Mønster Playsuit – BARN

 

Jeg skulle gjerne hatt mulighet til å bare sende dere mønster, men nok en gang må dere nok tegne selv. Det burde alikevel ikke være så veldig vanskelig – håper jeg! 


STOFFTIPS TIL DENNE PLAYSUITEN FINNES I BUNN AV INNLEGGET! 

Det som kan være lurt er å finne en body og ta utgangspunkt i den, tegn fremsiden av stykket ved å følge en body som er fin i størrelsen til ditt barn, lag den gjerne litt mer romslig (bredere) så den ikke sitter helt stramt på barnet. Det lurt å tegne bare en halvside, for ved å legge stoffet dobbelt og klippe vil du få symetri på mønsteret. 

Mønsteret mitt er i størrelse to år altså en 92 modell, så hvis noen ønsker et mål å gå ut i fra så er mønsteret 18 cm langt fra høyeste punktet av skulderen og rett ned, og den er 14,5 cm bred rett under armen. Skal du tegne til en ettåring er møsteret ca 1-1,5 cm kortere ved skulder, rundt 2 cm kortere i bunn, og ca en cm mindre i bredden. Dette kan i stedet plusses på om mønsteret tegnes til en treåring. Ikke helt presist, men det er i hvert fall et utgangspunkt jeg trur er greit å følge. 🙂 

Når du har tegnet fremsiden og er fornøyd med den er bakstykket enkelt. Der skal være likt med unntak av nakkeparti og at den på siden er cm 1,5 cm bredere. Nakken skal ikke ha stor utringning, så det holder å la den ha et fall på et par cm.

ARM

Armen skal tegnes som på bildene. Det er også her veldig lurt å tenge bare den ene siden for så å brette og klippe ut for symetri. Fra spiss til spiss er min 30 cm lang, og 10,5 cm bred. For å kanskje oppklare denne armen litt så tegnet jeg en skisse som viser mønster på lang arm og en slik “arm” som denne playsuiten har. Arm er tegnet slik at den har en bue opp mot midten av skulderen av den praktiske grunn at skulderen stikker ut og trenger ekstra stoff. Armen som denne playsuiten har er derfor lik, men i stede for å følge vidre nedover til hånden så bues den bare av med det samme. 

Arm til en 80/86 modell kan tegnes en cm mindre langs hele, og til en treåring kan den tegnes en cm større i omkrets. 

Så altså, slik som bildet under viser skal mønsterene til overdelen av playsuiten omtrentlig se ut. 

Når det kommer til shorts-delen så har jeg brukt mitt gamle buksemønster. Det finner dere HER, og den eneste forskjellen er at jeg har kuttet beina kraftig. 

KLIPP UT! 

VIKTIG: Når du skal klippe ut mønster i et strech-stoff så må du passe på at strechen er liggende i forhold til mønsteret. Du skal altså kunne strekke det ved å dra armene ut til hver side og ikke oppover eller nedover.

Legg stoffet ditt dobbelt, da får du klippet ut to deler med det samme – dette gjelder for shortsmønsteret, armen, og bakstykket. Når du skal klippe fremstykket legger du stoffet dobbelt og mønsteret kant i kant med bretten, slik at når du klipper ut og åper det utklipte stykket har du en hel fremside. 

STOFFTIPS

Stoffet jeg har brukt er DETTE og det kjennes ut som stoffer i en litt tykk t-skjorte med god strech. 

Andre alternativer du kan lete i mellom finner du HER

Ønsker du ensfarget finner du det HER


FREMGANGSMÅTEN FINNER DU HER

15 kommentarer
    1. Så klart man skal unne seg litt alenetid iblant. Man trenger å være “bare seg selv”, selv om mammarollen selvfølgelig aldri slipper taket. Og ja – kjenner meg godt igjen i beskrivelsen din av å være uten barna. Det er akkurat som om noe mangler, det oppstår en midlertidlig liten identitetskrise… Man vil jo helst ha kontrollen på alt, men da er det godt å vite at barna har det bra der de er, og at de blir godt ivaretatt. Så kan heller mammaen deres føle seg litt “ung og fri” igjen, og hente nytt overskudd andre steder – som tas med hjem igjen til kidsa <3

    2. Hehe, jeg tror du har bomma litt. Det at du slet med å stå opp er nok bare tilfeldig. Klokka ble nemlig stilt en time tilbake, som betyr at natta ble “en time lengre”. Klokka 3 ble klokka stilt tilbake til 2.
      Det betyr at nå om kveldene blir det mørkere litt senere, som er grunnen til at vi stiller klokka. Vi nordmenn er jo så glade i lyset, så derfor får vi litt mer lys om kvelden en liten periode.

    3. Herregud, hva var det jeg skreiv nå? Det blir jo som du sier mørkere på kvelden, og lysere om morgenen hehe
      Fort gjort 😛 men jeg forstår ikke hvorfor du slet om morgenen, annet enn at jentene dine ikke forstår at klokka er stilt.

    4. Jeg må bare fortelle at jeg har klart å sy både kjole og bukse! Fikk symaskin forrige torsdag (etter inspirasjon fra deg) og har aldri sydd før! Det er SÅ gøy!! 🙂
      Men tenkte jeg skulle høre med deg hvilket stoff du bruker til å sy joggebukse/kosebukse til voksne? Tenker på de du lagde i julegave til noen venniner i fjor. Linken til stoffet virker ikke. Kan du anbefale noen stoff som er gode, myke, med strech?

    5. Hei 🙂 har sydd mykje av dine mønster, og har list å prøve meg på denne, men blir ikkje fornøgd med mønsteret, du har ikkje moglegheit til å lage det digitalt ? 🙂
      mvh
      Mari

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg