DIY Sengegavl

I går var det helt nydelig sommervær igjen, så jentene og jeg befant oss ute store deler av dagen. Et nytt prosjekt ble satt i gang ^^,  Jeg har nevnt tidlig at jeg skal lage en sengegavel til soverommet vårt, og endelig hadde jeg alt som trengtes til å lage dette. Det aller gøyeste med dette DIY-prosjektet er at det er veldig enkelt, og mye billigere enn å kjøpe en ferdig sengegavel i samme stilen. 

Jeg tenkte jeg kunne vise dere hvor enkelt dette er, så derfor legger jeg med fremgangsmetoden. 

Det du trenger:

  • papp (en stor pappeske)
  • vatt 
  • stoff
  • knapper 
  • lim (ikke nødvendig, men gir litt bedre hold)
  • stiftemaskin
  • saks
  • nål og tråd

Jeg fant frem en pappeske som jeg åpnet opp. Den klippet jeg så ut etter målene på sengen vår, og den høyden jeg selv ønsket. 

Så klattet jeg på litt lim og la vatten jeg kjøpte på panduro over i to lag for å få den tykk og fin. Når vatten var på klippet jeg langs kantene på pappen slik at vatten ble like stor som pappen. 

Så fant jeg frem det hvite linstoffet jeg hadde kjøpt på stoff&stil og kledde gavelen min. Jeg festet stoffet på baksiden med litt lim og stifter. 

Jeg la ut knappene jeg hadde kjøpt for å se hvor mange jeg ville ha på, og så kommer den vanskeligste delen, måle opp og sette merker til knappene slik at de blir plassert riktig. 

De røde prikkene er punktene jeg skulle ha knappene på. 

Så var det bare å sy knappene fast, strammer de god og feste de på baksiden så får man den effekten av at knappene trykkes ned i stoffet. 

Jeg lot knappene som skulle være i hjørnene stå åpne, så festet jeg sengegavelen med skruer i knappehullene og sydde så på knappene etterpå. 

Flere som skal lage sengegavel? 🙂

#DIY

137 kommentarer

Siste innlegg