Sy basic genser – steg for steg

– Mønster finner du HER

Stofftips: jersey, ribb eller isoli


Steg for Steg Søm: 

Legg kroppsdelene rette mot rette. Sy den ene skulderen sammen, og den andre skulderen halveis sammen ut på armen. 

Legg kroppsdelene utover slik at skulderesømmen blir liggende flat foran deg, kroppstykket skal ligge med rettsiden mot deg. Finn midten av ermets buede linje, og fest midtpunket mot skuldersømmen. Armen skal ligge med rettsiden ned mot kroppsstykket. 

Form armhule mot ermets skulderbue og nål opp kanten. Om ermet ditt er litt for langt eller omvendt er ikke det så farlig. Når du er ferdig med å nåle, syr du langs kanten du har nålet slik at du syr delene fast i hverandre. 

Når du vrenger genseren slik at rettsiden kommer ut, vil du ha et tilsvarende resultat ↓ 

TIPS: press (stryk) sømmene med et strykejern mens du jobber deg igjennom genseren. På den måten får du langt penere sømmer, og stretch-stoffet retter seg ut om det rynkes litt under syingen. 

Gjør nøyaktig det samme med den andre armen, slik at begge armene er festet til genseren. 

Ta for deg armene der hånden skal ut. Legg opp en brett og sy en elastisk søm som fester oppbretten. (Elastisk søm= rettsøm med tvillingnål, eller elastisk søm som valg fra symaskinn (skjev tett-sikksakk med enkeltnål)).
 

Legg så genser slik en genser normalt ser ut, men med vrangsiden ut. Sy så sammen arm og sidesømmen på genseren i en og samme søm. Begynn ved håndleddet og hele veien ned til genserens ende. Gjør det samme på den andre siden. 

Brett opp kanten i bunn av genseren og sy – på samme måte som ved håndleddet.

Tips 1: La bretten være minimum 2 cm for å få litt tyngde. Det hindrer at bunnen på genseren ruller seg oppover ved bruk. 
Tips 2: Jeg har laget en kant med overlock maskinen for å få en pen søm fra vrangsiden. Om du ikke har overlock kan du brette to ganger inn for å skjule klippekant. Du kan også la det være en synlig klippekant ved bruk at jersey, isoli eller ridd da disse stoffene ikke rakner og blir stygge. 

Jeg har gjort presis det samme som i bunnen, langs halsringen, bare med en mindre brett. 

Til slutt har jeg festet åpningen i halsen med en trykknapp, og voilà – et stykk ferdig genser, klar til bruk! 

Også, enda en – siden jeg har tvillinger. 

– Flere mønster og oppskrifter på barneklær finner du HER

 

– Speiltvillingene på Facebook – 

12 kommentarer
    1. Utrolig fin forklaring på hvordan man skal sy en enkel topp! De gangene jeg har sydd topper har jeg ikke sydd sammen ermet og siden sånn som du gjør her, men først sydd sammen ermet og sidesømmen for så å feste ermet. Dette så mye finere ut og enklere ut, så det skal jeg gjøre neste gang. Det er supert at du har en enkel serie sånn som dette!

    2. Så flotte! Du lager så mye fint 🙂
      Si meg, hvordan gjør du dette med halskant og den nedre kanten? Overlocke kantene + sy opp med tvillingnål, eller har du også en måte å sy opp med overlock?

    3. Christine :: Tusen takk 🙂

      Faktisk har jeg bare lagt opp kanten og sydd med tvillingnål for stretch-søm. Det blir ikke like vakkert som butikkjøpt, men fader ikke dårlig heller.
      Jeg har også sydd kanten med overlock først, lagt opp og så sydd med tvillingnålen – det ser butikksydd ut, men jeg har opplevd at overlocken da ødelegger for elastiteten jeg ønsker å ha i sømmen. Så det er antagelig en feilstilling fra min side, men jeg har ikke fått forsket det ut enda 🙂

    4. Hei. Jeg digger barneklærne du lager. De er bare så søte. Men skjønte ikke helt hvordan du fikset halsen på genseren?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg