Fremgangsmåte Hverdagskjolen

Vanskelighetsgrad: Enkel

Mønster til kjolen finnes HER

Når du har tegnet mønsteret kan det være lurt og legge et matpapir dobbelt slik at du kan tegne over, brette og klippe ut kjolemønsteret, da får du stoffdelen i en hel del. 

Brett stoffet dobbelt, legg mønsteret på og klipp ut, da får du fremdel og bakdel samtidig. Gjør det samme med armmønsteret slik at du får to armer. 

I tillegg skal du klippe ut to rektangler av et ribb-jersey stoff (et stoff med god strech) Rektangelet skal være litt kortene enn enden på armen. VIKTIG: Strechen i stoffent skal kunne strekkes slik at rektangelet blir bredere, ikke lengre. Altså skal kan kunne strekke den utover vannrett. 

Da er det klart for å sy alt sammen til en kjole

Finn frem en kjoledel og en arm. Sy de sammen ved å legge armulene rette mot rette på hverandre og sy sammen. 

Fortsett slik at du får sydd sammen begge armene med kjolestoffet. Totalt fire sømmer. 

Så tar du tak i det ene ermet, og starter å sy det sammen rette mot rette. Du starten der hånden skal komme ut og syr helt til du når bunnen av kjole. Gjør det samme på andre siden. 

Brett rektangelene dine dobbelt og sy de sammen. Kontroller nok en gang at du har strechen rett vei (vannrett slik disse ligger – altså kan du dra bitene bredere der det nå er smalt) Dette er viktig for at du skal kunne få tøyelighet til å tre stoffet over hånden som er bredere enn håndleddet. 

Brett de halveis over slik at sømmen blir gjemt inni stoffet

Ha kjolen på vrangen og tre den ene armribben ned i hullet til armen, klippekanten skal ligge jevnt med klippekanten på kjolearmen, og sømmene skal treffe hverandre. 

Sy på samme måte som jeg gjør her, altså fra innsiden. Det virker kanskje ikke naturlig, men du oppdager fort at det er MYE enklere 🙂 

Ferdig sydd arm. Jeg bruker her overlock maskinen min som gir denne fine sømmen, har du ikke det syr du en rettsøm og en sikksakk for bedre hold. 

For å lage rynkekanten ved halsen må du brette stoffets ende oppe to ganger ned. La brettekanten være ca 1 cm. Altså bretter du en gang ned på ca 1 cm og en gang til slik at klippekanten blir gjemt i stoffet. Fest noen nåler rundt hele

Og stryk lett over kanten slik at den holder seg og blir pen. 

Sy en kant rundt hele halsen som holder brettekanten din på plass, husk at du skal ha plass til å tre en strikk inn i denne løperen du nå syr. La det derfor stå igjen to cm åpning.

Fest en sikkerhetsnål på en strikk og tre den igjennom hele halsen. Stram til så du får ønsket størrelse

Hold på stikken og dra de ut slik at du kan sy de fast i hverandre. Nå det er gjort strekker du ut stoffet slik at strikken sklir på plass og syr igjen de to cm du lot stå åpne til å tre inn strikken. 

Du gjør det på samme måte i bunn av kjolen, legg opp to ganger slik at du får gjemt klippekanten, og sy en søm som holder den fast. Jeg har laget en litt bredere brettekant i bunn siden jeg hadde klippet litt mye stoff, og så sydde jeg fast en blondesnor. 

Masse lykke til, dette klarer dere 🙂 

37 kommentarer
    1. Et spørsmål til deg,Stine. Jeg har et sengesett i kreppet bomull, hvordan vil det bli å sy kjole av dette tror du ? 🙂

    2. Gleder meg til å prøve😃 nå er jeg i full gang å bestille stoffer. Hva heter det hvite du bruker på armene og nede på buksene?? Jeg finner det ikke på stoff å stil😳😃

    3. Tusen takk for et utrolig inspirerende og ikke minst motiverende innlegg. I fjor til Jul fikk jeg symaskin av mine svigerforeldre, og har hele tiden ønsket å prøve den. Er virkelig nybegynner i faget. Jeg håper jeg kan klare noe ala denne kjolen etterhvert! 🙂
      Den var superfin.
      Ha en god helg 🙂
      Rebekka

    4. Lisa: prøver å gjøre det så enkel som mulig, problemet til kjøpte mønster er at de ofte er beskrevet med “syspråket” og det syspråket forstår ikke jeg heller :-p

    5. Hei, Stine 🙂
      Jeg har nå prøvd å sy hverdagskjolen din, og jeg er nesten helt ferdig – jeg mangler kun håndleddene. Jeg syr kjolen i str 62/68, og dermed blir håndleddene ganske små. Jeg klarer ikke å sy fast ribben til kjolen, det blir alt for smått. Jeg prøvde å ta av syfoten på maskinen, for å i det hele tatt få plass til nåla på innsiden, men det går fremdeles ikke. Har du noen tips eller råd til meg? Det skal nevnes at jeg er ekstremt dårlig til å sy for hånd, så det er egentlig ikke noen vits i å prøve. Utrolig kjipt å stå fast nå som jeg er såå nærme slutten…
      Ellers, takk for en kjempefin oppskrift, du er veldig flink 🙂

    6. FY SØREN for en inspirasjon du er! Håper virkelig jeg kommer til å bli en like flink og kreativ mor som deg, den dagen det kommer. Nydelig dame, nydelige unger og et fint par, ønsker dere all lykke i framtiden <3

    7. Hei. Hvilket stoff har du brukt på kjolen? Tenkte og prøve meg på kjolen i helgen 🙂 Så skal reise og handle stoff i dag 🙂 gikk på design og tekstiler ene året på videregående og har ikke sydd på nesten ti år, så er vell på tide og prøve og sy noe til min datter på snart 2 år 🙂

    8. Må bare skryte av deg! Har aldri sydd før, foruten en pute på barneskolen, fikk sy maskin til jul og nå sitter jeg her å setter sammen kjolen! Takk for flott fremgangsmåte, mål og ikke minst inspirasjon:-D
      Ha en fin lørdag videre:)!

    9. Nå har eg sydd kjolen to ganger 🙂 Tusen takk for inspirasjon og god forklaring 😀 Håper du gjør dette med flere plagg du syr, er så utrolig kjekt og kunne sy noe til datteren min <3

    10. Nå er mønsteret nettopp ferdig tegnet og jeg skal mest sannsynelig sy kjolen i morgen 😀 Sitter nå og lurer på om jeg skal sy ribb eller strikk rundt håndleddene.. Jeg får tenke litt mer 😉 Det er så gøy at man kan velge og vrake og sy kjolen/plaggene akkurat slik man vil ha dem selv! 🙂

    11. Oppdaget bloggen din for noen dager siden. Falt pladask for denne nydelige kjolen, og dro rett ut for å kjøpe meg symaskin! I kveld skal det tegnes mønster og klippes stoff:-)Jeg er ikke særlig avansert når det kommer til det å sy, så det blir nok strikk rundt håndleddene på den første kjolen jeg syr. Ha en strålende dag!

    12. Så flink du er! Så inspirerende. Anbefaler du noen typer stoff fremfor andre? Jeg er helt nybegynner, og blir temmelig forvirret over alle typene som finnes.

    13. Hei😃 har sydd en liknende kjole i stretch Jersey. Den bretter seg oppover i bunnen!! Noen tips om hva jeg gjør med det?

    14. Hei. Når man bruker kjolemalen på å måle opp stoffet. Skal man da beregne ekstra til oppbrettskanten eller er det inkludert i målene? Har bare sydd uten mønster før…

    15. Dette er bare så gøy!! Takk for at du deler oppskrift og fremgangsmåte på en så enkel og forståelig måte!
      Jeg er stadig innom og kikker og lar meg inspirere. I dag fikk jeg endelig tid til å sy denne kjolen, og jeg gleder meg til å kle på lillejenta i morgen! 🙂

    16. Takk for enkle oppskrifter- har akkurat kjøpt mitt første mønster og skulle lage kjole men skjønner lite av det så velger heller å bruke din oppskrift????
      Et spm:Når du syr brettekant med strikk i oppe, syr du bare én rett søm? Vil ikke bomull kunne rakne? Ikke en sikksakk i kanten før du bretter inn? Og hva er forskjellen mtp å lage en egen løpegang (som mitt mønster påstår man skal gjøre)? Takk igjen for forståelige oppskrifter og videoer!

      1. Du bretter inn stoffet en en gang, så en gang til slik at du gjemmer klippekanten, så syr du rettsømmen slik at den holder bretten på plass. Det vil ikke rakne da 🙂 Løpegang er den rettsømmen, det betyr bare at du skal sy rettsømmen slik at det får et rom til å tre inn en snor 🙂

    17. Hei Tusen takk for supre oppskrifter- dette skal jeg få til, jeg har fått barnebarn og har så lyst å sy til henne.
      Jeg tenker å begynne med denne kjolen og senere begi meg ut på rosekjolen.
      Jeg har kjøpt velour stoff og håper det går fint:)
      Jeg tenker at jeg skal hoppe over den kanten nede på armen å sette i strikk.
      skal armen være totalt 24cm i str86? (fra armhulen blir det vel på tegningen?
      Ha en strålende dag
      Johanne

    18. Hei. Vasker du stoffet før du bruker det? Tenker at mørkt stoff kan farge Iver på lyst, hvis man bruker ulike stoff 🤔 Syr man i så fall en søm rundt så det ikke rakner opp i vask?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg