Svar på spørsømålsrunde (SY-relatert)

 

GENERELT


Er det mye billigere å lage klær enn å kjøpe de? /Syntes stoffet virker dyrt når det er 80 kr meteren, kanskje fordi jeg ikke vet hvor mye man trenger?

  •  JA! Til barnekropper er det langt billigere å sy selv enn å handle til og med på H&M. Eks: en fleeceheldress i str 56 koster 35 kroner. Eks: Jeg handlet babyullstoff for 393,- ut av det fikk jeg 3 bodyer, 7 ullbukser og to smekker. En bukse til meg kommer fort på 150 kroner, så der er det ikke så mye å spare fordi det går så mye mer stoff.  
  • Du finner stoffinformasjon om hvordan type stoff og hvor mye du trenger HER. 

 

Hvor er det billigst og skaffe stoff og tilbehør til klær/puter/gardiner osv?

  • Det er billigst å kjøpe stoff + tilbehør hos Stoff&Stil, evt utenlandske sider. Jeg var på en stoffbutikk i Tønsberg, der kostet det samme stoffet som de har på Stoff&Stil 200 kroner meteren i stedet for 80 kroner meteren som det koster på Stoff&Stil. 


Ullstoff? Hvor får man tak i det?

  • Stoff&Stil mangler ullstoff man kan sy mye barnebodyer av. Ullstoffet deres er tykt og stivt og passer bedre til en kåpe. Derfor handler jeg ullpårull hos JANUS.no

 

Det store symaskinspørsmålet:

  • Jeg begynte å sy i sommer med den symaskinen jeg hadde fått av mamma til jul julen før. Hvilket betyr, jeg kan desverre ikke anbefale noe som helst og jeg aner ikke hvordan den ene er sammenlignet med en annen. Alt jeg kan svare på når det kommer til symaskin er at jeg har en Berlina, Bernette46. Det er i følge min mamma en av de billigste ordentlige symaskinene. Til hobbybruk er det ypperlig. Bernina er også “rolls royce” når det kommer til symakin i følge mamma og damen i symaskinbutikken jeg var i. Mamma kjøpe seg ny symaskin nå til alt for mange tusen, men hun hadde hatt sin forrige Bernina siden konfirmasjonen, altså over 35 år.

 

Overlocken din- fornøyd? Eventuelt ikke fornøyd? Hvorfor er overlock noe å investere i?

  • Akkurat nå er jeg ikke så fornøyd fordi det er noe galt med den :((( Får ikke sydd, så den skal på reparasjon, men det er nok jeg som har vært litt uheldig og fått en maskin med en feilstilling. Men før den begynte å tulle: Elsket den fra første sekund! Overlock er ikke noe du investerer i om du har tenkt til å sy 5 plagg i løpet av et år, ved mindre du har litt for mye penger og plass. Men en overlock maskin er en symaskin som lager den sømmen du finner inni omtrent alle klær. Den lager en bred og solid søm samtidig som den skrærer der den syr så stoffet blir “gjemt” inni sømmen. Det er veldig tidsparende og bruke en overlock fordi da syr man en søm også er man ferdig med den sømmen. Med en symaskin må du sy over det hele kanskje to ganger for å få en sterk nok søm for så å klippe kanten så den blir pen. 
  •  Nei, man trenger ikke overlock for å sy de klærne jeg syr 🙂
  •  Jeg gikk ikke på kurs nei, det følger med en bruksanvisning, også har jeg prøvd meg frem. Den er enklere å bruke enn en symaskin synes jeg, men mer komplisert å tre i trådene 😉 

 

Kan alle lære å sy?

  • Ja, hvis lysta er der får alle det til. Det er ikke slik at du må ha en spesiel evne som for eksempel man må ha for å klare å tegne en fin tegning. Litt øving med å sy rette sømmer så er det meste mulig.    

 


 

MØNSTER OG MALER

Hvor finner du oppskrifter fra?

  •  Jeg tegner de fleste malene selv så oppskriftene finner jeg i hodet mitt. Men jeg har kjøpt oppskrifter på stoff&stil, boken “sy myke barneklær” og til jul fikk jeg boken “sy klær til kidsa”- den har jeg ikke fått åpnet enda, men det kommer nok så fort overlocken henger på greip igjen 🙂 

 

Kan du legge ut flere maler?

  • Jeg har lyst til å prøve på det ja, problemet er at jeg ikke kan legge ut andres maler, da må jeg tegne de selv, og jeg kan godt tegne en mal til snuppene mine eller meg selv, men det betyr ikke at den malen passer til deg og ditt barn. Derfor er det litt vanskelig med tanken på størrelser. Men jeg kan prøve å tegne mønster og vise hvordan man tar mål slik at man kan tegne til seg selv 🙂 

 

Hvordan tar du mål for å sy klær til deg selv? ikke helt hvor jeg skal ta mål fra og hvordan jeg skal tegne opp mønsteret ut fra målene mine..?

  • Veldig mange som lurer på dettte. Jeg skal se om jeg kan lage en videoblogg om det, er så vanskelig å forklare ved å skrive 🙂 Men jeg trur at det aller letteste er å kjøpe et mønster. Da forstår du hvordan prinseppene er også kan du variere selv ettersom hvordan du vil ha modellen, smalere, korter, bredere osv. Du får kjøpt MØNSTER HER.

 

Jeg lurer på om du klipper baksiden i to deler når du lager kosedressen med kun et stoff. F.eks fleecedressen. Eller har du hele bakstykket i en del? (I stedet for 2 halve)

  • Alltid i to, det er fordi det man trenger den spissen i rompa på mønsteret for å få en god passform som følger den runde rompa til babyene våre 

 

Regner med du har brukt mønster til stoff&stil før, så kanskje du kan hjelpe meg med hva de mener med noen av disse begrepene/beskrivelsene:

  •  Dette er kanskje problemet når man kjøper mønster. De bruker et syspråk som ikke alltid er like enkelt å forstå. Jeg kan ikke dette språket selv, men med logisk tenking og noen feil forstår man hvordan man skal gjøre det. Jeg har gjort noen feil før jeg har tolket “språket”, det lærer vi av 🙂 

 

Har du mål på bæresjal? Så du la ut bilde på instagram, og disse bæresjalene er jo så dyre! Derfor vil jeg prøve selv 🙂

  • Jeg sydde bæresjal av jerseystoff til jentene, det funker bare til nyfødte før de blir for tunge. Måla mine var 60 cm ganger 4-5 meter. 

 



SY

Kordan syr du igjen buksene i skrittet?

 

Kordan syr du på slike ender på armer og ben?

 

Kan du legge ut hvordan du tegner mål til sparkebukser og vise hvordan du syr i det innvendige stoffet?

  • Sparkebuksa jeg har sydd er mønster fra Stoff&Stil, du finner det HER

 

Hvor lang tid bruker du på å sy et klessplaggantrekk til jentene dine?

  • Det varierer jo veldig, men fra en time til 2-3. 

 

Jeg ser du skriver at du bruker først en rett søm, og en sikksakk utenpå den igjen. Det jeg har lest er at på klær, så skal man bruke sikksakk og ikke rett søm, pga at rettsømmen klarer ikke å strekke seg, og rakner. Er det ikke bedre å sy kanskje to sømmer med sikksakk?

  • Du har rett. Det kommer så klart ann på stoffet. Syr du i rent bomull er det ikke strech og da kan du fint sy med rett søm. På veldig elastiske stoff holder ikke dette. Da får de heller prøve med to sikksakk. Det enkelste da er kanskje å kjøpe en tvillingnål. 

 

Hvordan sy ribb på bukse i livet, uten at den blir for kort? Jeg strekker og strekker ribben, men likevel blir det for mye bukse og for lite ribb på slutten,og buksa blir helt skreiv bak.

  • Fest med nåler først? Om ribben er mindre i omkrets enn selve buksa når du strekker ut ribben vil den ikke passe. Så sjekk at du har så mye stretch at den kan bli like stor som buksa 🙂 

 

Hvordan er det å sy i ull? Glir det lett unna, eller er det som å sy i Jersey stoffer? Hvilken nål bruker man til ull?

  • Det varierer på ullstoffene, men ofte er det enda bedre stretch i ull og ja da er det litt vanskelig å sy med vanlig symaskin fordi stoffet drar seg. Jeg bruker overlock til ull. Men det finnes bare utfordringer, ingenting er umulig 🙂 

 

Har du noen tips til å kante med ribb med vanlig symaskin? Synes det er vanskelig å få fint. På nette finner jeg bare tips om hvordan man skal gjøre det med overlockmaskin og tvillingnål, og jeg har ingen av delen. 

  • Jeg brukte jo bare vanlig symaskin før jeg fikk overlocken, synes vel nesten det er lettere å sy på ribb med symaskin enda fordi den er litt nettere ved syhodet. Jeg har bilder av det HER. (punkt 10-15)

 

Når du syr med vanlig maskin, må du knyte trådene ellerno etter du har kuttet av etter du har avsluttet en søm? 

  • De fleste/hvis ikke alle symaskiner har en knapp/spak som gjør at du kan sy tilbake. For å feste en tråd både når sømmen starter og avslutter syr man et par ganger frem og tilbake.

 

Hvor får du inspirasjon og tips til hva du skal sy?

?   Jeg får inspirasjon om jeg ser et plagg jeg synes er fint. Inspirasjonen til å sy kommer også av at det er veldig mye penger å spare på det og jentene får klær som er unike, det synes jeg er veldig moro. 

 

Jeg lurer på hvordan du lærte å sy?

  • Jeg har en mamma som har gått et år “søm” tidligere i livet sitt. Hun er virkelig god med symaskina om hun først setter i gang. Så da jentene ble født kom hun med en del klær til dem fordi det ikke var så lett å finne riktige klær fordi de var så små. Prematurklær er også ofte fryktelig dyrt synes jeg. Jeg satte så stor pris på de hjemmelagde klærne, og syntes de var så behagelige for de små, særlig ballongbukser. Så jeg spurte om mamma kunne lære meg. Hun satt seg ned meg meg og lærte meg hvordan jeg skulle sy bukse og lue. Etter det var jeg bitt av basillen 🙂 


Mitt aller første sett ^^, 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Jeg har også bernina symaskin, men bernette H70. Vi hadde kun berninamaskiner på skolen når jeg gikk Design & Håndverk, så var kjempefornøyd med denne til mitt bruk 🙂 Selv i familien har det gått i husquarna.
      Kjempebra svar og mye inspirasjon <3 Håper å få mer lyst til å sy etter hvert, men akkurat nå så er det dårlig med både stoff og penger, og ikke minst mulighet og plass til å holde på. Blir bedre når jeg flytter hjem om en liten stund, og får bedre mulighet <3
      Du er superflink! Og så moro å følge bloggen din og jentene er bare nydelige.

    2. Skulle ønske jeg var like flink som deg 🙂 Tror jeg skal melde meg på sykurs for å lære litt. Jeg har bare en gammel symaskin som tilhører bestemoren min. Men man får lånt symaskiner på kursene her jeg bor. Så kanskje jeg skal hive meg på den utfordringen å se om jeg klarer å få lært litt.. 🙂

    3. For et langt, ryddig og innholdsrikt innlegg! Takk for alle svar 🙂 Håper du fortsatt koser deg med bloggen og ikke føler at dette er noe du “må” gjøre for alle andre enn deg selv 🙂
      Du virker som en fantastisk, herlig person! 🙂

    4. Dette hjalp veldig! Har nettopt beynt å sy babyklær til min kommende nevø 🙂 Og nå e stoff og stil pluselig min favoritt butikk:P Kan du legge ut hvordan du syr den fine luen på det siste bildet?

    5. Tusen takk for kjempefine beskrivelser på hvordan man syr og mønster! Jeg er ingen blogger og leser sjelden blogger, men dette synes jeg var kjempefint. Du må jo bruke masse tid på dette, så jeg håper du får mange positive tilbakemeldinger og også litt penger for strevet 🙂 Stå på! Synes det er utrolig flott at du klarer å få til alt dette med to små som krever sitt 🙂

    6. Ann Live Jacobsen: Tusen takk, så hyggelig å høre. Leserene pluss litt sponsorer er drivkraften til bloggen ja. Veldig hyggelig å få gode tilbakemeldinger 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg