De får ikke se på Barne-TV

Etter at jeg skrev innlegget “De skulle få iPad til bursdag – men så..“, var det flere som bet seg merke i at jeg skrev at barna våre på fem år heller ikke har TV-tid etter barnehagen i hverdagen. 

Det var ikke det at mødre lot seg provosere, tvert i mot. Jeg fikk flere meldinger, der jeg fikk inntrykk av at folk bare ble veldig nysgjerrige. “Betyr det at de ikke får se på “barneTV” om kvelden heller? 

Jeg innså at det faktisk allerede har gått over 2 år siden jeg bestemte at vi måtte kutte ned TV-bruken. Jeg hadde gått i fra å være ganske bestemt på at ungene ikke skulle se mye på TV, til å ha havnet i TV-fella, hvor TV sto på om morgen, ettermiddagen og kvelden. 

– Innlegget kan du lese her: TVBRUKEN TOK HELT AV 

Plutselig har det gått over to år altså, og vi har ikke havnet i det samme TV-fella igjen. Regelen vår er slik: Ingen TV etter barnehagen i hverdagene. Fredag er unntaket – da er det helgetid etter barnehagen, og da skeier vi helt ut med taco i sofaen, og en familiefilm på TV. I helgene har vi ingen spesielle regler, barna starter ofte helgemorgningene med en film, kanskje blir det enda en film om været er dårlig eller vi bare har lyst til det. 

Høres strengt ut
Når jeg sier at barna våre ikke får nettbrett, og at de heller ikke får lov til å se på TV etter barnehagetid i ukedagene – så skjønner jeg at det kan høres litt strengt og merkelig ut. I alle fall er det veldig uvanlig i norske hjem i dag.

Men sannheten er at når vi ikke legger opp til at det er barneTV-tid så vet heller ikke ungene at det er noe som heter det. Det går ikke an å savne noe man ikke kjenner til. 

Jeg står ikke med pekefingeren og nekter TV-bruk. 
Selv om jeg sier at barna ikke har TV-tid etter barnehagen i hverdagen, så betyr ikke det at ungene aldri får se på tv. Med min fleksible jobb, leveres de aldri i barnehagen før klokken 9. Spør jentene om å se på barneTV mens jeg står på badet om morgen, så får de det, men ofte velger de heller å leke, tegne eller perle. 
 

Om ettermiddagene og kveldene 
TV er ikke et savn, fordi vi bruker opp tiden på alt mulig annet. Jentene går på to fritidsaktiviteter i uken, så der forsvinner det to dager. De dagene vi bare er hjemme har jentene det alt for travelt med å leke med lekene sine, sette seg ned å tegne, skrive eller perle. De vil gjerne være ute og hoppe på trampolinen, grave i sandkassa, huske, skli eller sykle. I tillegg legger de stadig inn tid til å kose med de 6 kaninene vi har i kaninhagen, eller går en runde å plukke blomster nå om våren. De liker også å hjelpe til med å lage middag. Det er derfor ikke mer tid igjen til å se på TV, for innimellom må de også bade eller dusje før leggetid, og jeg skal love dere at det er kjedelig – for tenk hvor mye tid de mister i den morsomme leken de har påbegynt. 

Vi gjør det vi mener er best
Jeg mener at hver familie må gjøre det som er best for dem, men jeg vet også hvor lett TV og nettbrett stjeler mye mer tid enn det vi hadde tenkt, så jeg synes det er viktig å gjøre seg bevisst på TV- og nettbrettbruk, også for seg selv, men spesielt for barna. Har man satt en regel for tidsbruk per dag er det enklere å holde rammene. 


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss – 

15 kommentarer
    1. altså, er det egentlig så mange som ser på “barne-tv” fortsatt? Og da mener jeg den kl 18. Når jeg passer nevøen min, og spør om han vil se på barne-tv, sier han ja! Og setter seg med netflix. Jeg prøvde å forklare at barne-tv er det som er på nrk, og starter kl 18. Det ble nedstemt, for å si det sånn! 🙂
      Jeg føler at før var barne-tv litt viktig (forstå meg rett), ved at da var det ofte det som man kunne snakke med vennene om, og det man ofte bygget leken rundt. Nå er det så mange forskjellige kanaler, og så mye forskjellige streaming-kanaler, at “barna-tv” tar helt over.
      Dere er gode! Og jeg støtter dere 100%! Ja til mindre skjerm!!

    2. Jeg ble så glad når jeg leste dette. Vår datter har nettopp blitt 1 år, og vi har ingen planer om å kjøpe ipad, eller ha tv-en stående på hele tiden. Selvfølgelig er det lov noen ganger, og som du sier til fredagskosen eller en liten stund på morgenen. Det er så viktig at barna heller får mulighet til å leke eller utfolde seg kreativt. Syns flere foreldre burde være mer kritiske til barnas skjermbruk. Bli trist av å se alle de barna som konstant sitter med nesa ned i en skjerm. Så f.eks et lite barn med ipad på trilletur. Huff. Takk Stine for at du fronter dette!

    3. Jeg er ikke i tvil ett sekund om at det dere gjør for deres barn absolutt er det beste! Så heldige de er som får utfolde seg og bruke den fantastiske fantasien og kreativiteten de og alle barn er født med! Samtidig er jeg heller ikke i tvil om at det at de er tvilliger gjør det «enklere» å holde ettersom de alltid har en bestevenn å leke med. Skikkelig heldige jenter er de!
      Vi har ingen TV regler for vår datter, hun er enebarn. Men hun oppfordres alltid til andre aktiviteter og spesielt å være ute. Hun vil mye heller leke en å se TV og dermed har vi ikke hatt behov for TV regel. Hun sliter også med senvirkninger av kyssesyken og trenger derfor mer hvile en andre barn, da kommer TV tid godt med i de periodene 😀

    4. Her hos oss er det akkurat det samme 🙂 Ingen TV i hverdagen, men i helgene er det noe annet. I grunnen overraskende lite TV det blir i helgene også, ettersom de er så flinke til å finne på andre ting. Nå skal det sies at vi så lite på TV før vi fikk barn, så mye TV har aldri blitt innført hos barna heller.

    5. aria: Det er nok noe som dør ut vil jeg tro. Men den generasjonen som får barn nå er jo de store BarneTV-barna, så det er fremdeles mange som vil videreføre den halvtimen, fordi det gir minner fra barndommen 🙂

    6. Nå er eg eldre enn deg,mn da min datter var liten måtte hun velge, BarneTV eller en film eller noe annet. Hun fikk ikkje se TV hele dagen.Ofte valgte hun ¨leke ute med venner, eller favorittfilm eller noe helt annet. Hun fikk alltid velge og ta konsekvenser av valget sitt og lærte å prioritere av det føler eg
      Hun er en spontan kreativ flott jente med stort hjerte for andre og spsielt de som er svakere stilte. Så noe rett må eg ha gjort :), neppe sikkert det handlet kun om TV,men av å bestemme og ta avgjøelser -innen rimelighetes grenser selvsagt og etter alder 🙂

    7. Jeg ble inspirert da jeg leste blogginnlegget ditt om dette, og vi var akkurat inni en slik periode selv der TV og nettbrett hadde tatt litt overhånd. Jeg merket og at sytingen vokste i takt med bruken av TV og nettbrett! Så nå har vi innført TV – fri ettermiddag i ukedagene og jeg synes allerede det er blitt bedre etter en liten uke! Så tusen takk for inspirasjonen, dere er flinke 😊

    8. Katrine: <3 😀 Så moro å høre. Vi hadde samme opplevelsen, mye mer sutring når det ble for mye tv i hverdagen, og de var mye mer urolige ved legging 🙂

    9. Syns ikke du er for steng. Vi har 2 jenter som er født i 2013 og 2015 og de har lite skjermtid. Leste artikkel for ikke så lenge siden om en jente som fortalt at hun ble deprimert som 10 åring fordi hun og søster spilte for mye på dataen. Tror ikke barn har godt av så mye skjermtid. Bedre å være sosial og å utforske verden😊

    10. Smart løsning 🙂 Er jo så gøy å bo på gård også da kan jo barna være med dyrene noe som er bra 🙂 Bodde selv på gård for ikke så lenge siden og bare det å få vært ute hver dag er forfriskende og godt for både kroppen, og skjermen kan man legge fra seg mens man er ute 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg