MØNSTER KOSEDRESS

Målet med dette innlegget er at du kan klare og sy en slik nusselig kosedress helt selv!! Heng deg gjerne på om du har et barn du vil sy til, enten det er til ditt eget eller om det er til din vennines, din niese eller hvem det skulle være


Nå har jeg tegnet og skrevet mønster til kosedressen, størrelse 56-104, så tydelig og forståelig jeg bare har klart! Så jeg hååper at dere nå forstår og klarer å tegne etter oppskriften min! Følge den nøye! ^^,

Ikke bli stresset, vi tar det steg for steg.

Finn frem smørpapir, en penn og en saks (har du kke smørpapir, reis på butikken og kjøp, det er det enkleste å bruke fordi det er gjennomsiktig når vi etterpå skal legge over og tegne bakdelen. 

Først et bilde med ALLE størrelsene og alle målene! 


 

OK, her ligger hemmeligheten! Og om du ikke har prøvd å sy før ble du kanskje bare forvirret akkurat nå! Dette mønsteret er forstykket på heldressen. Nå skal vi steg for steg gå frem for å klare å tegne et mønster i riktig størrelse. Jeg plukker ut en tilfeldig størrelse, og da blir det str 74! 

(Du kan så klart velge å tegne en slik mal med alle størrelse på, da er det bare og følge alle målene og tegne i vei! )

Slik gjør du, begynn sammen med meg:

  1. sett et kryss oppe i høyre hjørne, mål 20 ned og sett et kryss til. Dette er utgangspunktet i en str 56, se på målene på det første bilde. For hver størrelse større skal denne streken bli 2 cm lengre. Det vil si at siden jeg skal tegne størrelse 74 må jeg plusse på 2 cm tre ganger (fra 56 til 62 -> 68 -> 74) Den totale tengden blir da på 26 cm. skulle jeg laget den i 62 ville den blitt 22 cm og skulle jeg laget den i 104 ville den blitt 36 cm lang. Tegn! Den skal se ut som på bildet over, uansett hvilke størrelse skal det være tre streker som går diagonalt, med 2 cm i mellom. 
  2. striple en linje fra der du målte opp 20 cm krysset ditt horisontalt (liggende) i rektangelen (slik som på bildet, den svarte striplete linjen)
  3. striple også en fortsettende linje nedover fra den røde streken lengst til venstre. 
  4. fra den striplete linjen som går horsontalt måler du 5 cm ned, (dette er igjen utgangspunktet i en str 56) men siden jeg skal ha den litt større må jeg se på det 1.bildet igjen. og mellom hver spiss er det 2,5 cm det betyr at for hver størrelse større må jeg plusse på 2,5 cm. Dermed blir det som på tegningen over + 2,5 cm tre ganger. Så går jeg fra den striplete linjen som går nedover og måler 3 cm ut (se 1.bilde for å se hvor lagt det er ut til spissen på hver størrelse) tegn et nytt kryss og tegn den rød skråstreken fra venstre hjørne på rektangelet til det siste krysset 

  1. striple en linje som går vidre oppover fra den røde streken øverst til høyre (vist med grønn tusj) Den skal være 5 cm lang. Tegn en horisontal linje fra toppen av streken på mellom 9,5-10 cm. Trekk en bue opp fra rektangelet og til det målte punktet. (som på bilde, nå er halsen klar)
  2. tegn en svak bue som skal indikere skulder og overarm. 23 cm som er utgangspunktet i en str 56, for hver større størrelse plusser du på 2,5 cm. 
  3. se på bilde nr 1. for å se hvor lang åpningen på armen skal være. På størrelse 74 er det 11,5 cm. mål da fra toppen av overarmen og lag streken litt skrå innover mot “kroppen” på kosedresse. Se bilde over.

  1. Mål opp en strek på 43 cm nedover fra øverst ved halsbuen. (grønn striplet linje) Dette er igjen utgangspunktet for en størrelse 56. Se 1.bilde for å se hvor mye du på plusse på nedover for å øke størrelsen. Den endres litt nedover fra 5 til 6 cm per størrelse. I mitt tilfelle der jeg tegner en størrelse 74 må jeg plusse på 5 cm tre ganger. Teng en litt skå linje fra “spissen” du tenget i stad og ned. Dette er da innsiden av beinet. 
  2. Se på 1.bilde hvor mange cm det skal være i bunn av beinet. På størrelse 74 er det 12,5 cm. Trekk opp denne lingen som skal være horisontal. 
  3. striple opp en strek som danner resten av dressens utvenig siden. Når du synes linjen ser bra ut kan du tegne heltrekke linjen

Det var fordelen ^^, 

Bakdelen lager vi veldig enkelt:

  1. Legg smørpapir over fordelen. Da vil den skimte igjennom. 
  2. Tegn over hele utsiden av dressen. Den skal være helt lik fordelen
  3. Trekk en linje langs den innerste linjen av rektangelet og tegn den litt høyre, slik at når du tegner byen fra skulderen så blir utrigningen litt mindre bak. 
  4. Følg den inneste linjen av rektangelet ned til spissen. Teng spissen litt lengre ut enn på fordelen og tegn ned til foten

     
  5. Tegn ribbmønstert til armer og bein. Om du ønkser hette er tegningen på den på det 1.bildet.
  6. KLIPP UT 

Du er nå klar for å klippe ut stoff og begynne å sy.. 

Følg med i neste innlegg!!! 

 

52 kommentarer
    1. Selvom det sikkert er veldig enkelt ser det helt greskt ut for meg 🙁 haha, men nå er det ikke håp for meg når det gjelder noe håndarbeid dessverre, er nok veldig dårlig teknisk og logisk anlagt :p

    2. Ja, det er kanskje sant! Mamma har hvertfall symaskin og kan å sy enkle ting så skal få med henne å se på det en dag, kanskje vi får det til 😀 du er flink da!! og at du i det hele tatt gidder 😮

    3. Så utrolig fine klær du syr, blir skikklig inspirert her 🙂
      Men jeg lurte på hvilket stoff du bruker på heldressen? Og hvor du evt kjøper det? 🙂

    4. Det så utrolig innviklet ut med en gang, men har lest gjennom hvert punkt, og forstod en god del mer da 😉 Nå har ikke jeg symaskin eller noe, men får jeg kjøpt meg det en gang i nærmeste fremtid, så vil jeg prøve meg på dette, så skikkelig gøy og utfordrende ut! 😀 Kjempe fine kosedresser, du er kjempe flink! 🙂

    5. Hvordan er hetta på? Er litt skeptisk til hetter til små babyer/unger, redd fo at de skal kveles men dressen er jo så fin!

    6. Ingvill: Den er helt fin 🙂 Jeg er ikke redd for at de skal kveles med med på. men den jeg kommer til å poste lager jeg uten hette fordi det er litt lettere. Også kan jeg heller fortelle om hvordan man lager den med hette senere 🙂

    7. Utrolig søte disse dressene <3
      Oppskrifta var ganske umulig å skjønne seg på,haha!
      Får sette meg ned en dag og lese gjennom den 100 ganger til jeg skjønner det,for denne dressen måå jeg ha! Hihi 😀

    8. Amanda: det får du tak i i dagligvarebutikken din. koster rundt 10 kr for en rull. Ligger sammen med bakpapir, folie ol. Bakepapir kan også brukes men det er litt grattere og man får ikke festet teip så godt til det om man må skjøte sammen flere ark 🙂

    9. Er det bare jeg som ikke vet hva smørpapir er? Er det samme som matpakkepapir?
      Skal nok få mor til å ta frem symaskina å lære meg noen grunnregler, så skal det nok bli mange av disse!

    10. Enda et spørsmål:
      Hvordan er passformen når det blir sømmer midt oppå ermene? Du syr jo ikke i ermene, noe som kanskje er vanligst å gjøre. Sydd en den barneklær selv, og innbiller meg at denne dressen kanskje blir lite fleksibel under armene?

    11. Amanda: det er nok mest vanlig å sy på armene for seg selv ja. Men mønster er hentet fra boka “sy myke barneklær” . Stoffene er jo så mye og fleksible at de minsker ikke noen bevegelighet nei! Synes dressen blir veldig gode, og har ikke savnet og ha en søm ved armen! Så da takker jeg jo jatakk når det blir litt “lettere” Hihi ^^,

    12. Så fine kosedresser <3 Nå skal det lages både til prinsen og julegaver! Blir skikkelig inspirert jeg 😀
      Men hvilket stoff har du brukt på både den øverste og den med ugle? 🙂

    13. Når man klipper ut delene i stoffet, skal man klippe 1 cm rundt mønsteret? eller bare klippe etter mønsteret? har handlet inn alt nå, så nå skal det straks syes dress til snuppa mi;)

    14. Ingvild: Du kan klippe etter. Jeg gidder som regel ikke være så nøye så klipper nok en halv cm på utsiden. 🙂 Så gøy. Lykke til!

    15. Hei! Nå har jeg vasket stoffet og klippet ut mønster. Har et spm ang lengden på de ribbene? Jeg skal sy en dress instr 80. Skjønte ikke helt hvor lange ribbene skulle være da? Beklager, sikkert jeg som er uerfaren og dum 😉

    16. Ingunn Heimdal: kan du måle på en annen bukse. Ellers er sikkert 10 x 17 cm passe på beina . 17 er rundt, 10 er beidt som igjen blir bretta dobbelt så den blir 5 cm. 10×15 på armene. Pass på at stretchen er vanrett når du klipper ut.

    17. Kva er ribb? Er det det som er på kanten av beina og armane? Kva stoff bruker du? Tips til kor eg kan kjøpe stoff?

    18. Takk 🙂
      Lurer også på hvor du syr den firkanten som du har tegnet på siden av helsdressen?
      Midt bak står det på et hjørne, men kan ikke se på fremgangsmåten at du bruker den? :/
      Nå har jeg tegnet mønsteret på buksen så gleder meg til å bli ferdig med denne også, så er det berre å vente på stoff som kommer med posten 🙂

    19. Sykt flink du er, blir så imponert av deg :)!! Får så lyst til å gjøre det samme, men har ikke tålmodighet for sånt. Går det ann å ta bestillinger fra deg? Har ikke lest hele bloggen din, så vet ikke om det står noe om det :p Jeg og min samboer venter vår første baby i Juni, noe vi har ønsket oss lenge. Lille jenta vår er ventet 08.06.14 😀 Å de klære du lager ble jeg helt forelsket i!! 😀
      Stå på, du er jammen flink 😀

    20. Charlotte: tusen takk, det var virkelig snilt! Jeg tar ikke i mot bestillinger nå, har litt for mye i henda fra før og mammapermen skal nytes med mine små 🙂 jeg hadde termin 5.6.13 ^^, jentene kom 13.4.13 da men 🙂 gratulerer med baby på vei, dere har mye å glede dere til

    21. Åh æsj! Håper jeg kan få lov å bestille noe en gang eller to, flink er du! Kos deg masse videre ut permisjonen, du har noen flotte jenter! 😀 Og takk, vi gleder oss såå masse!! 😀

    22. Hei! kjempefine sider og nydelige ting du syr, blir såååå inspirert:-) Har tegnet mønsteret, men endret det til str.140, og skal bruke glidelås istedenfor knapper. Skjønner jeg riktig når jeg tenker at av de tre lange strekene jeg tegner opp helt i starten, så er det den første streken til venstre jeg skal klippe etter siden jeg skal ha glidelås? Eller for å si det på en annen måte; den spissen som blir rompen, skal linjen fra spissen fortsette videre til den første vertikale streken? – slik at jeg klipper etter den samme streken på forstykket og bakstykket?

    23. Hei
      Takk for veldig inspirerende blog! Under “bomull” har du lagt ut et bilde av to skjønne sparkebukser. Har du mulighet for å legge ut oppskrift på den?

    24. Hei igjen Stine:)
      Her ser du ribben, på bena feks:
      14-20 cm. Etter de 14 cm har du tegnet 2 par strimler ned. Når jeg skal lage i str 62 tar jeg da ribb 14 cm og str 80 tar jeg 16 cm?
      Beklager min elendige forklaring :p hilsen nybegynnern 🙂

    25. Kamilla: Flott, takk for at du sendte her. Jeg må si jeg skjønner problemstillingen, ble jammen litt i tvil selv. Men ja, det virker veldig rett slik du har tenkt, så ta 14 cm til 62 og 16cm til 80 🙂

    26. Hupert!
      Tusen takk for svar! nå håper jeg at jeg får disse sy oppgavene mine til. Har ingen til å veilede meg så jeg kan banne på at jeg har gjort mange tulle feil 😛
      (sy vrang mot rett og ikke rett mot rett, sydd med feil farge på tråd, sydd igjen åpninger, sydd for lite og for stygt osv:P ) men nå ser jeg at jeg blir bedre og bedre for hver gang, mye takket være den super bloggen din =)

    27. Hei Stine!
      Tusen takk for fantastiske mønstre og at du deler disse! Du har inspirert meg til å sy og har allerede sydd både kosebukse til meg selv og andre:)
      Har et lite spørsmål angående størrelser på babyklær, jeg er nemlig helt grønn på dette 😛
      Jeg har sydd denne heldressen i str. 68 til mitt fadderbarn og hun blir 4 mnd. nå i mars. Hun bruker allerede størrelse 68 i klær fra butikken. Jeg har målt heldressen og den er 55cm lang, og jeg er nå redd for at denne ikke skal passe. Og her kommer det utrolig grønne spørsmålet.. Er det slik at størrelsene tilsvarer lengden i cm på barnet, altså at str. 68 er passelig frem til barnet er 68cm? 😛 Så jeg lurer rett og slett på om jeg på en eller annen måte har klart å gjøre denne dressen mindre enn den skal være.. Dressen skal være dåpsgave så får ikke prøvd den på henne før jeg gir den bort:)

    28. Trude: Så hyggelig å høre 😀 <3

      Svar på spørsmål: Du har rett i at en størrelse laget i 68 skal være tilpasset et barn som blir 68 cm lang. Men så skal heldivis et hode og noen føtter stikke på utsiden av heldressen også, så om heldressen din er 55 cm lang fra skulder til ankel så høres det veldig bra ut med tanke på størrelsen 😀

    29. Tusen takk for svar😄 Da krysser jeg fingrene for at den bli bra😉 Utrolig gøy å få til å sy noe slikt selv, og det blir garantert flere! Bloggen din er fantastisk inspirerende og digger at du deler så mye av din kreativitet☺️

    30. Nå er det jo ein stund sidan du laget desse dressane og skrev du hadde tidssperre så du ikkje kunne ta imot bestillingar enda, men kunne du tenkje deg å lage til sønnen min som begynner snart på 86 så vil gjerne ha ein blå som i innlegget på 92.. Ver så snill ?

    31. Hei. Nå har jeg klart å bryne meg gjennom og tegnet mønsteret til heldressene. Lurer på ribben. Skal jeg bruke det største målet til strl 86? Altså når det står 14-20 så bruker jeg 20? og 13-18 bruker jeg 18?
      Synes det er så vanskelig når man skal tegne “litt skrått” eller på frihånd under armene og langs siden uten mål. Satser på at den ikke blir for gale :p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg