kjolen er klippet ut? Eller skal halsen være totalt 10cm ferdig klippet?

    3. Tipp topp tommel opp!
      Jeg gleder meg også til å prøve!
      Vil du tro det blir fint som genser hvis man bare lager den litt kortere? Eller vil den bli for vid rundt livet for at det ser OK ut? Tenker f.eks. sommerbluse i et luftig og godt stoff…

    4. Fantastisk bra! 😀 har aldri rørt en symaskin før, men nå var jeg nettopp å handlet soff og skal til min kjære bestemor å sy kjole imorgen! Du et virkelig en inspirasjonskilde 😀

    5. Herregud, jeg blir helt målløs 😮😊 så fantastisk flink du er til ALT !! Har et lite spørsmål, ikke akkurat om sying men håper du kan svare. Hvordan løste du det når du var alene med tvillingene og måtte på do?? Kan du ta det gradvis fra de var småe til hva du gjør nå?? Det er for meg en utfordring og liker ikke og tilbringe den tiden med andre😂

    6. Hurra! 😊 har prøvd mange av syoppskriftene dine. Nå gleder jeg meg til å prøve å sy denne 😀

    7. Ett helt annet spørsmål :p Når jeg søker på hvordan en lager sengegavl, så er det noen som beskriver hvordan de gjør det ut i fra din blogg, men jeg finner det ikke på siden din. Du forklarer alltid mye bedre enn andre og du har ofte med veldig viktige detaljer andre utelater. Kunne du lagt ut denne på ny? 😀

    8. Anita: 🙂 Tusen takk.
      Haha, morsomt spørsmål. Jeg vet ikke jeg, jentene her har vel egentlig aldri brydd seg med at jeg går på do. Da de var helt små lå de i lekegrinden når jeg gikk i fra dem, og da hadde de gjerne en uro som de lå å tittet på. Men da de større har jeg bare gått på do. Jeg er ikke en av de som tar med meg avisa på potta da så de har vel ikke merket at jeg har vært bort. 😉 Kan du ikke avlede de med å gi de en fruktbit eller noe så de har noe godt å tygge til din alenetid ^^,

    9. Jeg pleier ofte å sy bodyer til jenta mi 🙂 kan bidra med bilder til fremgangsmåte og mål på mønster hvis du vil? 🙂

    10. hanne: Flink du er da 🙂 Synes bodyer er veldig kjedelig å sy, samtidig som det ikke mangler utvalg av billige bodyer i alle mulige farger, så derfor syr jeg heller andre ting 🙂

    11. Hei. Tenkte å prøve meg på denne kjolen. Er helt fersk på sying etter mønster… Er dette mønsteret inkludert oppbrettskanten? Eller legger man til litt rundt kantene når man klipper ut stoffet?

    12. En veldig fin og enkel kjole for oss som ikke er eksperter. Jeg la inn strikk i bunnen også for å få mer tyngde:) Synes forklaringen din er bra vist med bildene, jeg forstod det vertfall!

    13. Jeg har sydd denne kjolen til lillesøster. Men den ble utrolig stram under armen, hva har jeg gjort feil? Brukte fast bomull, og ikke jersey.. 😳😳 Skal lage en til, tips til hva jeg kan gjøre annerledes?

    14. FruOddane: Ja, denne modellen er laget for jersey. Siden bomull ikke er elastisk må du lage videre armer. Det er ikke så vanskelig, så du må gjerne bruke bomull. Men legg da ut vidden på armen og tegn streken til armhull ved kjolen litt lengre 🙂

    15. Hurra! Andre gangen gikk det såå mye bedre! Takk for tips! 😉 La ut bilde på instagramen min, @fruoddane om du vil se resultatet 😊

    16. Jeg har aldri tegnet mønster før og elsker at du viser steg for steg slik at det er lett for oss nybegynnere!! Men jeg forstår ikke helt på armen.. Skal tegne ned den minste størrelsen og da er armvidden 6cm, men er det fra skulderen og ut eller er det fra under armen og ut, altså på det videste?
      Takk for at du gjør den enorme jobben med å vise oss disse mønstrene!!
      Hilsen ina

    17. Ina: Så gøy at du tørr å prøve deg! 🙂
      De 6 cm skal være øverst og nederst på armen, altså der jeg har tegnet 8cm på mitt mønster i størrelse 86 (Se nederste bilde og møster av arm på venstre side)

      Masse lykke til!

    18. Hei:)
      Så fine mønster du lager! Såå gøy å prøve å herme litt selv!
      Jeg lurer på hvordan du vet hvilken vinkel du skal ha fra armhulen til armlengden. (Altså pkt. 2 på armen). De 24 cm er de langs den vertikale linjen, eller fra punktet og skrått. Sliter med å velge hvor jeg skal sette punktet 🙂 Hadde satt pris på hjelp!
      M

    19. Hei,
      Så inspirert av deg men er helt grønn på sying. Har en symaskin og veldig lyst til å prøve, selvom jeg ser faren for at det blir mislykket.. Prøvd å lese meg opp litt på bloggen din nå og kanskje jeg ender opp med å prøve. Mitt spørmsål er imidlertid i forhold til denne kjolen – hvis jeg skal ha den i str 98/104 hvor mye stoff må jeg kjøpe? og hva slags stoff bruker du på armene?

    20. Hei!
      Begitt meg ut på denne og trenger litt hjelp ( inn med teskje ) men på punkt tre setter du en strek basert på dine 19 cm etter sen størrelsen du følger. Men så er det en ny strek under der igjen også …. hvordan vet du hvor disse to punktene skal stå? Er det 19 cm ned til punkt en og dermed nye 19 til punkt to? Og skal selve streken også være 19 cm? Skjønte det virkelig ikke og da stoppet det helt opp naturligvis 🙁 håper du vil forklare 🙂

    21. Jeanett: Hei 🙂 19 cm er brystmålet i dette tilfellet. Du måler opp to punker 19 ut fra sidenlinjen på venstre side, og trekker en vertikal strek i mellom. Grunnen til at jeg lager to punkter er bare for å få den vertikale streken presis og ikke skjev, slik at den blir parallell med kanten på venstre side. Det spiller ingen rolle hvor disse to punktene (19 cm fra kanten) er plassert, for det er den vertikale streken som er brystvidden.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg