Sy Haremsbukse, steg for steg

Mønsteret til haremsbuksen finner du HER 

STOFFTIPS til Haremsbukse: 

ISOLI – dette stoffet er det typiske “joggebukse” stoffet. En myk og glatt fremside med en børstet behagelig bakside. Isoli passer veldig godt når det blir litt kaldere ute siden det er litt tykkere enn neste alternativ. Isoli kommer med stretch og uten stretch, velger du isoli med stretch kan du bruke hovedstoffet til ribb-kanten ved livet og beina slik som jeg har gjort med denne buksa. Stoffet til denne buksa er å finne her. Du får også Isoli med trykk, og der finner dere blant annet stoffet jeg sydde haremsbuksa til jentene av.

JERSEY MED PRINT – er et annet alternativ der det er mange flotte stoffer. Dette stoffet er litt tynnere enn Isoli, og kan minne mer om tykt t-skjorte stoff. Kjempe behagelig og helt fint å sy en haremsbukse av. 

RIBB – Dette stoffet trenger du til kanten oppe og nede om du ikke bruker samme stoff som hovedstoffet. Det er god elastisitet, noe som er nødvendig for å at buksa skal være lett å ta av og på, samt holde seg på plass når barne boltrer seg rundt i lek. Finnes i et hav av farger. 

TIPS: Hvor mye stoff? 

Om dere går inn på et stoff hos stoff&stil ser dere beskrivelse til høyre for bilde, der står det bredden av stoffet, de fleste har en bredde på rundt 140 cm. Det vil si at du fint får plass til to mønsterdeler ved siden av hverandre, om ikke enda flere ettersom hvilken størrelse du skal lage. Jeg brukte å få plass til fire buksedeler ved siden av hverandre da jentene var mindre, noe som utgjore to bukser til en pris av 40 cm med stoff. 
Så du skal kun konsentrere deg om hvor langt mønteret ditt er. Dette finner du ut ved å plusse sammen B og C fra mønsteret ditt. Eks: størrelse 62: B – 17cm + C – 12cm = 29cm. Eks: størrelse 86: B – 22,5cm + C – 16cm = 38,5 cm. Også legger du til 5-10 cm. Så til en bukse i størrelse 62 ville jeg kjøpt 35cm/40cm med stoff. Til en bukse i størrelse 86 ville jeg kjøpt 45/50 cm med stoff. 

Du må ha litt å gå på siden stoff krymper litt ved første vask, og det kan være at butikken har klipt litt skakt. 

Ribb: Du trenger også ribb og her er det bare å gå for minstevalget, jeg mener å huske at 30cm er det minste du kan få kjøpt 🙂


SY – Steg for Steg 

TIPS: Sy i stretch 
Det er mange som opplever at stoffet rynker seg når man syr i stretchstoffer, for å unngå dette i best grad setter du sømlengden til 3 eventuelt 4. Når du syr må du være veldig nøye på å ikke holde igjen stoffet, du kan heller nærmest dytte det forsiktig i samme rettning som symaskinen fører stoffet. 

Sy en rettsøm med en sikksakksøm på utsiden om du ikke har overlock søm på symaskinen din – gjelder hele buksa. 

 

1. Legg fremside og bakside av buksen mot hverandre, rette mot rette. Sy sømmene langs hver side og buen i mellom beina. 

Knappehull i ribben – dette er ikke nødvendig, men staselig og praktisk om ribben blir litt for løs. Du kan også erstatte med strikk inni om du kvier deg for å sy knappehull. 
Men det er ikke verre enn: 

2. Finn midten av ribben ved å brette den dobbelt slik første bilde under til venstre viser. Rettsiden skal være ut. 
3. Brett stykket dobbelt den andre veien slik at du får den smal slik som ribben vil bli ferdig påsydd.
4.Ved enden av kortsiden det ikke er klippekanter på skal du merke av et lite punkt eller en strek. Brett stoffet opp og lag et punkt med like stor avstand og høyde fra midten som det første punktet. – Se bilde tre, legg merke til brettekantet i mellom. 
5. Finn et lite stykke bomullsstoff/linstoff. Har du ikke dette kan du faktisk erstatte det med en firkant toalettpapir. 

6: bomullsstoffet skal legges mot vrangsiden av stoffet slik at det dekker området du skal sy knappehull. Grunnen til at du må gjøre dette er at det er umulig å sy knappehull rett på stretchstoffet. Før stoffet med rettsiden opp i symakskinen slik at du ser hvor du merket av knappehullene dine og sy knappehull. (symaskiner har knappehullfunksjon, sy en prøve om du er usikker på hvordan du gjør det) 
7: Klipp bort overflødig stoff fra bomullsstoffet ditt / riv bort toalettpapiret. 
8: Åpne knappehullene med en spretter, eller en saks om du ikke har. 

9: Legg ribben rette mot rette og sy kortsidene sammen 
10: Brett over stykket slik som bilde til høyre under viser 
11: Brett buksa dobbelt og sett to knappenåler for å markere midten foran og midten bak. 
12: Fest ribben til buksa: Ha buksa med vrangen ut, og ribben med retten ut. Tre ribben ned i buksa med klippeenden opp slik at den ligger likt med klippeenden på buksa. Pass på at knappehullene havnet midt i mellom knappenålen du har markert midt foran på buksa. Knappehullene skal også møte stoffet på buksa, da har du plassert ribben med rettsiden mot rettsiden av buksa. Sømmen på ribben skal havne der du har markert midt bak på buksa med knappenålen, og sett et par knappenåler på hver side.
13: legg stoffet inn i symaskinen slik bilde viser. Du gjør altså ingenting med buksa etter du har festet ribben med knappenåler, men du legger den inn slik at du ser ribben og at åpningen på buksa vender ut. Strekk forsiktig i ribben mens du syr hele veien rundt.
14: Nå du vrenger ut buksa skal resultate ligne bilde 😉  

Ribben til beina

15: Brett ribben dobbelt med rettsiden inn. VELDIG VIKTIG at stretchen går slik bilde under viser!! Sy langs siden jeg peker på. 
16: Brett ribben halveis tilbake slik at vrangsiden og sømmen blir skjult. 
17: tre ribben på samme måte som i livet: Ha buksa på vrangen, og tre ribben inn i beinet. La sømmen på ribben møte sømmen til innside bein. Det holder å feste en nål, fest den så du holder søm mot søm på plass, legg stoffene inn i symaksinen og sy rundt mens du forsiktig strekker ut ribben til samme størrelse som buksebeinet.
18: ferdig sydd – med overlock. Har du ikke det det, så finklipper du kanten.  

19: Tre i en snor i livet. 


 
20: “press” sømmene, det vil si: stryk de ut 🙂 


Takk for mange flotte tilbakemeldinger allerede. Dere gjør jobben bak syoppskriftene verdt å dele! 

Del gjerne din versjon på Instagram med taggen #Skolissykrok slik at jeg kan se hvor flinke dere er 😀 

Følg Speiltvillingene på Facebook – 

27 kommentarer
    1. Hei,
      Er nybegynner og ønsker å sy barneklær i jersey og liknende stoffer, men har heller dårlig erfaring med jersey stoff og har heller ikke overlock maskin. Veldig glad for at du beskriver hvilke innstillinger man bør bruke!:)
      Tusen takk for inspirerende innlegg!

    2. Har så lyst til å prøve, men tror ikke jeg får det til :
      Du er så flink, veldig fine klær du lager 🙂

    3. Hei 🙂
      Har lest og likt bloggen din lenge, og disse buksene var så fine at du jaggu har inspirert meg til å låne symaskknen til mamma og prøve meg. Men har du en kategori med tidligere sy-innlegg har du? I tilfelle det blir vellykka og jeg tørr å prøve meg på noe annet? 🙂

    4. Hei Stine 🙂 er du påpasselig med trådretningen når du syr barneklær? Eller utnytter du stoffet mest mulig? 🙂 Veldig inspirerende blogg btw.
      Hilsen nybegynner 🙂

    5. Tusen takk for at du bruker tid på å lage slike innlegg! Jeg blir så inspirert av å lese bloggen din og får alltid lyst til å sy når jeg ser oppskriftene. Så nå har jeg handlet stoff og skal sy bukse til en liten pjokk som snart fyller ett år.
      Tusen takk for at du inspirerer!

    6. Elsker disse innleggene! Men lurer på om jeg gjør noe galt? Jenta mi er str 86, men føler tilogmed 92 blir noe stramt i leggene. Lager ribben rundt livet i en mindre størrelse, men ribben i bena er 86.. Er det kanskje ribben i bena som bør være større? Ellers veldig kjekk bukse!!

    7. Ina: Det kommer veldig an på stoffet. Er det mønster i stoffet må man tenke mønster og ikke utnytting, er det et rent bobullsstoff er det utnytting som teller 🙂 Men selv om jeg tenker trådretning ofte så synes jeg det blir lite rester 🙂

    8. Annette: Det er litt vanskelig å gi helt eksakte mål, jeg går gjerne ut i fra den størrelsen jeg syr i til jentene, men de har ganske slanke bein. Så da legger du ut E. Slik at du får mer vidde i leggene til din jente 🙂

    9. Tusen takk for at du lager disse innleggene! Fikk til å sy en bukse helt på egenhånd i dag, selv om jeg ikke har sydd siden ungdomsskolen for 14 år siden!:D Hurra!

    10. De buksene er så fine og har lyst å sy sånne til alle tantebarna til jul i størrelser mellom 74 og 11 år. Hvor har du funnet målene til de forskjellige størrelsene?

    11. Rebekah: Jeg har tatt utgangspunkt i størrelsen jeg sydde til jentene som er en 92, og siden jeg driver med dette så kan jeg litt om å justere opp og ned på en størrelse. 🙂

    12. Hei Stine! Har sydd flere av klærne dine, og passformen er vanligvis helt super! Men jeg prøvde meg på disse buksene og ribben i livet ble helt enorm. Mener å huske at man tar omkretsen av midjen og deler på 0.75 når man syr med ribb? Ungen min er helt normal og str 92, men her måtte jeg gå ned med 12 cm. Det er jo ganske mye, så derfor lurer jeg på om det er noe feil med mønsteret, eller er det jeg som misforstår noe? Det står jo at man kan droppe knyting. Men da får hun buksa på knærne 😀

    13. thale: Hei 🙂
      Hmm, det var jo veldig merkelig. Jeg har aldri brukt dette regnestykket ditt, så det vet jeg ikke hvor du har fra. Men ribben lager jeg en del mindre enn buksa og omkretsen siden det er så god strech i ribben. Det er nok lurt å tilpasse ribben etter barnet, det er jo også veldig stor variasjon på strechen i forskjellige stoffer 🙂

    14. Jeg tror det må være noe feil på mønsteret her. For ribben er jo like stor som omkretsen på livet (på et helt normalt barn)! Tenkte bare å spørre, siden jeg ikke er noen ekspert…
      Men ellers er det en veldig grei tommelfinger-regel; lag ribben 75% av omkretsen. Funker for luer, bukser etc. Stoffer med litt mindre stretch (f.x jersey) kan man gange med 0,8. Lærte det på en sy-side på nett =)

    15. Hei
      Jeg har kikka over nettet nå etter haremsbukse te min lille kar. Men foruten om de utenlandske nettbutikkene der de blir håndsydd og er dyre i tillegg til momsen man må ut med så lurer jeg på om jeg skal ta steget å sy noe. Denne du har lagt ut frister veldig. Har kikket på stoff på stoff&stil, men sliter med å finne riktig farge på hovedstoffet og ribb.. Er det no triks for å finne lik farge på de to?
      Har lyst å bruke dette https://www.stoffogstil.no/metervarer/isoli/ensfarget-isoli/isoli-ruet-lysegraa-melert
      Men finner ikke ribb i lik farge, stemmer det, eller gjør jeg noe feil? Kan ingenting om å sy, stoff eller noe så kan hende jeg har misforstått 🙂

    16. Anita: Den isolien er litt tykk, sammenligner det med den klassiske joggebuksa 🙂 Så det blir nok fint til en harems også. Det er nok kanskje ikke like lett å finne samme fargekode over nett nei. Jeg handler alltid i butikk, så jeg har dessverre ikke erfaring med å søke meg frem i nettbutikken deres.
      Om det er vanskelig å finne en ribb i lik farge, er det kanskje lettere å bruke en kontrastfarge på ribben?

    17. Denne var veldig gøy å sy! Ga virkelig mersmak! Og mannen syntes den så kjøpt ut, han var virkelig positivt overrasket over hva jeg hadde fått til!
      Så tusen takk for mønster og framgangsmåte! Skal virkelig sy mer nå!

    18. Da er jaggu gutta mine to bukser rikere 😀 Utrolig lett oppskrift å forstå for en som er rimelig fersk 😀 Gitt veldig mersmak 😀 Tusen takk!

    19. Hei! Jeg er blitt veldig inspirert til å sy etter å ha sett på bloggen din og min første bukse (bomullsbuksa) er allerede ferdig ☺️ Elsker det at du har letteforståelige oppskrifter og at man får tegne sitt eget mønster så man kan gjøre små justeringer slik at klærene best passer sitt barn 😃 Jeg har ikke overlock og lurte litt på dette med søm. I innlegget ser jeg du skriver at man kan bruke rettsøm og sikksakksøm på utsiden. Er det noe mellomrom mellom disse to sømmene, eller skal sikksakk starte rett til høyre/oppå rettsømmen? Holder en slik rettsøm i elastisk stoff, eller kan den rakne under bruk?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg