Tips til billig låvebryllup

Jeg hadde et mål med vårt bryllup, og det var å få til et bryllup som ikke kostet all verden, men som allikevel ville bli som jeg sa i talen “et instagram-vennlig bryllup”. Jeg tror alle forstår hva som ligger i de ordene, men om det er noen som ikke har fått med seg Instagram i 2017, så betyr det et bryllup som ser lekkert, elegant og delikat ut.

På den veien, så vil jeg også inspirere andre til å tenke at ting ikke nødvendigvis trenger å være så dyrt, for å være flott. Derfor har jeg lyst til å gi noen tips til hvike løsninger som er mulig, for å lage et fantastisk flott rustisk bryllup, til en rimelig penge, uten at det går ut over det visuelle eller billedlige. 

Fordelene med å velge et låvebryllup er at man ofte har litt bedre tid på en låve. Det er ikke noe problem å starte med pyntingen noen dager før, og når bryllupsdagen omsider er der, så er det ikke stengetider i en låve slik som det er på et selskapslokale med faste ansatte. Klokken blir fort 02:00 i et bryllup med en lang middag. Den andre fordelen er jo at ved å stå for mat og drikke selv, så regnet vi oss fram til at vi kunne spare halvparten per person av hva kuvertprisen koser andre steder, og da har man plutselig råd til litt ekstra pynt, en heldagsfotograf, eller hva annet man måtte ønske seg. 

Ulempen, om jeg kan kalle det det, er jo så klart at man må jobbe litt mer selv om man velger et bryllup der maten ikke kommer ferdig servert. Og for de som ikke liker å ordne så mye selv, så er kanskje dette innlegget veldig uinteressant, men for dere andre: 


Vær tidlig ute med å planlegge: 

Jo tidligere jo bedre, jeg startet nesten ett år før med å planlegge hvordan jeg ville ha det på bryllupsdagen. Jeg reiste ned og tok mål av hele lokalet, hjemme tegnet jeg om lokalet i målestokk slik at jeg hadde en liten modell av hele lokalet med alle bordene løse til å flytte rundt under planleggingsprosessen. 

Kjøp der det er billigst:
Det er ingen tvil om at eBay har alt og til den laveste prisen, ulempen er at det er lang leveringstid, derfor må man starte tidlig. 

Tyll i taket:
Å henge opp tyll i taket på en låve gjør at stemingen plutselig blir myknet en god del opp, stoffer er også fint med tanke på lyden i et rom. Det er riktignok viktig å huske på at en eier av en låve, eller i vårt tilfelle en gammel mølle, ikke blir spesielt begeistret om du fester stoffer med spiker eller lim til treverket deres. Så se etter andre løsninger. Jeg så at det var små sprekker i mellom bærebjelkene og taket, og dermed var saken løst, jeg kjøpte trepinner på Montér som var over 4 meter lange, og litt sterk hyssing, gutta fraktet og klatret opp i stigen. 

Vi målte til en lengde med tyll, tok den ned igjen, og målte opp de andre i like lengder. Tyllen kjøpte jeg på rull fra e-bay (til 4 kroner meter, sammenlignet med 30 kroner meteren på Stoff&Stil) – Her finner du innlegg om eBay-innkjøp til bryllup.

Finn din stil: 
Når man velger å ha et låvebryllup så er det naturlig å tenke at man pynte i samme tråd. Glam og glitter hører kanskje ikke helt hjemme, men altså det er jo bare fantasien som setter grenser. En fargetråd er alltid greit å ha, er du som meg å liker de duse brune, hvit og rosa tonene? Eller er det blått, rødt, eller orasje du kanskje liker best? 
Et tips kan være å kjøpe pynt i en nøytral farge uansett, for kjøper man på ebay er det ikke alltid enkelt å vite om fargen på bildet er som fargen i virkeligheten. Så kan man heller friske til med sterke farger på blomster og servietter som man kjøper hjemme.

Tenk enkelt, spør om å låne:
Det å få ferdig blomsteroppsatser fra en blomsterbutikk til flere bord, kan koste en god del, men det finnes mange morsomme løsninger for å dekorere et bord med blomster og lys. 

Jeg tok en kjøretur til tre kjente som jeg visste satt i besittele av en rekke Norgesglass. Disse er rålekre med lys eller blomster oppi, og stort sett er det ganske mange som har spart på de opp i mellom årene. Andre småglass kan også brukes, cognacglass og likørglass, de er rålekre med noen små enkle blomster oppi

Lag noe selv: 
Så lenge man starter med å forberede et bryllup i god tid, så er det bare koselig å lage det man klarer på egenhånd, og der kan det være gode penger å spare. 
Bordkortholdere laget jeg ved å kutte opp noen små trær i biter, for så å lage et lite spor i dem. Bordkortholderne av tre tar igjen treverket i låven, og resultatet er en liten detalj som får alt til å virke veldig gjennomført. 
Skriv så ut navnene på pair som du selv klippe ut. 

En annen liten detalje som jeg laget til bordene, var bestikkholdere. De er laget bak symaskinen, og du kan lese om hvordan HER. 

Bruk naturen: 
Hvilken tid på året du gifter deg, har alt å si for hva du finner ute, men at naturen er fullstappet av lekre detaljer, hviler det ingen tvil om. Det kan være alt i fra bladløse kvister og kongler om vinteren, til friske fargesprakende blomster om sommeren. 
Naturen er gratis, så den må vi benytte oss av. 

Jeg fikk i tillegg låne noen gamle melkespann som tilhører gården min mamma vokste opp på, så bare man spør så er det utrolig hva folk har og vil dele på til et bryllup. 

Vær kreativ: 
Velger man et låvebryllup så er det egentlig bare å gå på let etter skatter. Vedkubber gjør seg utmerket til pynt, sammen med litt blomster og noen lys. I tillegg til det fylte vi opp en gammel trillebåre med isbiter og drikkevarer, men det er ikke alle detaljer man kan huske å ta bilder av når detaljene blir mange nok 🙂  

Foto: Elisabeth Figenschou Jølstad


– Gå inn og lik siden min på Facebook for å holde deg oppdatert på bryllupsinnleggene som kommer framover 

22 kommentarer
    1. Du er HELT RÅ!!!For et vanvittig fint lokale og alle fine detaljer. Du er sikkelig flink, blir helt inspirert!
      Står å tenker på mitt eget bryllup og vil også ha “låvebryllup” etter å ha sett disse bildene 😀 HELT nydelig! Håper bare mannen frir snart(haha)!
      Stå på videre, heier på deg og finner masse inspo i bloggen din 😀

    2. Du er virkelig en inspirasjon jeg nesten ikke har sett maken til.. Tar av meg hatten- du er helt fantastisk flink!
      Og gratulerer så mye som mann og kone ❤️

    3. Hvordan brus hadde dere? Altså, glassflaske, boks, flasker? Serverte servitørene eller hentet folk selv? Spør bare, usikker på hvordan jeg skal gjøre det

    4. Dette er bare så flott!! Elsker kombinasjonen av det romantiske og det rustikke – virkelig bonderomantisk <3
      Jeg skrev til deg i forrige innlegg om bryllupet, tusen takk fot svar! Nå er det bare 1,5 uker igjen og jeg er litt stresset mtp. å få tak i løper til bordene og tyll. Som du selv skrev: dette er det lurt å vøre tidlig ute med... Men så tenkte jeg: kunne det vøre en mulighet at jeg kan kjøpe det fra deg? Du har jo kanskje litt rester fra bryllupet som du vil bli kvitt? 🙂
      Hvis det er aktuelt, send meg gjerne en mail <3
      Ha en nydelig dag!
      Klem

    5. Karina: Tusen takk 🙂
      Du får tak i alt her i Norge, det bare koster litt mer 🙂 Jeg har dessverre igjenting å selge, ettersom jeg fikk forespørsler om det allerede i april, så her er alt solgt 🙂

    6. Anonym: Vi hadde hvit- og rødvin til maten, det serverte servitørene, de som ønsket noe annet fikk så klart det i stedet. Vi hadde bokser med brus, øl, lettøl og farris, pluss eplemost 🙂 Vannkarafler var det eneste av drikke som sto på bordene.

    7. Jeg skal ha låvebryllup i 2018 og lurer på hvor dere fikk tak i bord og stoler? hørte de til låven dere var på? kjempe mye inspirasjon å hente på bloggen din 😀

    8. Hei! Hvilken låve fikk dere leie til bryllupet? Jeg leter etter en låve jeg kan ordne ting til selv, og som ligger på Østlandet en plass! 🙂 Det så kjempefint ut! Vil så gjerne fikse med mat og alkohol og pynting selv, så leter egentlig bare etter et lokale som kan romme oss.

    9. Hei! Jeg har selv lyst til å holde låve bryllup, da vi har ingen penger nærmest, men gjerne vil samle de vi er glad i og feire kjærligheten. Har du noen bestemte tips til noen låver eller gårder som du kan anbefale å ta kontakt med? Mvh Aina Davidsen

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg