Budsjett – bruk og spar på alt inne i huset

Prisen på å bygge ett hus er en ting, men så kommer alt som skal inni huset i tillegg

  • Hvor mye penger legger dere i garderober?
  • Hvor mye kostet peisen?
  • Hvordan legger du opp budsjettet ditt på innbo

Dette er spørsmål jeg ofte får i denne byggeprosessen, så i dag vil jeg snakke litt om bruk av penger på innbo

Det jeg tror er veldig lurt, er å legge inn garderober og skap som en del av husbyggebudsjettet, på lik linje med kjøkken, og badromsinnredning som er vanlig å ha med i husbudsjettet. Det samme gjelder for andre store møbler som jeg på forhånd vet at jeg må kjøpe til  det nye huset. Sofa, senger, spisesstue og lamper. Alt dette koster, og til sammen koster det mye.

Fordelen med god planlegging er at det nettopp er enkelt å danne seg et bilde av hva alt vil koste.

I ett år tegnet og plassert jeg de sentrale møblene rundt om i hustegningene. Noe som også innebar at jeg begynte tidlig å tegne garderobeløsninger til vaskerommet og våre to walk in closet. Vi bruker mye IKEA, og det fine med det for utenom prisen er at det er enkelt å tegne og planlegge alt selv.

Innredningen på vaskerommet vårt, er IKEA kjøkken, med frontene BODARP. Prisen havnet på 40 000,-

Unner oss noe dyrt, sparer andre steder

Dette har blitt min største motivasjon i husbyggingen. Det er så utrolig mye penger å spare på å gjøre ting selv. Et veldig godt eksempel på det er den fantastiske peisen vi har kjøpt. Peisen er et resultat av alle pengene som ble spart på at jeg sparklet veggene selv. Mange spør om pris på peisen, innsatsen heter Scan 5004 og koster ca 40 000,- totalt med pipe og montering kom herligheten på 120 000,-
Pipe var allerede lagt til i husbudsjettet. Vi hadde i tillegg satt av en sum til maler om vi ikke fikk til veggene selv, og dermed kunne disse pengene flyttes for å oppgradere peisen til drømmepeisen

God planlegging gir mulighet til å handle på gode tilbud

Dette er en god grunn til å bruke tid på planlegging, jeg hadde sett meg ut sofa og stoler til stuen vår i en god tid. Derfor har jeg med jevne mellomrom kikket rundt, både på nett og fysisk i butikk etter den perfekte sofaen. Sist uke skjedde det, jeg snublet over en utstillingsmodell til salgs på Skeidar som var nøyaktig slik jeg ønsket. Dermed fikk jeg kjøpt sofa og stoler med over 50% avslag på prisen!

Det samme gjør jeg med lamper. Det skal nevnes at lamper er en post jeg har lagt litt ekstra penger i, fordi jeg virkelig har en så stor kjærlighet til dem. Jeg har blitt ledd av når jeg har båret inn nye lamper til huset nesten ett år i forkant, men lamper er hele tiden på tilbud, så det gjelder å følge med og kjøpe når drømmelampa er på salg. Da er det mye penger å spare, for det blir en del lamper i ett helt hus.

Et annet eksempel på sparing ved planlegging: TV- kjøp. Jeg har i to år sagt at i det nye huset så skulle vi ha “the frame” fra Samsung. Dette TV ser ut som et bilde på veggen når det ikke er i bruk. Jeg hadde registrert at det var et sykt bra tilbud på TV under boligmessa, og bestemte meg for å kjøpe om det skulle være på tilbud året etter. Nå har vi hatt TV i nærmere ett år – fremdeles i emballasjen, klar til å monteres i nytt hus. TV som opprinnelig kostet 18 000,- var satt ned til 12 000,- og i tillegg fikk alle som kjøpte TV en Samsung mobiltelefon med på kjøpet. Telefonen solgte vi for 3500,- da vi ikke hadde behov for den, noe som betyr at vi betalte 8500,- for drømmeTV.

Lag det du kan og har overskudd til 

Der vi sparer mest penger er der vi lager ting selv.  Her er en liste over noen planer jeg har (eller har utført) for hjemmelagde prosjekter

  • en spesiallaget gardinvegg (Alt som ikke er stander er også vanligvis dyrt, kan du lage det selv derimot ;))
  • et salongbord på 120 x 120 cm (med bruk av rester fra plak og flis)
  • en sittebenk med oppbevaring som er 4 meter lang, og har en sittepute på 2,4 m
  • en puff til sofaen trekt i samme stoff som sitteputen i spisestuen
  • puter som tar opp tekstilene på sittepute og puff
  • sengegavel (integrert)
  • hyller på barnerom
  • baderomsmøbler (materialene og utstyr kostet i underkant av 1000,- – ut av det har jeg snekret servantbenk, krakk og håndleholder til lilledoen)

Du må gjerne sjekke kategorien: Villa Ommedal for flere tidligere oppdateringer fra husbyggingen 

– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

14 kommentarer
    1. Har du tenkt tanken på å lage en lengre video med hele prosessen når dere er helt ferdige? Tror mange kunne vært interessert i det! Hvis jeg noen gang skal bygge hus selv, er nok bloggen din det første stedet jeg kommer til å lete opp inspirasjon fra 🙂

    2. Helt enig til kommentaren over her om video av hele prosessen!

      Jeg blir bare altså så imponert og helt målløs av deg, og familien din. Gleder meg hele tiden til nye oppdateringer på husbyggefronten, og føler jeg gleder meg like mye som dere til at dere skal bli ferdige og få flytta inn. Føler jeg flytter inn sammen med dere! Stå på, fantastiske Stine!

    3. Dere er flinke!! Har du sett interior.maria på instagram? Jeg kom over den profilen, og tenkte på deg! Hun gjør også masse superfine DIY, bla. en vegg og kjøkkenøy med spiler 🙂

    4. Hei Stine!

      Vil bare si at det er så inspirerende å følge med på prosjektet deres. Vi har selv kjøpt enebolig som vi snart er i mål med å totalrenovere. Vi har som dere, gjort alt selv. Reveyt hele huset, nytt rammeverk, ny isolasjon, nytt tak, støpt alle bad,flislagt osv. Du skjønner tegninga 😉 Vi er i vår 8 måned nå, og det som gjenstår er noe sparkling og maling.

      Men jeg lurte på om du har noen tips rundt rengjøring av gipsstøv. Har du vasket ned selv? Dette legger seg jo OVERALT, og jeg ser ingen ende.

      Stå på videre! Du er en inspirasjon 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg