TOPP – Syoppskrift

God lørdag mine venner. 

Jeg er som normalt alene med jentene da mann i hus jobber 😛 Jentene tar dagluren nå så jeg tenkte at jeg kunne bruke tiden min til å vise en fremgangsmåte på toppene jentene har på seg på bildene under. Jeg hadde litt tid til overs i går før jentene våknet fra dagluren, så jeg rasket meg med å sy sammen to topper til vi skulle bort på besøk. Det tok meg under en time fra jeg fant frem stoffet til jeg var ferdig med disse to toppene. De er utrolig søte, og VELDIG enkle å sy. 

Stoffene er fra Stoff og Stil – 100% bomull. Bukse fra newbie-serien til Kappahl

Her har jeg tegnt opp en skisse til mønsteret. Det er veldig enkelt. Du tegner opp fremdelen og bakdelen som på bilde, om du trenger hjelp til å vite hvor stor du må tegne den kan du finne en genser eller en bluse du har fra før for å se ca – størrelsen. Disse kan godt være litt gode å vide, så bedre å tegne den litt for stor enn litt for liten. Den lille sorte mønsterdelen er armene, og det er viktig at det som er merket med blått er like langt. 

Slik syr du det hele sammen: 

  1. Legg armhulen på fremdelen mot armhulen på ermet sammen (rette mot rette) – Sy. Gjør dette på begge sider så armene henger fast i fremdelen. Sy bakdel fast i ermene på samme måte. 
  2. Finn frem et strykejern og brett delen (ut mot arm) to ganger inn slik at klippesømmen gjemmes, stryk over og sy en søm så du fester bretten. Det blir da sømmen du ser i bunn av ermene på bildet under.

  1. Legg toppen med vrangen ut, og sy sidesømmene fra ermet til bunn. Nå ser du at du nesten er ferdig. 
  2. Brett bunnen på samme måte som armene. To ganger inn slik at klippesømmen gjemmes (ca 0,5 – 1 cm per brett) Sy langs hele sømmen så den sitter fast (Dette blir den sømmen du ser på bilden under i bunn av toppen)

  1. Så gjør du det samme i halsåpningen. To bretter inn og sy rundt, la det stå åpent et par cm. Fest en sikkerhetsnål på en strikk og tre den igjennom halssømmen du nettopp sydde. Stram til etter ønsket åpning – legg strikkendene oppå hverandre og sy et par sømmer over slik at den holder seg. Så syr du igjen de to cm du lot stå åpen for å tre inn strikken. 

FERDIG 🙂 

Ha en super helg!

20 kommentarer
    1. Takk for oppskrift på veldig søte topper! 🙂 Jeg tenkte litt på at toppene kanskje var hjemmesydde da jeg så bildene fra venninnebesøket deres i går. Ikke fordi de ikke så butikkjøpte ut, men pga at stoffene var motsatt av hverandre. Det hadde du muligens ikke funnet i en butikk..
      Oppskriften så ganske grei ut synes jeg 🙂 Denne skal prøves etterhvert! 🙂 Man kan sikkert variere lengden på armene dersom man ønsker det også 🙂

    2. Kjempesøte topper! Kanskje jeg snart må tørre å sette meg bak symaskinen, jeg også!
      Knallskjønne jenter du har!

    3. Hei!
      Såå fine toppene var! Og alt det andre du har sydd! Blir virkelig inspirert, og har tenkt å prøve mange av oppskriftene dine til å sy litt klær til niesen min, og også meg selv!
      Har nettopp begynt å jobbe på stoff og stil også, og blir jo så fristet av alt det fine stoffet!
      Lurte litt på om du kanskje kunne skrevet ett innlegg, eller en del av ett innlegg, til å skrive litt om overlock? Hvilke sømmer du bruker de på, hvilke du ikke gjør, fordeler og forskjeller fra vanlig søm, om det er mer avansert eller noe spesielt man må tenke på? 🙂 Vurderer å skaffe meg symaskin med overlock, da det virker mye mer lettvint utifra det jeg har lest her 😉

    4. Wow, noe så utrolig fiint! At du bare fant ut at du skulle gjøre dette, og på så kort tid, og med deet resultatet! Du er virkelig såå flink til å sy og lage klær til barna. Nydelig! Og veldig kreativt å gjøre de motsatt sånn med stoffene. Love it!

    5. De jentene er bare verdens søteste 🙂 Også så sommerbrune og lyse i luggen de har blitt! Skjønne <3

    6. Så flotte topper 🙂 Det er så inspirerende med syoppskriftene dine. Jeg ønsket meg symaskin til bursdagen, og har idag vært på Stoff og Stil for å handle stoff. Gleder meg til å begynne 😀 Måtte kjøpe litt fint mønster til tantejenten min som kommer i begynnelsen av september. Var så mye fint til jenter. Slet litt med å finne SÅ fint stoff til mine to gutter. Ønsk meg uansett lykke til;-) Det trenger jeg!

    7. Hei, jeg har tenkt å prøve meg på denne toppen nå, og har klippet ut mønster. MEN, jeg får ikke til armene!!! :O
      Den siden som skal ut mot arm, endene der blir liksom helt feil på kjolen. Er jeg helt borte nå eller? Hvordan syr du sammen de “firkantene” hvis du skjønner???

    8. Tonje: Hmm, den lengste rette kanten på de “firkantene” er ut mot “hånda”, men litt smalere rette kanten skal opp mot halsen. Så må du sy sammen de buende mot buen på fremdelen og bakdelen. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det noe bedre egentlig.

    9. Jeg har problemer med å finne frem til stoff på stoff og stil sine nettsider. Finner ikke noe kategori for bomull? Synes disse stoffene var så fine, noen tips til hvordan finne dem?

    10. Jeg har veldig lyst til å sy denne til niesa mi sammen med bukse eller shorts, men jeg har ingen t-skjorte å ta utgangspunkt, så jeg har ikke peiling på størrelse :/

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg