Hjemmelaget skohylle – gangen tar form

Litt nærmere et hjem for hver dag som går. I dag skal jeg for første gang vise fram gangen vår, i alle fall det som er å vise fram så langt, for det er mye som gjenstår fremdeles.

Helgen før helgen som var fliset jeg gangen med de vakre italienske flisene jeg har kjøpt hos Bella i Tønsberg. Målet med flisen var at den skulle matche med de andre flisene i huset, men ha en tone og struktur som tåler litt skoavtrykk, da det å vaske en gang morgen og kveld er helt utelukket for mitt vedkommende.

Så var det å finne løsninger som er praktiske og fine med tanke på at vi er en familie på fem. Løsningen min ble denne:

  • garderobeskap med skuffer, skohyller, plass til skolesekk for tre barn på den ene siden
  • en hel vegg til heng av jakker, og skostativ – gjemt bak en skyvedør av speil på den andre siden

Veggen til å henge jakker på er langt i fra ferdig, så la oss hoppe videre: til skohyllen.

SKOHYLL, SLIK ER DEN LAGET: 

I dag ble jeg ferdig med å lage den perfekte skohyllen til gangen vår. Denne skohyllen er veldig enkel å lage, og jeg synes det er ekstra stas at den tar opp spilene som jeg blant annet har satt i stuen (se spilevegg og hvordan den lages her).

Her kommer oppskriften på hvordan det hele er gjort: 

  • Jeg har gjenbrukt en sponplate som var festet til dørene fra transport. Denne har jeg skjært opp i 43×29 cm. Og siden jeg ønsket å ha stammen litt tykkere enn det platen var, saget jeg opp et dobbelt antall og limet og skrudde to og to plater sammen.
  • Jeg sparklet så lett over, på grunn av det veldig grove materialet jeg brukte.
  • Dagen etter målet jeg opp og borret ut 6 hull i hver plate, før jeg malte de.
  • Jeg pusset og beiset rudstokker med en dekorvoks som heter: Osmo Dekorvok, farge, mud eller leire. Dette skulle danne selve hyllene. Rundtstokkene kappet jeg slik at de passet på tvers i gangen vår.
  • Så var det bare å tre de seks rundstokkene inn i stammen, og feste de med tec7. Voila.

Skohyllen er klar, veggen blir klar, og når alt er klart, skal det plasseres en dobbel skyvedør som gjemmer bort det hele. Tross alt mistet skohyllen sin sjarm når to par pensko blir byttet ut med tre par gummistøvler og tre par sjerokser – alle i forskjellige farge.  Målet mitt med denne løsningen er rett og slett at det skal være så enkelt som mulig å slenge i fra seg jakker og sko, men samtidig klare å bevare følelsen av å ha en ryddig gang. Dette rommet er tross alt det første og siste man ser av hjemmet sitt hver gang man kommer og går.

Hva synes du?


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

11 kommentarer
    1. Så lekker! Du er så flink.
      Jeg må bare tipse deg om dørmattene fra Heymat! Perfekt med barn og hunder i hus (dørmattene kan vaskes i vaskemaskin).

    2. Åh det er nydelig! 🤩 praktisk og ryddig løsning!
      Jeg vil egentlig ikke være kjip, så se heller på det som et spørsmål enn som pirk, men er det dialekt å si/skrive “limet” og “målet”? Er det ikke mer korrekt å skrive limte og målte. Substantiv vs verb 🤔. Unnskyld, hater egentlig å være pirkete, men leseropplevelsen blir så rar når ordene ikke flyter lett.

    3. Blir så inspirert av deg! Helsparkla strietapeten på soverommet, malte og la nye lister etter å ha sett noen YouTube-videoer, og det er sikkert du som plantet ideen om at man klarer! Det ble ikke perfekt, fordi det var helt nytt arbeid for oss, men det fungerer i massevis. Takk!

    4. No vise ikkje høgda så godt på bilde. Men e d robotstøvsugervennlig høgd? Lurt å tenke på av alt av møbla generelt 😀

    5. Så flott denne var. Trur faktisk det er noe jeg også kan klare å lage😅 jeg fikk IAF kjempe inspirasjon.
      Hvor stor avstand har du mellom hyllene? og fra gulvet og til den første hyllen?

      Gleder meg til å fortsette å se alt det fine du tryller frem. Tusen takk for at du deler!

    6. Hei! Kjempefin skohylle! Vi prøver oss på denne selv, men lurer på hvilken diameter brukte du på rundstokkene?

      1. Veldig flott skistativ! Kona (og dermed også jeg) lurer på diameteren på rundstokkene. De koster jo en formue for tykke stokker, så jeg lurer litt på om det funker med 28mm kosteskaft.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg