STOFFTIPS

Daglig får jeg spørsmål om hvilke stoffer man kan bruke til hva, hvilket stoffer jeg kjøper og hvor mye stoff man trenger til det ene og det andre. Derfor tenkte jeg det var like greit å skrive et blogginnlegg om det enn å svare en og en som spør 😀 

Det finnes et hav av stoffer der ute, men jeg kan i hvertfall vise dere noen og prøve så godt jeg kan å forklare hvordan stoffene er og hva de kan brukes til. 

FLEECE
Er vel det rimligste stoffet du kan kjøpe og er veldig godt og varmt. En meter koster 50,- hos stoff og stil. Jeg husker jeg klarte å få to heldresser ut av det da jentene var små. 
Fleece egner seg godt til utenpådresser, genser/jakker, bukser, tøfler (husk det blir glatt uten skliknotter) luer og votter. 
Fleece puster litt dårlig så lurt å ha en body og en strømpebukse under (for eksempel i ull) 


 

RIBB stretch jersey
Ribb er veldig fint å bruke i livet på en bukse eller i enden av beina og armene. Ribben er lett og kjenne igjen fordi den har veldig god stretch som ser ut som slike striper når du strekker den ut. Det er pga stretchen den er fin til dette bruk, fordi den da brukes for å holde klærene på plass. Stoffet er heller ikke så veldig tykt som hadde vært dumt når man lager ribb fordi stoffet legges dobbelt før det sys på.

 

BABYULL
Ull er ikke noe spesielt dyrer å kjøpe som stoff, men vi vet alle at ulltøy koster langt mer enn de andre stoffene når vi handler det ferdige produktet i butikken. Her finnes det også forskjellige typer. Det hvite stoffet kalles krinkelull, og er samme stoff om du ser den herlig gutten under er kledd i. Krinkelull er tykkere og varmere enn de andre, samtidig som det er veldig godt og mykt. Stoffet er perfekt til å sy samme type klær som fleece. Dress, bukse, genser, jakke, lue, votter, tøfler 😀
Stoffet som er stripete lille og rosa er ribbstrikket og passer perfekt til body og stilongs. 
Det burgunderfagede stoffet er tykkere enn de stripete og tynnere enn det hvite. Jeg brukte det stoffet som ribb til liv og bein på den ullbuksen jeg sydde som er avbildet over.  


 

CHENILLE stretch 
Under ser du bilder av chenille, chenille er et kjempe godt stoff til de små, det har en pusete overflate så det er kjempe mykt å ta på. Stoffet er kjempefint å bruke til bukser og gensere, evt heldresser

 

ISOLI
Kjennes ut som det stoffet som er i joggebuksa og hettegenseren din. Litt tykkere, og deilig og myk med børstet innside. Det er ikke så veldig mye stretch så hvis man skal sy bukse eller genser er et lurt å kjøpe ribb ved siden av til endene. Eller så kan kan bruke strikk  


 

JERSEY strecth
Jersey er vel egentlig en samlig av flere stoff som det er god stretch i. Stoff&Stil har mange jersey stoff med forskjellig print som super deilige og elastiske stoff. Perfekt til koseplagg, pyjamas, body, myke tynnere bukser. 
Her finner du jerseystoff som er ensafaget.  

BOMULL
Bumull tenker mange er det typiske t-skjortestoffet, men det er feil, hvis det er stretch i bomullsplagget er det blandet med noe annet. Bomull har nemlig ikke stretch, men er veldig fine stoff og sy balongbukse eller sparkebukser av. Andre ting bomull er perfekt til er sengesett.  
Stoff og stil hadde ikke en side på nettsiden med bomullstoffene. Men de stoffa med print som det stor BOMUILL foran er slike stoff.  


HVOR MYE STOFF TRENGER DU?? 


Tegn opp mønsteret ditt og mål hvor langt plagget er. Legg på 10 cm så har du svaret. Grunnen til at du skal legge på litt er fordi nesten alle stoff krymper litt ved første vask. VASK DERFOR ALLTID STOFFET FØR DU BEGYNNER Å KLIPPE OG SY. 
Kjøper du mønster fra stoff&stil står det på hvor mye stoff du trenger å kjøpe. 

25 kommentarer
    1. dette var GULL! Har sittet inne på Stoff og Stil og ikke visst hva jeg skal bestille til hvilket bruk, nå ble jeg mye klokere 🙂 Så nå er det bare å få fart på symaskinen i morgen for da er det alene kveld når gubben jobber døgn:)

    2. Du er så utrolig flink!!:) Eg har vært innpå stoff og stil og eg Syns det er litt vanskelig å finne fine stoff det inne… veit ikkje kor eg skal leite:/

    3. Tusen takk! Jeg har pga deg fått dilla på å sy, krinkelullbukser til tvillingene mine på 9mnd og heldresser/bukser i barselgaver og julegaver!! Du har en utrolig inspirerende blogg! Morro at du viser at det går an å få til det meste også som småbarnsmor til tvillinger:) et spørsmål: får du til å sy prydsøm langs knappestolpen i heldressen i krinkelull? Mitt krøller ig vrir seg, også vanskelig å sy rett- har du noen tips? Ps jentene dine er henrivende:) stoor klem

    4. har du link til krinkelullet? jeg finner det ikke på stoff og stil, og det virker så ålreit ut det stoffet der.

    5. Hei, må bare si at du er kjempe flink med hjemmelagede barneklær.. Du burde jo starte egen nettside hvor du selger klær 😉 kjempe flink og tror at det hadde vært populært for de fleste nå 😉 stå på du inspirerer masse i hverdagen

    6. Vasker du bomullstoffet også? Det krymper vel ikke..? Klipper du ut ca mål før du vasker stoffet i vaskemaskina, eller hyver du hele stoffet i vaskemaskina..?

    7. Hei:) supre tips! Men lurte bare på om du noen gang har problem med å sy i fleecestoffene, hoss meg så klusser hele undertråden seg til, slik at jeg hellst må starte på nytt:/ har du eller kansje din mor noen tips til dette?:)

    8. Hei!
      Hvor kjøper du ullstoffene du har skrevet om her? finner så lite ull på nett.. :-/ har du ev. link?
      mvh
      Tonje

    9. Har sett der, men synes det var så lite utvalg. Finner ikke sånn Krikelull f.eks? Mulig det er jeg som ikke kan å lete :-p
      Mvh
      Tonje

    10. Først: Så flink du er til å sy!! Blir helt imponert! 🙂
      Så lurer jeg på hvilket bomullsstoff har du brukt på de sparkebuksene du viser her, og hvor har du kjøpt stoffet? 🙂 De var helt nydelige!
      Jeg er litt ny i gamet, og ganske blåst på akkurat hva stoff jeg bør bruke til hva. Skal sy sparkebukser til kommende baby. Tar gjerne i mot tips 😉

    11. Ser dette er et gammelt innlegg, men akk så nyttig for meg som er nybegynner alikevel. 😀 Skal lære meg og sy litt til lille snuppa mi nå, og lurer på hvor du finner så fint stoff? Handler du mest på stoff og stil? Er mer glad i duse farger, men synes stoff og stil har en del sterke farger med mye mønster..
      Super blogg du har med mange flotte DIY innlegg! Elsker de! 🙂

    12. Vårin Iselin: Det er ikke så mange andre stoffkjeder i nærheten av meg, så det blir for det meste stoff og stil. De er billigst og har et stort utvalg, faktisk synes jeg de har en del med duse farger, og ensvarget har de i alle farger. Men ja, det er mye rart også, så det gjelder å plukke i mellom hyllene.

      De andre butikkene jeg kjenner til, selger omtrent bare rene bomullstoffer og da begrener brukes seg noe. 🙂

      Tisen takk 🙂

    13. Ser at de ikke har krinkelull på Janus. Finnes det noe annet sted de selger dette eller lignende tykk ull.

    14. Vi har ikke stoff og stil her nord så æ ser kun på nett. Sikkert bare æ som ikke klare finne ordentlig mellom “hyllene” som du sir 🙂 Skal se en gang til 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg