Island – dag 2/3

Dag 2 på Island

Jeg sier det igjen, men BARNEFRI og FERIE bare vi to, mann og kone, HALLELUJA!
Himmel hvor godt det var å sove en hel natt uten en eneste oppvåkning. Så da klokken var 07:30 lå vi i sengen og prøvde febrilsk på å sove litt til, fram til jeg som førstemann sa; “Nei, herregud, vi trenger jo ikke å ligge her på trass bare fordi vi har barnefri”. Vi lo begge to, og dro gardinene vekk fra vinduet for å slippe morgenlyset inn. Like etter var tilbake til restaurantområdet, hvor vi kvelden før hadde spist en helt fantastisk middag.
La meg bare si, frokosten skuffet ikke den heller. Utsikten som kvelden før hadde vært helt mørk var nå fullstendig magisk, med morgensolen som glitret opp snøen og elven på utsiden. På bordet foran oss var alt man kunne tenke seg av godsaker, så til og med et lite glass champagne unnet vi oss til egg og bacon, vafler, frukt og alt annet vi klarte å trykke i oss. Rangá hotell kan jeg anbefale på det varmeste.

Like etter frokost, pakket vi koffertene, kledde godt på oss og takket farvel til et herlig opphold. Vi skulle fortsette videre østover og hadde tre severdighet på agendaen for dagen. Vi kjørte til en plass som heter Vik, der vi gikk en formiddagstur langs Den sorte stranden Reynisfjara. Stranden har flere imponerende lavasteinformasjoner og stranden består av slipte lava sandkorn, noe som gjør at stranden er helt sort. Utrolig stilig å se

Bølgene var store, og selv om solen skinte da vi kom fram, tok det ikke lange tiden før det blåste opp og snøballstore snøfnugg snødde sidelengs. Heldigvis starter uværet i det vi hadde hundre meter igjen til bilen.

Etter å ha vært i Vik, snudde vi og kjørte samme strekningen tilbake. Det regnet ganske kraftig, men vi stoppet allikevel opp og tok en nærmere titt på to av Islands flotteste fossefall, Seljalandsfoss og Skogarfoss. At det regnet ble ikke lengre veldig merkbart da vi gikk stien bak Seljalandsfoss. Fossefallet gjorde oss i alle fall ikke noe tørrere, men utrolig imponerende var det.

Turen skulle nå egentlig gå videre til Gullfoss, der vi skulle se på geysir, men vi la inn en god omvei, da vi har en kompis som har giftet seg med den nydeligste islandske kvinnen, og har bosatt seg like utenfor Reykjavik. Så da vi ble bedt på middag til de, kunne vi ikke la sjansen gå fra oss.
Til tross for en god omvei, hadde vi allikevel en time til overs langs veien mot Tommy og Ragga, så ved hjel av Google Maps sjekket jeg ut alle mulige severdigheter langs veien, men BT kjørte. Vi håpet egentlig på å finne en varm kilde og plaske ut i. Etter kort tid med leting fant jeg akkurat hva jeg lette etter. En varm elv vi kunne bade i. Vi kjørte av og opp til den lille prikken på kartet som fortalte oss for severdigheten fant sted. Skuffelsen ble dessverre stor da vi kom fram og forsto at vi måtte gå en timestid bare for å komme oss til denne elven. Så mye tid hadde vi ikke, men en ting ble vi helt sikre på – dette stedet vi så tilfeldig hadde funnet på kartet, var nødt til å være en perle vi ikke kunne gå glipp av. Vi tvilte ikke et sekund, dagen etter skulle vi tidlig opp, for denne magiske plassen var nå ført inn over morgendagens planer.

At det var regntungt og grått den andre dagen av vår Islandstur bet ikke på oss, vi hadde en helt magisk dag. Og den ble bare toppet av glede, latter og god stemning da vi kom hjem til Tommy og Ragga hvor vi fikk servert nydelig mat og fikk hilse på de to gode guttene deres.