Oppskrift – DIY hyller

Til hyllene jeg har laget har jeg brukt: 

– planker, jeg kjøpte 4 m av en furuplanke på 9,5 cm bred og 1,5 cm tykk. 
– plate, hør gjerne med Montér (eller annen lignende butikk) om de har plater som skal kastes. Jeg fikk tak i en plate som har vært en beskyttelsesplate til andre materialer de selger. Denne platen fikk jeg derfor gratis. 
– vinkelsag og stikksag
– olje, maling
– lim, stiftemaskin (ikke til ark, men til grovere materialer) 
– oppheng


 

Det første som må gjøres, er å kappe til plankedelene som skal forme selve hylla. For å lage en sekskant skal alle sidene kappes på 30 grader (lager du en firkant, skal sidene kappes på 45 grader).

Du kan selv velge hvilke størrelse du vil ha hyllene i, jeg lagde tre hyller der målene på de forskjellige var: 15 cm, 17 cm og 19 cm for hver planke. 

Når du kapper planken er det viktig at du får vinklene slik at den ene siden av planken blir kortere enn den andre. Jeg brukte å måle opp lengen på kortsiden av hver planke. Så den minste hylla har planker som er 15 cm på den korteste siden av langsidene (der jeg har tommelen min på bildet under.) Kapp 6 like deler for hver hylle du skal lage. 

Finn frem platen din, og legg trebitene sammen oppå platen, surr et bånd rundt sekskanten og stram delene slik at de havner så tett inntil hverandre som du klarer.

Rett opp alle hjørner og tegn langs innsiden av sekskanten slik at du får en mal på platen. 

Skjær ut platedelene med en stikksak. 

Jeg valgte å lage tre hyller, og under ser dere bilde av alle delene. 

Begynt med å beise/maile den lengste siden + den ene kanten av plankedelene. Jeg har brukt rester fra vi beiset gulvene, som er Lady interiørbeis matt, farge: fjære. Denne beisen er så godt som hvit, den lysner kun på treverket. Siden jeg ønsket å få en grålig effekt på materialene har jeg brukt litt mørk grå hobbymaling fra maleskuffen. Må du ut å kjøpe beis, så kan du like gjerne kjøpe en beis med den perfekte farge. 

Beis skal påføres i et godt lag, så skal du la beisen trekke i noen minutter, før du tørker lett av med en støvfri fille (her kommer gamle gulpekluter til god nytte), gjenta prosessen for en strekere fargeeffekt. Det fine med beis er at du vil se trestrukturene i mellom. 

På kortsidene av plankene maler du i ønsket farge. 

Det samme gjør du med platene. 

Når maling og beis er tørket, kan du begynne å montere delene sammen til en hylle. Klin på et godt lag med trelim på endene av plankene, og sett de opp i mot hverandre slik at de danner en sekskant

Bind et bånd/ en stikk rundt slik at alle delene klemmes mot hverandre. Tørk bort overflødig lim fra sprekkene. 

Snu forsiktig rammen rundt slik at baksiden kommer opp. Bruk en stiftemaskin til å stifte sammen alle hjørner. 

Plasser så platene i sekskantene. 

Fyll litt ekstra med superlim i hver skøt mellom plankene ved å dra de så vidt i fra hverandre langs ytterkanten, lim og klem de sammen noen sekunder. 

Snu hyllen slik at baksiden kommer opp. Press på så mye lim som mulig i kanten mellom plate og planker.

Dra fingeren din over limet, slik at du lager en fin fuge og presser limet ned i sprekken. 

Snu hyllen slik at fremsiden synes og gjør det samme på innsiden. 

Fjern overflødig lim med fingrene og la hyllene tørke i hvertfall over natten. 

Når limet er tørt kan du feste veggopphenget på hyllen (veggoppheng er også kjøpt på Montér) 

Og som siste finish maler du limekantene slik at de får samme farge som innsiden av hyllen. 

Slik får du altså pyntehyller til eget hjem!

Ha en riktig god helg! 

14 kommentarer
    1. Hei! Vil gjerne tipse deg om en dokumentar på NRK! Handler om eneggede tvillinger og speiltvillinger. Den ligger på NRK nett-TV og heter Tvillingenes Hemmelighet.

    2. Godt forklart og fine bilder— som alltid.Ser og høres enkelt ut,men når en har 10 tommeltottet og det på en hånd:-) og dessuten ikke har slike fine sagene som du har,da må det nok hyllene fortsatt stå på min ønskeliste. Men utrolig morsomt å se hvordan de lages. Skulle ha vært å få kjøpt som byggesett, synes jeg:-) Ha en kjempefin uke. Gleder meg til å se hva du kommer med neste fredag. Ps. Håper dere fikk kost dere i Holmenkollen, til tross for tåka som invaderte oss og lå som en grøt både lørdag og søndag.

    3. Så utrolig fine! Likte også veldig godt fargene 🙂 Hvilke farger er det? Fikk lyst til å lage samme selv 🙂

    4. Anonym: Beis/ olje får man i veldig mange fine farger, jeg hadde ikke grå slik jeg ønsket meg, men hvit, så jeg blandet inn litt grå hobbymaling i det hvite beisen. 🙂 Fargen inni er matt hvit hobbymaling.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg