Island – dag 1/3

Til advarsel: i disse Island-innleggene kommer jeg ikke bare til å fortelle om hvor fantastisk turen har vært, men faktisk gni det inn, nesten til det kvalmende. Beklager på forhånd til dere som reiser på tur like sjeldent som oss, og vel bekomme til alle som har planer om å reise til Island i nær framtid.

Det er ingen tvil om at et hvert inntrykk blir forsterket når man reiser på feire helt uten barn. Man glemmer det nesten, at det finnes så mange lyder fra naturen og så mange følelser et solgløtt kan gi. For all del, det er gøy å reise på tur med barn, men fuglekvitter og en elv som renner har en tendens til å bli overdøvet av spente barn som har kjedet seg for lenge under reisen, og som gjerne blir akutt sultne eller må tisse akkurat i det solen sniker seg fram mellom skyene.

Klokken var ikke mer enn 08:15 da vi landet på Island fredag morgen. Vi skulle egentlig vært på plass allerede dagen før, men på grunn av kansellert fly måtte vi overnatte på flyplasshotell i stedet. Heldigvis kastet reisefirmaet, Island Protravel, som jeg hadde bestilt reisen igjennom seg på med det samme og fikk forskjøvet reisen vår med en dag, og flyttet om på alle hotellene slik at vi verken mistet tid eller opplevelser på turen.

Jeg hadde bestilt en helgepakke med leiebil. Vi skulle reise en bestemt bilrute med overnatting på tre ulike hoteller langs ruten, og med ulike severdigheter og utflukter for de forskjellige dagene.

Dag 1.
Etter endelig å ha kommet til Island hentet vi ut leiebilen, og satte nesen østover, langs sørkysten fra flyplassen. Målet var Rangá hotell hvor vi skulle overnatte, men langs veien stoppet vi på Secret Lagoon for et bad. Jeg tror nesten ikke det er mulig å forklare følelsen av å tråkke ut i et lite vann som ligger ved siden av et snøkledd jorde, men holder en temperatur på over 37 grader.

Kald elv møter kokende geysir. Rundt det ikke så alt for store vannet er det snekret opp en fin liten platting, og flere steder koker 100 grader varmt vann opp fra bakken. På den ene siden var det til og med en liten geysir som med jevne mellomrom sprutet det kokene vannet litt over en meter over bakken. Det varme vannet renner ned i badevannet og gir det en helt perfekt badetemperatur.

Da fingrene var skrukkete og hodene kokt etter et langt varmt bad, fortsatte vi turen mot hotellet. Siden vi fremdeles hadde mye igjen av dagen kjørte vi noen beviste omveier for å se oss litt rundt. Det førte oss blant annet til dette fantastiske utsiktspunktet. Det utrolige var at det var meldt regn og helgrått igjennom hele dagen, men solen glitret i mellom vakre skyer i stedet.

I femtiden kom vi fram til hotellet Rangá, hvor vi skulle bo den natten. Hotellet er kjent for sin unike mulighet til å se nordlyset som faktisk lyser over Island hele 280 dager av året! Dette på grunn av sin landlige beliggenhet uten sjenanse av lys fra veier og andre bygninger. I tillegg er hotellet kjent for sin gode restaurant, som var et av høydepunktene våres for dagen. Vi bestilte bord til klokken åtte om kvelden, og brukte tiden fram til det på å slappe av i et boblebad med et glass vin.

Middagen sto til alle forventningen. Vi bestilte restaurantens anbefalte treretters med vinpakke til, og det hele smeltet i munnen! Dessverre skyet det til på himmelen, så det var ingen nordlys å se.

Og til tross for barnefri var ikke klokken mer enn ti om kvelden da vi krøp under dyna og sovet, så klart med nordlysvarslingen på. Tross alt hadde vi stått opp klokken 4 natten før.