TVbruken tok helt av!

Plutselig satt de foran tv hver kveld, og sutringen ble et forverret bilde på hverdagen. 

Hvor og når det hele startet vet jeg ikke, antagelig har det vært en glidende overgang fra den gangen jeg var så bestemt på at barna mine ikke skulle bli tv-slaver, men det er lenge siden nå. 
På veien feilet jeg, pluselig hadde vi gått i fella. 

Under middagslagingen fant jeg fort ut at barnetv var den ultimate barnevakten for slitene barnehagebarn. TV´n husket jeg skjeldent å slå av i det jeg ropte at maten var klar, og selv om jeg irriterte meg over, jeg er bedre, mye bedre, tusen takk for at du tok bort det som var vo-ondt, syngende fra Disney Junior programmet Doctor McStuffins, så irriterte det meg ikke nok til å forflytte meg til stuen for å skru av TV. 

Før jeg selv var klar over det satt vi igjen som fire dovendyr i sofaen etter middagen,og fortærte hjernedød underholdning for smårollinger. Ikke før jeg begynte å svare på Mikke Mus sine spørsmål ut til barna, skjønte jeg egentlig hva jeg drev med. 

Mikke bare: “Hvor mange fingre viser jeg her? Tell sammen med meg”

Og jeg bare: “EN, TO!” 

Og han bare: “To, ja, ja, helt riktig!”

Men vi var allerede i fella, og plutselig var det som et spor vi hadde kjørt oss fast i. TV om morgen, TV om ettermiddagen, TV om kvelden. Når vi (voksne) til slutt gikk lei av NRKsuper og Disney Junior, var det jo praktisk med mangfoldet av tegnefilmer på TV2 Sumo, Netflix og Viaplay. 

Jeg er ikke sikker på om det var barnehagelæreren eller kommentaren som tikket inn på bloggen som fikk meg til å innse sluket av tid som gikk til TV hos mine barn. Barnehagelæreren fortalte om jentenes dag, og de hadde fortalt henne at de hadde Frost på TV, og Ole Brum, de hadde også Tarzan, Tingeling, Mikke Mus og Løvens Konge … 

Kommentaren som tikket inn var fra Sara og hun hadde bestemt at sitt nyttårsforsett skulle være mer tid med sønnen sin:

– jeg skal bli flinkere til å leke med mini på hans premisser. Han er 2 år, og jeg har merket så veldig i det siste at jeg er sliten på ettermiddagene etter skole og jobb, og har fort for å sette meg i sofaen. Jeg er også fæl til å si “du må ikke gjøre sånn med leka, da blir den øderlagt” om han kaster og vender på alt. Så der skal jeg prøve å skjerpe inn, hvis han vil snu togbanen på hodet, så kan han vel det 😉

Kanskje var det begge disse små påvekkerene som fikk meg til å finne frem skuffa og spa meg ut av gropa.

Mandag, på vei hjem fra barnehagen med jentene i bilen sa jeg: 

“Jenter, nå har jeg bestemt at vi ikke skal se så mye på TV, i stedet skal jeg være flink til å leke med dere. Vi kan faktisk gjøre hva dere vil. Vi kan lage hytte av tepper kanskje? Eller tegne, eller pusle, eller perle eller leke på rommet. Akkurat det dere har lyst til, for det er litt dumt å se på TV hele tiden!” 

Jeg forventet ikke at de egentlig ville forstå så mye ut av det, men vi snakket videre om temaet en liten stund.
Da vi var ferdig avkledd og inne i huset sier min ene datter: 
“Mamma, vi ikke se TV nå! Vi leke sammen i stedet. Det er bedre det!” 

Jeg kan jo ikke skryte på meg all verden, det er bare tre dager siden jeg bestemte meg for å gjøre det samme som Sara – bli flinkere til å leke med mini’ene på deres premisser. 

Men jeg vil fortelle at disse tre ettermiddagene har vært de beste tre ettermiddagene på en veldig lang tid. 
Vi har virkelig lekt sammen, og jentene har lekt sammen alene, vi har laget hytte og vi har tegnet, vi har klipt, vi har lest bøker og vi har spilt spill alle fire. Krangling har det ikke vært rom for, og jeg forstår nå at sutringen er kilden til at min tålmodighet rakner, for uten sutring har jeg mestret konfliktene uten å heve stemmen, uten å kjenne at svetten begynner å piple. Og logisk, men utrolig – leggingen har vært betydelig lettere enn normalt. 

En lite glimt fra denne onsdagen etter barnehagen

Klipping av ark på kjøkkenbordet, mens jeg laget middag. 

Tegning rett etter middag. På to dager har jentene lært å tegne ansikter som faktisk ligner på ansikter (sjekk snapschat: stinetuss), og de har lært og tegne bokstaven T for Tyra (hunden vår). Det er ikke det at de ikke har tegnet tidligere, men nå har jeg faktisk satt meg ned med de, vist og forklart. Mestringsfølesen deres da ansiktet ble synelig for dem og da T satt som et skudd i hånda var ikke annet enn å juble og klappe i hendene for. 

Spilltid med Lotto for fire. Lykken i ansiktene deres har gjort det klart for meg: TV skal forbli avslått på ettermiddagene i tiden fremover. Dette gir meg så mye mer latter, energi og glede sammen med barna. 

Før tannpussen ble deg også høytlesning i sofaen med en på hver arm! 

Tenk at det måtte så mye til for at jeg klarte å innse at tv-tittingen egentlig ikke har gjort annet enn å trøtte hverdagen… Også jeg som ikke ser på TV selv ! 

 

– Speiltvillingene på Facebook – 

25 kommentarer
    1. Ååå, fantastisk! Kopierer dette og skal legge bort iPad. Det er jo så lettvint, men herlighet å sutrete hun blir av den! :-/ Nei, nå er det frem med andre aktiviteter! Takk for motivasjon 🙂

    2. Har gjort akkurat det samme her i hus! Tvn blir slått på når barna er i seng! Familietid fikk plutselig en helt ny betydning! Herlig:):)

    3. Tv er helt pyton! Som voksen også så skrur man det skjeldent av hvis det først er skrudd på. Det smarteste jeg noen sinne har gjort er da jeg satt ned foten og bestemte at “den innerste stua” nede, innenfor kjøkkenet, skulle være TV fri.. Så i første etasje hvor vi oppholder oss er det ikke TV. Det er kun i tvstua oppe, hvor det ikke er annet enn vårt soverom – så dit opp går vi kun får å se på barnetv etter at middag er spist og pysjen er på.. Aldri aldri aaaldri, barnetv før barnehagen. Det lærte jeg faktisk av noen en gang, at om barn ser på tv før barnehagen så har de igrunn alt gjort seg opp en dags inntrykk før dagen i det hele tatt har startet, og tenk hvor slitne de små blir etter en full dag i bhg – og hva om de alt er ganske slitne når de ankommer pga fort en time eller to tvtitting på morrakvisten. Det tipset gir jeg til alle jeg møter på min vei, og jeg tror det er gull verdt 🙂

    4. Takk! Der fikk jeg det sparket i baken jeg trengte! Fra i morgen blir det på barnas premisser. Ikke tv fordi mor er sliten! ….

    5. Takk for påminnelsen 🙂 Det er fort gjort å glemme hvor viktig investering sånne små øyeblikk er i en travel hverdag. Imorgen blir det litt leketid sammen etter barnehagen! Kjekt å følge deg for alle kreative innspill!

    6. Her i huset har vi satt som et minimum at det skal være skjermfri (tv/ipad/telefon og lignende) siste timen før leggetid. Somregel er tiden fra vi kommer inn dørene og til vi har fått i oss middag såpass hektisk at det resulterer i null tv på hverdagene noe som er veldig deilig 😊

    7. Tror nok det er mange som går i den fella der, ja 🙁 Jeg var fast bestemt på å ikke bruke tv som barnevakt, dvs sønnen min (like gammel som jentene dine) så ikke på tv før han var over 1 år i alle fall, og etter det var det ikke mye da heller. Og etter den bruken har jeg fått en sønn som overhodet ikke er interessert i tven i det hele tatt, så nå er det ikke noe tema uansett! Haha.. Så kanskje jeg dro det litt for langt, men synes likevel det et mye gøyere at han er med meg å lage middag eller leker på gulvet for seg selv til vi har muligheten til å leke med han igjen etter middag 🙂

    8. For et nydelig budskap! Det er nok utrolig sunt å distansere seg fra teknologi i blant, og bare være sammen. For en god inspirasjon du er! Måtte le da når du fortalte om at du satt å svarte Mikke, hehe, ja, man kan vel bli litt apatiske til all TV-titting i blant 🙂

    9. Barna her i hus er 5 og 7 år, de blir hentet litt sent på barnehage og SFO så det er ikke mange timene etter at de kommer hjem. Men jeg innførte for en god stund siden “ingen tv før middag”, og etter middag er det lekser og litt tv før kveldsmat og senga. Men, detsom var værst for disse to var to episoder hver på morgenen i helgene, også ikke mer barnetv før etter middag. De må faktisk finne på noe selv også! :-O 🙂 Men de har jo ingen fantasi enkelte dager, så til jul fikk de hvert sitt digital kamera, og nå løper de rundt å tar bilder av alt. Slik som jeg gjorde da jeg var lita 🙂 Vi skal gjøre lørdagskvelden til fast “se film sammen” kveld nå, jeg husker selv at jeg elsket akkurat det. Tv’ n gjør deg fort til slave, men vi har alle godt av å falle i fella. Såer det lettere å huske neste gang man nærmer seg fristelsen 🙂

    10. Stjernemor: Det hørtes ut som en veldig fin avgjørelse, hadde jeg bodd alene hadde jeg nok ikke hatt TV 😛 Men så er det nå også slik at når samboer setter på boksen om kvelden, så blir man sittende å se selv, selv om jeg egentlig hadde tenkt til å gjøre noe annet.

    11. hanne: Det utrolige er faktisk at har følt meg mer sliten etter en time i sofaen med barna, enn jeg har gjort disse tre dagene hvor jeg i stedet har satt de i en aktivitet og vært sammen med de. Når de har vært i en god lek, som etter at jeg la tepper over spisestuebordet slik at de fikk en hytte, kunne jeg gå å ta oppvasken med latter som bakgrunsstøy <3 😀

    12. Ingeborg: Jeg trur andre også går like fort i den fella som oss, og det var nok derfor jeg følte behovet for å dele de siste tre dagene. Det har virkelig vært en stor forandring, mye mer latter og hyggelige toner, barn som lettere har falt i søvn og mer energi på oss voksene. 🙂

    13. Christine: Ja, det nok ikke alltid like enkelt. Jeg har og er fremdeles et dumt naut når noen spør om jeg har sett et program eller en serie på tv. Får jo ofte høre den: “HÆ, har du ikke sett det, det gikk jo på barnetv da vi var barn.” Men som mamma har fortalt: “Du har aldri sett på tv, fordi du aldri hadde tid til det!”
      Jeg fikk jo dermed en veldig livlig fantasi, og det er vel kanskje årsaken til at jeg i dag veldig å være produktiv enn å få med meg de siste seriene 🙂
      Filmkveld i helga hadde vi også, og det var koselig

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg