DIY historisk hylle

– DIY FREDAG – 

Solen skinner, livet smiler og det er fredag. Dagen for Do It Yourself inspirasjon. 

I går laget jeg ny hylle over sofaen, med kjettingoppheng. Jeg vet ikke hvor denne ideen dukket opp fra, og da jeg balanserte på låveloftet etter en gammel stor planke, sa jeg høyt til meg selv: “Jeg aner ikke om dette kommer til å fungere, men jeg taper vel ikke noe på å prøve – sååå lenge jeg ikke faller ned!!”
Haha, den gamle planken fant jeg liggende på bærebjelkene til låvens tak. Jeg blir bare mer og mer høyderedd for hvert år som går, så det å balansere der oppe gir meg så sug i magen at jeg blir uvell.

Var det vært å utfordre hødeskrekken? Helt klart! Jeg ELSKER resultatet, og planen gikk helt etter planen.

 

Jeg synes det er utrolig gøy å bruke gamle materialer fordi vi har så mye av det liggende i låven. På en måte føler jeg at jeg bringer tilbake gårdens historie i hjemmet.
Det er jo ikke alle som er så heldige å ha en låve med mange gamle skatter, men så er det kanskje ikke alle hjem hvor de gamle plankene hadde passet så godt inn som i dette huset på 200 år.

Det jeg prøver å fortelle er at denne hyllen kan lages med nye materialer. Brukt kreativiteten for hva den er verdt.


Hva trenger du?

– En planke etter ønsket størrelse 

– Beis, eventuelt maling

– To kroker til å skru i veggen (mine er kjøpt på Montér)

– Kjetting (jeg kjøpte kjetting på Montér, to meter) 

Lag hylle:

Først beiset jeg planken min til ønsket farge, og lot det tørke. 

Kjettingen delte jeg i to (midt på) med en vinkelsliper. Om du ikke har det, går det an å høre om du kan låne av noen, eller spørre foretningen du kjøper kjettinglenken om de kan dele den for deg. 

Krokene skrues i veggen etter mål.

Og hyllen henges opp. 

Dette var ukens DIY, et prosjekt som kanskje virker avansert, men som er noe av det enkleste du kan gjøre. Den nye hyllen fikk en prislapp på ca 200 kroner, da kjettingen og kroker var det eneste jeg behøvde å kjøpe. Beis var rester og planken gratis. 

Bildet på hylla er mitt favorittbilde for tiden. Hvis noen lurer, så er bilde av jentene fra www.trykt.no. Dette er en norsk bedrift som trykker personlige bilder på treverk, noe som gir helt fantastiske bilder. Dette bilde er trykt på hvitbeiset furu, i størrelsen 70×50 cm.

Se også  DIY sekskantede hyller.

– Speiltvillingene på Facebook- 

29 kommentarer
    1. Så utrolig lekkert det ble! Du er så inspirerende og det er så kjekt å se bilder av ditt fine hjem. Takk for at du deler diy-oppskrifter og takk for at du viser alt det fine interiøret ditt. Dette fikk jeg også lyst å lage! Ha en nydelig dag og en god helg ♡

    2. Ida: Fargen heter fjære, men resultatet på en ny planke blir veldig annerledes. De gamle plankene er grå av aldring. Så denne beisen bare lysner på fargen. På et nytt materiale blir den naturlige trefargen bare litt lysere, altså ikke med gråtoner i seg.

    3. Hei Stine 🙂 vil bare takke deg for all inspirasjon. Synes det er så koselig å titte innom bloggen din! Har funnet mye tips her! Både jeg og gubben er imponert over alt det fine du lager! Nå har jeg bestilt katalog fra Stoff og Stil, så nå skal jeg kjøpe stoffer og sy litt klær til oss alle! Min Husquarna streiket desverre i går (den var 40 år ++, men kjempegod) så nå må jeg kjøpe ny maskin. Sikler litt etter overlock, men tror det blir litt dyrt med tanke på at jeg ikke syr så mye. Har du tips til maskin? Håper du får en strålende morsdag i morgen 🙂

    4. Du er så flink!! 😃 Den hyllen skal jeg lage! Alltid gøy å lese dine diy-innlegg. Inspirasjon til tusen 😊 Gleder meg til neste innlegg!

    5. Vær så snill å si at du bare rydder og vasker et lite hjørne hver gang du skal ta bilder, for jeg får helt prestasjonsangst av å se hvor rent og ryddig du alltid har det 😉 Kjempefin hylle.

    6. Kjempefint, du er så flink 🙂 Antar at det er en planke som er litt høvla/slipt? Lurer også på om du bruker redigeringsprogram på bildene og isåfall om du har noe å tipse om? Marianne

    7. Du er utrolig dyktig! Så flott dere har det.
      Lurte på om du kunne svart på noe syrelatert?
      Hvor ofte skifter du nål, og hvilke nål bruker du når du syr barneklærene?
      Ha en fin dag

    8. Yvonne: Haha. Så klart jeg gjør det 😉 Jeg lurte faktisk på om jeg skulle ta bilde av spisestuedelene i samme slengen til dette innlegget. Det sto nemlig på hodet 🙂 Så ikke stress, i dag da jeg kom hjem etter å ha levert barn i barnehagen så jeg fra veien at vinduene var fulle av barnehender og hundesikkel 🙂

    9. Marianne: Tusen takk. Planken er vel ganske så naturlige, derav er den ikke helt rett. Altså er barken fjernet, og planken skjært opp, mens sidene har sin naturlige struktur fra sitt opprinnelige utseende som tre.

      Det hender jeg bruker det, disse bildene er dog ikke redigert. Et fint redigeringsprogram som er gratis på nett er picmonkey.com

    10. Linn: Tusen takk 🙂 Ja, det kan jeg.

      Jeg skifter bare nål om nålen brekker, noe som er svært skjeldent.
      Når jeg syr bruker jeg singel nål og til tider tvillingnål. Til onsdagen kommer det et nytt innlegg i “syskolen” som tar for seg sømmer, og da kommer nok dette opp 🙂

    11. Tusen takk for svar. Har nettop kjøpt meg en symaskin, mest for å legge opp bukser. Men synest det virker kjekt å sy litt til liten og stor også.
      Da gleder jeg meg til onsdag. Håper du tar opp om ulike nåler og slikt også, tallet på nålene etc. Er ganske blank (;

    12. Linn: Tallet på nålene er ikke av så stor betydning, jeg regner ikke med at du skal sy med kraftige tråder. Så da er det normalt med 70-80 over 10-12

    13. Når du bruker gamle planker og slikt, behadler du de på noe vis for at det ikke skal være dyr i de? Tenkte å gå ut å finne gamle planker og slikt men vil ikke dra inn ting som kanskje er dyr å greier i 😛

    14. Marit: Hehe, nei, det gjør jeg ikke. Men plankene ligger tørre på bjelker i låven, så det er ikke fukt og råte som tiltrekker insekter. Hadde en edderkopp blitt med inn, hadde jeg heller ikke fått angsten av det 🙂

    15. Eg lurte på dei 6kanta hyllene. Har du laga dei og? Isåfall om du kan sende meg mld elns. Skal lage dei til skulen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg