Mønster Haremsbukser

Da var mønsteret til haremsbuksa endelig klart. Jeg har laget størrelsesguid fra 0 til 5 år, så dette håper jeg dere liker. 


Hvis dette var uvant for dere, så er det bare å følge med vidre: 

Finn din størrelse. Jeg har tatt for meg størrelse 86 for å vise. Da er det raden under under 86 jeg skal følge. De sorte tallene er centimeter. Mønsteret er tegnet etter boksavene. 
Starte med A, i størrelse 86 står det ved A: 12. Tegn da en vannrett strek på 12 cm. 
Fortsett så med B: 22,5 cm, tegn denne streken loddrett slik bilde nr to under viser. Fortsett slik tegningene under viser til du er ferdig med å tegne E. 

Så tegner du inn de to buene. Buen i mellom beina tegnes fra nedre punkt av B-streken, og til punktet mellom D og E. 
Buen som skal være på utsiden av beinet starter ved høyre side av strek-A og ned til høyre side av strek-E. 

Fremside og bakside av mønsteret er likt, med unntak av øverst ved livet. Bilde under som viser nærbildet med røde streker viser hvordan du tegner inn forskjellen mellom fremside og bakside. Fremsiden skal være en cm lavere midt foran, merk av et punkt en cm ned på B-streken og trekk streken ut til høyre hjørne av A. 
Bakstykket skal gå en cm høyere enn den opprinnelige streken A. Så merk av en cm over mønstert og trekk strekken ut til høyre hjørne av A. 

De to bildene rett over viser mønsteret til ribben i livet og ved beina. 

Klippe ut mønster: 

Når du klipper ut fremside og bakside, bretter du stoffet slik at du får brettekanten langs B-streken, når du da klipper ut får du et helt stykke. 
Ribben kan klippes ut av samme stoff som fremside og bakside, men da må stoffet også ha stretch. Har det ikke det trenger du ribb til disse delene. 

PS: Det er viktig at stretchen i stoffet ligger vannrett på mønsterene. Altså skal du klare å strekke stoffet til høyre og venstre, ikke opp- og nedover. 
Husk: Vask stoffet før du klipper i det, da stoff ofte krymper litt ved første vask. 

I morgen kommer fremgangsmåte. 

Ha en fin kveld! 

Følg Speiltvillingene på Facebook – 

58 kommentarer
    1. Du er så flink! 🙂 har selv to jenter som jeg syr en del til. Venter i spenning på fremgangsmåten. 🙂

    2. Du er rå!! Jeg er selv mamma til 2 gutter, en på 2,5 år og en på 6 mnd… Og hvordan du får tid til alt er en stor inspirasjon for meg! Så jeg har endelig børstet støv av symaskinen min og begynt å sy litt igjen 🙂 mye takket være deg 🙂 men hva tror du om denne buksen til gutt?? Kanskje med lommer på sidene, sånne litt store hvis du skjønner hva jeg mener?

    3. Sååå inspirerende at hvermannsen burde prøve, inkl. meg selv! Du er så flink! Og forklaringene dine er lesbar! Kan du si noe om stoffet du bruker, hvor mye & hvor du kjøper. Det gjør det enklere å komme i gang for oss som har lyst å prøve! Denne buksen & alle andre oppskrifter du har lagt ut er bare å hive seg rundt med. Lurer også på hvilket papir du tegner oppskriftene på? Herlig blogg med en vakker familie du har! Du gjør så mye inspirerende som ikke trenger koste eller være megaIN i butikkene. Det er verdi i at du velger tid på familien og det nære, enn shopping, dyreste, beste osv osv.

    4. Så utrolig gøy og inspirerende blogg du har! Og en kan lure på hvor du får tid og energi fra. Men jeg husker når ungene mine var små (nå er de 15 og 16) fikk jeg unna meg så mye mer. Og dagene hjemme gjorde at en ble utrolig kreativ!
      Lærerikt var det også, jeg er selv nyoppstaret og HELT grønn på blogging, men jeg slenger da innom med et og annet kreativt i håp om at jeg skal inspirere andre, slik du nettopp gjorde med meg. Ta gjerne en titt og ha en fin kveld!

    5. Fantastisk!! Denne buksen skal jeg helt klart lage. Tror jeg må kjøre til stoff og stil å kjøpe det nydelige stoffet! Takk for at du deler. 😀

    6. Så fine! Takk, skal prøve å tegne denne selv, og prøve ei slik bukse 🙂 De er jo helskjønne! Har just begynt å sy, mye feil og tull enda, hehe, men blir ikke dårligere 😉 Bitt av basillen!!

    7. Jeg gleder med så til å sy denne i str 56 til lille i magen. Du er virkelig en inspirasjon. Gleder meg til å ta fatt på mange av dine syoppskrifter fremover for å sy klær til min lille baby.

    8. Ann Tangen: Tusen takk for denne herlige tilbakemeldingen. Når det kommer til stoff så slenger jeg ut noen tips ved sy-innlegget, det er nok flere enn deg som trenger litt hjelp til det. Papiret jeg tegner på er matpapir. Det får du kjøpt på rull i daglivarebutikken din, de ligger sammen med brødposer og diverse. Koster under 10 kroner for en rull med gud vet hvor mange meter 🙂

    9. TitaLita: Jeg trur nok vi alle sliten med tiden, så jeg føler ikke jeg rekker halvparten av hva jeg burde 🙂 Sånn er det bare, vi får være fornøyde med det vi får til.

      Gratulerer med ny blogg. 🙂

    10. Line: Trenger vi å ha med 98 da?? Haha, det er rettet nå! Beklager, jentene har ikke kommet til den størrelsen så den husket jeg vist ikke å få med 🙂

    11. Sånne bukser sydde jeg meg faktisk tidligere I sommer! Riktignok I voksen størrelse 😉 Veldig gode å ha på 😀

    12. Denne må jeg prøve meg på! Og så kjekt med den størrelses tabellen! 🙂
      Fikk du e-posten min? Jeg ble trukket ut i den konkuransen du hadde på instagram, men har ikke hørt noe. Så jeg lurer da 😉
      Har så mange bilder å fremkalle 😉

    13. Kristin: Ja, det er mulig 🙂 Prøv dette mønstermålet:
      A: 15,5 cm
      B: 30 cm
      C: 28 cm
      D: 13 cm
      E: 13 cm

      Ribb:
      A: 57cm x 14 cm
      Bx2: 20cm x 16 cm

      Gi meg gjerne tilbakemelding, jeg har ikke jobbet med så store størrelser 🙂

    14. Suuuper oppskrift :)) nå skal jeg sy 🙂 sku gjerne hatt mønster i 8 år så prøver å forstørre/justere videre på tabellen din 🙂 tusen takk for utrolig inspirerende blogg!!
      Elin

    15. veldig inspirerende blogg:) Skulle gjerne hatt mål i str 13år,har ei jente som liker disse buksene, og fant ingen mønster på de hos Stoff og stil:)

    16. Hei! Ønsket meg symaskin til bursdag i helgen, siden jeg har hatt lyst til å prøve å sy etter oppskriftene dine. Mamma kjøpte singer symaskin til meg hun og nå kribler det i fingrene etter å starte! Tanta mi venter ei lita jente i juni, så det blir hun som er første prøvekanin. Håper jeg får det til slik at jeg kan sy fine klær til mine egne barn når den tid kommer. Det jeg lurer på er hva jeg må kjøpe av utstyr, hva anbefaler du å ha når man skal sy? Og hva burde jeg begynne med? Jeg har aldri sydd klær før, så dette er helt nytt for meg. Håper du kan svare meg eller om du kanskje vil legge ut et kort blogginnlegg om utstyret du bruker når du syr, hva som er lurt å ha. Jeg kunne også tenkt meg å tatt en tur til Oslo for å handle inn litt stoff, men aner ikke hva jeg burde kjøpe og hva slags stoff jeg skal bruke til de forskjellige plaggene? Hilsen ei supergira Camilla som fylte 22 år igår! PS: min største drøm er å få jente tvillinger som deg og sy nydelige klær til dem ♡

    17. Hej Stine, Tusen tack för en fantastisk blogg! Går det att sy dessa byxor i tunn bommulsväv utan strech (typ lakansväv)? Kanske kan jag lägga till någon extra cm isåfall?

    18. Hej, tak for din blog og især for dine syopskrifter! Måske er det sproget, der driller, men skal jeg lægge sømrum til? Her i kommentarerne ser jeg, at du skriver, at mønster er inkl sømmonn, men andetsteds at det er uden sømrom. Jeg er forvirret 🙂 tak for hjælpen 🙂

    19. Jeg lurer på det samme som Mathilde, du skriver først at det er uten og etterpå at det er med… Hva er rett?? Gleder meg så til å sy disse!!!

    20. Hei Stine. Jeg har arva en symaskin, så har vært å kjøpt stoff til å sy disse buksene. Er litt nervøs om jeg klarer det da jeg ikke har sydd siden barneskolen. Har tegna ferdig tegningene, men det jeg lurer på om er skal jeg klippe rett etter mønsteret eller skal jeg klippe 1-1,5 cm utenfor mønsteret? 😉

    21. Må bare kommentere at jeg synes du er utrolig flink! Setter virkelig pris på tid og energi du bruker på å dele slike innlegg, for kan tenke meg at det ikke er bare bare! 🙂 Tusen takk for alle tips du har delt, de er virkelig til hjelp!

    22. Hei. Har allerede sydd 4 av denne buksen nå i strl 86 og 98. Men ville prøve meg på en i strl 140 til ei niese. Har du forslag på noen gode mål der?
      Trine

    23. Hei
      Jeg er relativ ny følger av bloggen din og er mektig imponert over hva du får til og ikke minst hva du rekker med to små barn:-). Du er en stor inspirator.
      Et spørsmål: Jeg tenkte å sy harmesbuksen og nå lurer jeg på om mønsteret er med eller uten sømmonn?
      Hilsen Ingrid

    24. Ingrid Fallet: Jeg tegner mønster med sømrøm, ettersom jeg liker at mønsterene er slik de skal klippes ut, men jeg klipper alltid 2-3 mm på utsiden av mønsteret, bare for å gjøre det lettere å klippe 🙂

    25. Hei! Tusen takk for en inspirerende blogg! Men du? Hvirdan kom du egentlig frem til målene dine? Har du en tabell? Jeg har funnet ganske mange tabeller, men ingen som viser hvor vid den på være mellom bena, hehe. Så jeg lurer veldig på om din tabell kan kjøpes/finnes noen steder for meg og?

    26. Må bare spør jeg, er litt ny i denne syverdenen🙈 Men, kan denne sys med vanlig symaskin eller må man liksom ha overlock?🤣

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg