PLAYSUIT syoppskrift (BARN)

Endelig fikk jeg tid til å sy litt igjen, de siste dagene/ukene har vært travle, men siden det stryker fordi en regnskur med torden i dag, så ble det kosedag inne her. Det betyr at jentene får lov til å gå i pyjamasen hele dagen for det er nemlig det beste de vet, og det har blitt tegning, fruktspising, lek og tvtitting før lunsjen var på sin plass.

Da fikk jeg også tid til å sy en ny playsuit, lik som den jeg har laget til jentene. Det var stor interesse for syoppskrift på nettopp denne, så her kommer den 😀 

Mønster finner dere HER!!

Når alle delene er klippet ut, fortsetter vi slik: 

Sy sammen fremside med bakstykkene ved skuldrene. 

Har du en overlock maskin så overlocker du langs hele halsliningen. Har du en symaskin er det vanlig at den har en søm som heter (overlock) bruk da den og sy langs kanten på halsringen. Har du ikke denne sømmen syr du med sikk-sakk langs halsen. Gjerne stinglengde 3, for å unngå at du får dratt i stoffet slik at det bølger seg.  

Brett så kanten du har overlocket/sydd sikk-sakk en gang inn til vrangen, og sy fra fremsiden, slik at du får skjult klippekanten. Jeg bruker ikke å feste dette med nåler, for jeg synes det er like greit å brette kanten mens jeg syr. Jeg setter symaskinhodet helt i kanten av stoffet, setter nålen lengst til høyre og syr, da blir sømmen liggende ca 3 mm fra kanten og holder fast den lille bretten vi har laget. 

Så går vi over til armene, overlock/sy sikk sakk langs den kanten som har en jevn bue. For så å brette en gang inn og sy slik du gjorde rundt halsen. På det “flate” stykke motsatt side av den jevne buen lager du en rynkesøm. Da syr du altså en søm uten å feste ved å sy frem og tilbake, stinglengde 3. (Normalt syr jeg med stinglengde 2 på andre ting) 

Når du har sydd en søm rett frem som skal være rynkesømmen, drar du i én tråd og snurper sammen stoffet slik at du får rynker på samme måte som du ser på den ferdige armen til høyre under. 

Armene festes på kroppstykket, ved å nåle de fast rette mot rette. Det er lurt å starte på midten, legg rynkene mot sømmen ved skuldrene og fest nåler ut til hver side før du syr de fast. Sy gjerne overlock eller en rett søm med en sikk-sakk søm på utsiden (ut mot klippe-kanten) Og start HELT ved der enden av armhulen begynner, ikke sy bare der armen skal festes. 

Når armen er festet skal du feste sømmen mot stoffet på samme måte som du har gjort over. Du bretter inn sømkanten og syr en rett søm langs kanten. Kjenn etter at sømmen ligger inn mot kroppstykke og fortsett å sy langs sømmen til arm og kropp. 

Da kan du sy sidesømmene sammen, rett mot rette. 

Overlock/sy sikk-sakk langs kantene bak, (langs midten av ryggen). Brett inn ca 1,5 cm til baksiden og sy en rett søm som fester innbretten. Langs her skal trykk-knappene på, så jeg liker at det er brettet inn såpass mye at du får god plass til trykk-knappene. Det er en fordel at det er dobbelt stoff der du fester trykk-knapper for at ikke stoffet skal rakne når de åpnes opp til flere ganger. 

Bildet under viser (venstre side) overlocket kant, (høyre side) ferdig brettet og sydd. 

Overlock/ sy sikk-sakk langs hele bunnen. Ved åpningen i ryggen legger du de over hverandre i bunn slik at stykkene akkurat dekker innbretten til hverandre og sy de sammen, gjerne en søm helt i bunn og en ca 2 cm opp fra kanten. (Liggende rett søm)

Shortsdelen

Overlock/sy sikk – sakk eller du kan brette to ganger inn for å skjule klippekanten der beinet skal ut. Brett inn og sy en søm som fester innbretten, pass bare på at du lager stor nok løype til å tre inn en strikk. Se andre bilde under. 

Strikken tres enkelt inn ved hjelp av en sikkerhetsnål. Stram til ønsket størrelse og sy sammen beinsømmen rette mot rette. 

Slik bildet under viser skal shortsbeina se ut når du er ferdig med det over. En viser rettside og en vrangside.  

Så er det bare å sy de to beinene fast med hverandre. Du legger de rett mot rette, enten øverst bak eller øverst foran og syr de sammen hele veien rundt, pass på at sømmene ved beina treffer hverandre. 

Du er ferdig med de to delene, og nå skal de monteres sammen. 

Merk sidene på shortsen ved å legge den flatt som bildet over med sømmen bak og foran oppå hverandre. Sett en liten nål i hver side for å holde punktet. Finn også midten av fremside topp ved å brette den med sømmene oppå hverandre og fest en liten nål. 
Så skal du feste overdelen med underdelen. Underdelen skal festet ca 2 cm under enden av overdelen. Bildet under viser, stoffene ligger rette mot rette og du ser at overdelen stikker et par cm over underdelen. Jeg fester delene til hverandre med fire nåler, en foran, en bak og en på hver side. Du kan bruke flere nåler, men jeg føler ikke at det er nødvendig. 

Antagelige vil ikke stoffene være akkurat like store, men det gjør ikke noe når vi har elastisk stoff. Under ser dere at buksedelen er videre enn overdelen. Det er derfor stoffet i bunn (overdelen) ligger rett, mens stoffet over (underdelen) folder seg litt. Derfor…

…  må du strekke i stoffet mens du syr slik at de ligger flatt på hverandre som bildet under viser. Sy hele veien rundt. 

Nå skal du forhåpentligvis ha fått en “klaff” hele veien rundt der du har sydd sammen over- og underdelen. Slik som bildet under viser. 

Til slutt skal du lage en ny løpekant. Det er en stor fordel å legge stoffet inn i symaskinen slik jeg gjør det under. Altså at du vrenger plagget, men legger det inn slik at du syr fra rettsiden. Her må du også strekke litt i stoffet mens du syr for å unngå rynkene som har kommet av at overdelen er smalere enn underdelen. Også er det så klart viktig at den “klaffen blir liggende nedover mot beina, slik at du syr den fast og får mulighet til å tre inn en strikk. Sy nesten helt rundt, men la det stå igjen et par cm til å tre inn strikken. 

Når du har tredd inn strikken og fått ønsket størrelse i livet, syr du endene fast i hverandre, klipper av endene, slipper strikken inn i buksen og syr igjen de cm du lot stå åpent for å tre inn strikken. 

Til slutt fester du trykk-knapper/ syr knappehull og fester knapper, og vips er du ferdig 😀 

Håper dere viser meg deres resultater på IG med taggen #skolissykrok 😀

12 kommentarer
    1. Hei!
      Har aldri kommentert her før, og kommenterer svært sjeldent noen plasser 😀
      Har fulgt med på bloggen din en stund og synes du er både flink å kreativ. Disse playsuitene var kjempe fine, og jeg blir veldig inspirert når du legger ut sy oppskrifter! 🙂 ha en fin kveld!

    2. Denne var jo bare såååå søt! Åh, så mye lekkert du syr. Er dette en av de du sydde til jentene dine, eller er det sydd for å lage innlegget? Om du ikke allerede har noen som skal ha den, er jeg interessert! Den var kjempesøt =)

    3. Aldeles nydelig, veldig fint forklart! Typisk at jeg har en gutt i magen, forstår jo godt hvorfor du ikke lager mange mønster/oppskrifter til gutt, hehe 🙂 får se om jeg etterhvert finner en kjønnsnøytral oppskrift som jeg tør å prøve meg på 😉

    4. Hei,
      Tusen takk for at du deler opskriftene dine med oss – det er virkelig til inspirasjon! Jeg hadde ikke tatt i en symaskin siden heimkunnskapen på ungdomsskolen men skaffet meg en i februar og nå har både toåring og baby fått et par plagg (som ikke ser helt gale ut, hehe). Og ikke minst er det jo knallgøy! Tenker å prøve meg på playsuit’en neste gang! Tusen takk for inspirasjonen 🙂

    5. Tusen takk for utrolig inspirerende blogg. Jeg hadde aldri i verden sydd egne barneklær hadde det ikke vært for at du viste hvor lett man kan gjøre det selv. Fra å få andre til å sy i løse knapper i klærne mine har jeg nå sydd mange plagg til lille snuppa mi helt selv, inkludert to langbeinete utgaver av denne playsuiten. Så tusen takk for inspirasjon, jeg gleder meg til flere slike innlegg i fremtiden!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg