Helomvending på soverommet

Fra dette… 

Til dette… 

Jeg tok med meg støvsugeren opp på soverommet i går, jeg skulle bare ta en rask helgevask. Støvsuge unna noen hybelkaniner, tørke litt støv og skifte på sengen.. Jeg startet i sekstiden om kvelden, men var ikke ferdig før klokken var 1 om natten. 

For i det jeg sto på rommet og kikket rundt meg, begynte hjernen i gruble på hvordan i alle dager det lille soverommet vårt på best vis kunne tilpasses en baby og i det hele tatt få plass til en babyseng. 
Det er ikke mer enn tre måneder siden min mann sto og trøblet med å montere sammen den nye sengen vår på egenhånd ettersom jeg ikke kunne løfte med alt svangerskapet har bydd på av trøbbel. Og det ikke lengre enn en måned siden jeg laget temaveggen bak sengen, som skulle være en kul erstatning for sengegavel.

Så det bare ikke bare mannen som pustet oppgitt ut da jeg sa: “den eneste måten å få barnesengen ved siden av vår på, er ved å snu om hele sengen i rommet”.  
Siden rommet er for smalt til å snu den rundt, ble han nødt til å demontere, og montere sengen sammen igjen + at han måtte gå ut i låven etter babysengen – slik at hun mor fikk sett hvordan alt skulle bli i virkeligheten. 

Alt blir jo “feil” når man flytter en seng som har alt i fra stikkontakter til veggpynt festet etter sengen. Så det var da den virkelige grublingen startet, alt måtte gjøres om, og nå er jeg nødt til å lage mange flere “fliser”, for å utfylle et større areal av veggen for at det skal bli stilig igjen. Det får jeg ta når tiden strekker til. 

Historisk seng 

Da vi fikk tvillingene kjøpte vi senger fra IKEA, sengene IKEAhacket jeg til herlige prinsessesenger. Jeg kunne brukt en av jentenes senger til vesla i magen, men siden det nå bare kommer en, var jeg ikke tvil om hvilke seng hun skulle få. Nemlig min egen, sengen som jeg lå i som baby og barn, sengen som min storesøster brukte før det, og sengen som pappa brukte mange år før det igjen. Sengen er fra 1954 og ble først brukt av pappas storebror. 

Jeg ser skatter i det andre kanskje tenker er søppel fordi det er gammelt og slitt. Min mann har ikke rent sjeldent stusset på at jeg har dratt inn diverse skatter jeg har funnet i låven etter hans besteforeldre. Det han hadde tenkt til å brenne, har jeg tatt med inn i huset og omgjort til møbler, hyller og pynt – som den gamle potetkassen som henger over sengen, eller de værbitte plankene som jeg laget tre dekorerende rammer av

Det gamle og det hjemmelagde får en helt engen sjel, og det er det som gjør at jeg liker det så utrolig godt. 
Nå er det snart klart for at vesla kan komme – til uken må jeg bare få på plass en ny madrass til sengen. 

7 timer på ommøblering  
Du lurer kanskje på hvordan jeg brukte 7 timer på denne forandringen, men det skal også legges til at jeg laget en hylle like bak sengen vår. Den synes ikke, for på den står de to hotellputene. Den praktiske tanken bak dette er at hotellputene ikke må fjernes når vi skal sove, fordi de ikke tar noen plass av selge sengen, i tillegg har jeg da hele tiden god støtte i ryggen om jeg må sitte å amme mye i nettene framover. 

Døren fikk seg også en aldri så liten “make over” med kontaktplast og montering av speil. 

Nå skal jeg ut og nyte solstrålende! Jeg håper helgen din er like bra som min


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

19 kommentarer

Siste innlegg