Sy HELDRESS

 

Var ikke denne søt eller?? Vil du lage en slik til ditt barn?? Nå kan du det, for jeg skal følge deg igjennom fra start til slutt! Jeg håper du blir med! ^^,


Først litt praktisk informasjon som veldig mange lurer på: 

Det du trenger: 

  • en helt vanlig symaskin
  • stoff (kommer tilbake til)
  • saks
  • tråd
  • nåler
  • trykk-knapper -> hammer
  • strykejern
  • Mønster finner du her 

Hvordan stoff?? 

  • Du kan bruke flere typer stoff, f.eks:
  • fleece -> godt og varmt nå på høsten (ca pris: 50,- meteren)
  • stretch chenille (pusestoff) (ca pris: 80,- meteren)
  • “joggebuksestoff” husker jo ikke hva det heter, glatt på fremsiden, litt pusete på innesiden og litt tykkere en vanlig ribb/jersey
  • til ribben på beina og armene må du bruke et stoff med stretch i, for eks ribb,/strech jersey 

Hvor handler jeg stoffet?

  • jeg handler alt stoffet på Stoff&Stil – de har også nettbutikk om man ikke har noen butikker i nærheten

Hvem kan sy?

  • ALLE =D (jeg sydde mitt første plagg i sommer etter at jentene mine ble født)

SYOPPSKRIFEN PÅ HELDRESS:

  1. Kipp ut stoffdelene etter mønsteret du har tegnet slik: legg stoffet dobbelt og klipp ut forstykke og bakstykke. Da får du to av hver. Gjør det samme med delene til ribben på bein og armer, pass på at du klipper ut delene slik at du kan strekke stoffet til å bli bedere og ikke høyere
  2. På det ene fremstykket skal du kippe bort halvparten av det “rektangelet”, slik at det bare blir 2 cm bredt, mens det andre skal fortsatt være 4 cm 

    (se hvordan klaffen ut på den rose er dobbelt så bred som på det grå stykke, du skal altså klippe det ene stykket slik at det blir som det grå)

     

  3. legg sammen forstykket med bakstykket, rette mot rette (altså skal vrangsiden ut på begge sider)
  4. Alle sømmene skal sys slik: Først en rett søm så en sikksakk på utsiden for å unngå at stoffet rakner og gi bedre hold.
  5. første søm syr du fra skulderen og ut til der hånden skal ut, søm to fra armen og ned til beinet, søm tre langs innsiden av bein som vist under
    (legg merke til at jeg ikke har syd helt opp innsiden av beinet, men latt 5-6 cm bli igjen)

    (nærbilde av sømmen. Rett og sikksakk på utsiden, så klipper jeg inntil for å lage en penere kant)
  6. Sy sammen begge sidene (da skal du ha to halve dresser)
  7. Nå skal disse to halvdressene monteres sammen. Rygg mot rygg (den siden som går rett ned uten den rektangelen som stikker ut) legges sammen, rette mot rett. Sy en lik søm som over. 

    (så fort har du noe som ser ut som en dress 🙂 )
     
  8. sy sammen det korte stykket som vist på bildet under. (rette mot rett)
  9. legg dressen flat på bordet, da ser du den siste sømmen du skal sy, i mellom beina


     
  10. Finn frem ribben til bein og armer, legg de dobbelt med vrangen ut. Sy og klipp sømmen. Vreng halveis over slik du ser på bildet under
  11. Nå skal ribben festes på dressen, Ha dressen på vrangen og putt ribben ned i hullet på armen/beinet med åpningen opp, legg sømmen mot innersømmer på armen og på beina 
  12. legg stoffet i symaskinen som vist under når du skal sy delene sammen
  13. sett nålen ned i stoffet og strekk ribben ut slik at den “fyller” ut hullet i ermet/beinet 
  14. Legg stoffet ned på symaskinen og sy rundt. Pass på at du får strekt ribben hele veien rundt. Når du har sydd en runde med rett søm, skrur du bare over til sikksakk og syr en runde til

  15. Gjør dette på begga ermene og begge beina, klipp kanten etterpå slik at sømmen bli pen

    Når du vrenger tilbake dressen skal det se slik ut :
  16. Ha dresse på vrangen og ta for deg de to klaffene som er på fremstykkene. Brett begge to 2 cm tilbake og fest med nåler. Da skal den ene siden gå rett opp fra sømmen i skittet og den andre skal gå ca to cm ut fra sømmen i skrittet
  17. sy en type søm langs nålene. Her liker jeg å bruke en søm som er litt søt å se på 🙂
  18. Når begge sømmen er sydd skal den klaffen som er løs ligge på innsiden av dressen med den andre siden over. Sy en søm slik at de holdes sammen:
  19. Mål hvor mange cm det er rundt åpningen til hodet, og klipp ut et stoffstykke som er 6 cm bredt og 2 cm lengre enn omkretsen av halsen på kosedressen. Legg den på strykebrettet og brett sidene inn mot miden og stryk over
  20. Brett den over kanten på halsen, fest med nåler og sy den fast
  21. bank på trykk-knappene og du er FERDIG

Om du ønsker å ha motiver på slik som denne uglen, så klipper du ut det du vil ha og syr det på. Jeg bruker da noe som heter vliselin som jeg legger i mellom stoffene og stryker motivet fast (det virker som et lim). Da blir det lettere å sy langs kantene uten at motivet får dratt seg.  

LYKKE TIL!! 
 
 

 

 

 

 

69 kommentarer
    1. Så utroooolig snilt av deg å dele dette!! Koster jo hvertfall 450 kr for en slik dress.. Å jeg har så lyst å prøve å sy en sånn. Men har aldri sydd noe særlig men har en helt ny symaskin i kjelleren som jeg har brukt en gang.. Finnes det noen sybøker med sånne type klær som du vet om?

    2. Såå søt!! Bare å vente på bursdag og symaskin nå, så skal jeg prøve meg 😀 Hva om man skal ha hette på? Hvordan gjør man da? :b

    3. Tina: 😀 Takk! Da må man klippe ut og sy den på.. men ble så veldig langt. Jeg må legge ut en nytt innlegg om jeg skal forklare hvordan jeg syr på den 🙂

    4. Nyydelig!!<3
      Satt meg ned å tegna mønsteret tidligere, men blir for sent å sy resten i dag. Gleder meg til i morgen når jeg skal sette i gang:)
      Tusen takk for at du deler denne oppskriften, du er god!<3

    5. Mammaberntzen: Tusen takk! Ja de koster litt disse, spesielt om man skal kjøpe de hjemmelaget 🙂 Det finnes masse bøker, men jeg har faktisk ikke en ^^, hihi. så har desverre ikke noe å anbefale

    6. Så fin:D skal prøve meg på denne! VIl gjerne ha beskrivelse på hvordan man syr på hette, for det er så søtt med spiss hette;) Hvor mye stoff bør man regne me? hvis jeg skal ha 1 farge på selve dressen:)

    7. Åå så fin! Det så jo ikke så vanskelig ut heller 🙂 Skulle virkelig ha prøvd meg på å sy den, problemet er bare at jeg er så utålmodig, ender bare opp med at jeg får begynt å legger det ifra meg så blir det bare liggende 😛
      kjempefin blogg forresten! Jeg leser vanligvis ikke blogger, men så fant jeg din tilfeldig å nå er jeg fast leser 🙂

    8. Linn Alice: Det er ikke egentlig så vanskelig, og det gjør jo ingenting om sømmene ikke blir helt rette de første gangene.. Det synes jo ikke uansett^^,
      Tusen takk 😀 Det var hyggelig å høre <3

    9. Nei, nei, nei. Har allerede meir enn nok å gjere, hus, barn og 5 strikkeprosjekt, men no fekk eg grådig lyst til å strikke matchande kosedressar til alle 3 jentene mine. Sitt allerede og surfer på stoff og stil, hehe 🙂 Takk, gler meg til å prøve, for eg klarer nok ikkje å la være!

    10. Fikk prøvd meg på den i går, og jammen ble det bra:D Sender deg en mail;) la ut bilde på insta i går også om du vil se @hanneherheim 🙂

    11. KJEMPEFINT INNLEGG! 😀 Jeg har sagt det før og sier det igjen ; Du er UTROLIG flink og inspirerende Stine! Tommel opp for deg! 🙂
      Tenker å dra på stff og stil å handle stoff imorgen. Men lurer på ca hvor mye stoff jeg trenger å handle?
      @anjaleik

    12. Anja: Jeg vasker alle stoffene før jeg syr ja 🙂 Og når de har vært vakset en gang så krymper de ikke. Vakser på 40 grader som anbefalt 🙂

    13. Anja: Tusen takk 🙂 Det spørs jo hvilke størrelse osv. men om du reiser på stoff og stil så er det bare å spørre de hvor mye du trenger, det er jo jobben deres 🙂

    14. Du er så utrolig dyktig!:-) Nå har jeg også fått prøvd meg, skal sende deg mail, men mangler knappene. Gleder meg til å prøve meg på flere syprosjekter:-)

    15. Hei 🙂
      Vil bare si at jeg fant bloggen din forje uke og etter det er symaskina som har stått i et skap i 2 år tatt frem igjen 🙂 skal prøve meg på å lage heldressen din med en gang jeg har fått handlet litt stoff, har fire jenter (9, 3, 2 og 10 mnd) som hadde vært gøy å sy litt til som ikke alle de andre i bhg og skolen har.. Men lurer litt, hva slags symaskina har du? Irriterer meg grønn over min gamle som jeg har arvet av mamma og som ødelegger undertråden min heletiden 🙁 så vurderer en ny.. Må bare slenge inn at jeg elsker bloggen din <3 og så ufattelig søte jenter du har <3
      Og kred's til deg som gidder og lage og legge ut mønster! Syns det er så vanskelig å finne fine mønster gratis på nett! Håper du får tid en gang til å legge ut mønster på de søte buksene du har sydd også 🙂 kommer til å følge med her inne i lang tid fremover.. Klem Elin

    16. Elin: Hei 🙂 Så gøy, takk!! Er ikke lett å finne gratis mønster nei! Jeg har bare en vanlig symaskin, bernette46, heter den! Sort med blomster ^^, Det er en “nybegynner” symaskin så den er ikke av de dyreste 😀

    17. Har den sånn jukse overlock? Sånn at den sikksakker og syr rett samtidig? Siden du er så effektiv 🙂 veldig inspirerende å se så søte hjemmesydde klær på så søte jenter, da får man jo barneløse til å sy!

    18. Når er utfordringen ferdig? Har sydd 1 hittil, men har 2 til på planen. Vil gjerne rekke dem før utfordringen er ferdig 😀

    19. Ble utrolig ispirert av deg til å sy nå, å planen eg å skaffe meg symaskin å prøve selv!:) men kunne du ikke laget en egen mappe på bloggen der det står flere oppskrifter, som feks bukser og?:):)

    20. Anonym: Tommel opp 😀 Jeg har ikke kommet til flere oppskrifter enda da det tar voldsomt lang tid å lage det, men det kommer nok etter hvert 🙂

    21. Hei Stine! 🙂 Fikk så utrolig lyst til å prøve å sy disse dressene dine til mine to tvillingjenter på 8 måneder! :)) Men har også ille lyst på de ugglebuksene du syr, så det jeg lurte på er om du kommer til å dele med deg av den oppskriften også? Jentene vokser så pass fort så jeg trenger å sy mitt eget nå 🙂 Kom over bloggen din tidliger idag å har lest å lest å lest å jeg kommer til å fortsette med det fremover..
      Ønsker deg å familien din lykke til i fremtiden å lykke til med de to små skjønne prinsessene dine! 😉

    22. Enmammasverden: Så gøy at du er tvillingjenter 😀 Tja, jeg har en fremtidplan om å legge ut bukser også, har bare så mange baller i luften for tiden at det kommer når det kommer 🙂
      Tusen takk 😀 Masse lykke til med jentene dine 😀

    23. Gjett om jeg skal hjem til mamma og prøve meg på symaskina!! Syns de er så fint med alle de fine hjemmesydde klærne som alle lager nå fortiden men har tenkt at det er for båvanskelig å sy selv og alt for dyrt å bestille av noen andre!! Men nå vil jeg også prøve meg!!med litt hjelp skal det vel gå!!:) tusen takk for oppskrift!!:)

    24. Hei, så fin blogg du har:) Veldig inspirerende. Har tenkt til å prøve å lære meg å sy, da jeg aldri har gjort det før, og har veldig lyst til å prøve å lage denne dressen til den lille i magen:) Har funnet frem til utstyr som trengs, men jeg lurer på hvor mye stoff jeg trenger?

    25. Jeanette: Tusen takk 😀 Det er bare å prøve det 😀 Kjempemoro, en slik dress koster ca 40 kroner å lage i de minste str, så mye å spare her 😀 Du trenger i hvertfall ikke mer enn 60 cm med fleece til en av de minste størrelsene + 25 cm med ribb til armer, bein og inni hetta 🙂

    26. Isabell: Når du kjøper stoff på rull er rullen ofte 145 cm bred. så om du kjøper 60 cm har du 60 x145 cm stoff. I de miste størrelsene får jeg to heldresser ut av det. Om du skal ha to farger må du kjøpe 60 cm av begge, for du må ha høyden uansett. Det er lurt at strechen i stoffet går på tvers og ikke nedover.

    27. Ah, jeg forstår! Tusen takk for svar, i morgen bærer det til Stoff og Stil! 🙂
      (Et litt dumt spørsmål kanskje, men gjelder dette for fleece-stoff også? Er det noe stretch der som går en spesiell vei?)

    28. Ja, er vel det det heter ^^ Syr heldress i de samme fargene som du har gjort i oppskriften her, syntes det var en utrolig fin kombinasjon! Ble ferdig i går, og er kjempefornøyd! 😀 Blir min lille niese som skal få til jul 🙂 Tusen takk for at du har delt oppskrift og laget en så god beskrivelse av fremgangsmåte! 🙂
      (Er jeg som har kommentert som både Belleboe og Isabell over. Vet ikke hva navnet mitt blir denne gang :P)

    29. Eg forstod ikkje punkt 18. Når du har sydd søm på kantene som forran. Skal du sy desse samen igjen? Hvor blir knappene? Beklager for at ting ikkje går opp så fort her 😛 Elles må eg sei du har ein kjempefin blogg. Kjekt at du deler oppskrift. Har alltid ønska å sy, og no har eg ingen unnskyldning 🙂

    30. Veronica: Tja, hvordan skal jeg forklare det annerledes. Du legger klaffene over hverandre som på bilde, også syr du bare en liten søm på tves/vannrett over klaffene i bunn slik at de henger sammen. Hvis ikke har sømmen foran lett for å rakne hver gang du åpner dressen. Knappene kommer jo da på klaffene. Jeg trur du skjønner det hvis du sitter med prosjektet i hånda.

    31. Denne ble en stor suksess hos tantebarnet mitt som fikk seg kosedress i julegave! 😀 Hvis du har lyst å se hvordan den ble, kan du se siste innlegget på bloggen min 🙂 (Dette er IKKEIKKEIKKE reklame, tenkte kanskje det bare var moro å se hva andre har gjort :))

    32. Hei! Hvordan syr du på den kanten rundt halsen? Min blir liksom ikke pen på innsiden, forskyver seg litt eller noe.. Tips?

    33. Mari: Hmm! Det er litt vanskelig å forstå hva du gjør galt, og derfor vanskelig å si hva du må gjøre for å få det til. Men det er lurt å dra lett i ribben til halsen mens du syr. 🙂

    34. Takk for svar! Det jeg mener er at det er vanskelig å brette kanten sånn at den blir seende helt lik ut på utsiden og innsiden.. Noen steder blir det kanskje litt lenger ned, og da blir jo sønnen høyere opp her, og da ser det skjevt ut.. Hmm..Syr du gjennom hele samtidig, eller syr du først forran og så bak? Hmm.. Og på endene, bretter du det inn? Sånn at kanten på en måte blir firedobbel på endene? Det blir jo så tykt? Men ser ut som at du har gjort det på bildet?

    35. “På det ene fremstykket skal du kippe bort halvparten av det “rektangelet”, slik at det bare blir 2 cm bredt, mens det andre skal fortsatt være 4 cm ” <-- 1 døgn senere sitter jeg ENNÅ fast på den der.. Forstår det virkelig ikke :p

    36. Akkurat sydd denne dressen i jersey, tenkt som pysj til dattera mi. Veldig fin og godt forklart fremgangsmåte! Prøvde en symaskin for første gang for 14 dager siden, og har til nå sydd mer enn 20 plagg. Tusen takk for flotte oppskrifter, du er virkelig en inspirasjon.

    37. jeg har tegnet str 86. men Jeg får kun ca 25-26 cm i bredde på ryggen. og tror det blir alt for trangt. Hva gjør jeg feil?

      1. Det er litt vanskelig å si, du får en vidde på 25-26 cm når du legger de to ryggdelene mot hverandre? Om du tror det blir litt trang, ville jeg tegnet buen litt videre 🙂 Barn i strørrelse 86, har en livomkrets med gjennomsnitt på 50 cm. Så totalt bør kosedressen være 54 cm rundt når den er ferdig sydd om den skal være litt løs og god

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg