Hjemmelaget spilevegg

Responsen på spileveggen jeg laget i går har vært overveldende! Med innboksen på Instagram full av spørsmål knyttet til veggen, skal jeg prøve å besvare på alle spørsmål om hvordan den er laget i dette innlegget.

Hjemmelaget spilevegg

Har du lite hastverk, synes det er gøy å være kreativ, og liker spilevegg, eller ønsker du spilevegg, men synes det er alt for dyrt? Da kan du faktisk lage den selv til en mye rimeligere penge.

Du trenger: 

  • Spiler i ønsket dimensjon. Mine er 34mm brede og 9mm tykke, laget av furu, og kjøpt på monter i lengder på over 4 meter per list. Prisen på en lengemeter er  ca 30 ,-
    Det aller flotteste er å bruke eikespiler, men prisen er også dobbel. Gran kan også brukes, og har gjerne mer kvist og liv i strukturen en furu og eik.
    Spilene kan også være bredere eller mindre, dette er en smakssak, søk gjerne litt på Pinterest for å se hva du liker.
  • Sag, pussepapir målestokk, malekost, støvfri fille (for eks, klipp opp et gammelt dynetrekk)
  • Lakk, beis eller voks. Her er valgene mange. Bruk gjerne litt tid på å finne den rette nyansen slik at spilene matcher med gulvet. Voksen jeg valgte heter: Osmo Dekorvoks, farge: schlamm – mud
  • Lim: tec7, eller spiker til å feste spilene.
  • Laser om du har, eller et vater for å sørge for at spilene plasserer rett.

Slik lager du spilevegg: 

  • Kapp spilene på lengden du skal ha
  • Puss hver list så de blir helt glatte. Bruk en pussemaskin om du har mulighet, eller ta på deg treningstøyet, dette er mye jobb for hånd.
  • Mal på beisen, eller dekorvoksen, følg anvisningen til spannet. Normalt er det vanlig å tørke av overflødig beis/voks med en støvfri fille etter at det har fått trekke 5-10 minutter.
  • Når behandingen er tørr kan listene monteres
  • bakveggen min er en sponplater som er malt sorte. Du kan også bruke en sort fiberduk i stedet for maling, dette gir en god lyddempende effekt til huset. Listene lime, eller spikret fast.
  • Lik avstand mellom spilene får du enkelt ved å lage avstandsklosser på ønsket dimensjon. Selv har jeg brukt tykkelsen på listene som avstandsklosser, og bare stykket de inn slik at jeg har fått tykkelsen på listen som mellomrom. Noe som er 9 mm.

Lim eller spiker? 

Ved å velge lim unngår du spikerhull i listene.
Møter du på en list som ikke helt rett må du hjelpe den rett med spiker. Da presser du listen på plass, og setter en spiker i den sorte veggen helt inntil spilen slik at den ikke kan skli tilbake. Spikeren fjernes når limet har tørket

Velger du fiberduk er du nødt til å spikre spilene fast.
Spiker gjør det enklere å låse fast spilen om den ikke er helt rett.

Se min instagramstory for hvordan jeg laget spileveggen 


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

25 kommentarer
    1. Du er så utrolig flink😍😍😍 skal definitivt følge denne oppskriften når jeg skal lage egen spilevegg! TUSEN takk for at du gadd og dele<3

    2. Takk for oppskrift. 😀 Vakkert! Skal lage selv! 😀👍🏼 Tror at du i beskrivelsen har brukt måleenheten m for meter – skal sikkert være mm for millimeter. (34m brede og 9 m tykke). Sikkert lurt å endre det. Takk for at du deler! 😀

    3. Hei

      Så nydelig vegg, dere er sååå flinke.
      Jeg jeg spørre hvilken farge det er på veggen og peisen? Maler dere i matt eller med glans?

      Listene dere har i taket er så flotte. Vet du høyde og type dere har kjøpt? Hvor er disse fra?

      Takk for all inspirasjon 🙂

    4. Du er så fantastisk dyktig, elsker resultatet! Når du limer med tec7, hvor lenge må du «holde spilen på plass» før den sitter?

    5. Følger husbyggingen deres og bloggen din generelt og er mektig imponert! Vi driver og pusser opp stua og tenker å «kopiere» spileveggen du har laget. Hvor dyp er hylla (rammen rundt)?

      1. Tusen takk 😀 Så hyggelig å høre. Rammen rundt er 40 x 40 cm 🙂 Men husk at vi har 270 cm takhøyde, som hvis du har normal takhøyde på 240 cm, så er det kanskje penere å lage hylla litt mindre?

        1. Hvor mye voks trengte du til din vegg? Ser de selges i ulike størrelser de boksene. Usikker på hvor mye jeg trenger til en spilevegg/romdeler (så litt tykkere planker) som er 2,50 høy og 1,95 bred. Så at voksen også var litt dyr🙈

          1. Jeg har kjøpt 3 literen, fordi jeg bruker den til mer enn bare veggen her, derfor har jeg ikke helt oversikt over hvor mye jeg har brukt bare på denne veggen. men det pleier å stå hvor mye en liter rekker på beholderen, så da ville jeg sjekket det og regnet ut hvor mye du trenger 🙂

      2. Hei. Det utrolig fint, og veldig fin beskrevet. Jeg har veldig lyst å prøve det det selv, men lurte på om treverket du bruktes er i spile kategori eller i lekte kategori? På monter så hadde de spiler til mye mer enn 30kr plm, også hadde de lekter. Hadde vært fint om du kunne sende link for det treverket du har brukt. Takk

    6. Nydelig vegg🤩!!
      Fargen du beskriver på voksen finnes ikke i Osmo sin fargeskala😳. Vet du om den er gått ut av produksjon. Har du et fargenummer?

    7. Kjempefin vegg,flink du er!!🤗🤩 skal lage samme selv nå i gangen 👏
      Men du,brukte du laser for hver spile du satte opp?? Og satte du en spile bare helt nederst imellom for hver,eller også oppe?

    8. Hei!
      Holder limet du limte spilene med fortsatt, eller har du måttet feste spilene med spiker i senere tid?

    9. Flott spilevegg, har tenkt på å lage samme, hvilken farge kode har du brukt på murveggen rundt peisen?
      Mvh Harry

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg