Vi skal ikke noe, vi skal bare være hjemme

Den gnagende dårlige samvittigheten hadde meldt sin ankomst allerede lenge før ferien startet. Alle ferieplanene var avlyst. I mars gikk alt galt, for alt og alle. Reiser ble lagt på is, sommeren ble avlyst.. Heldigvis for alle og ikke bare for oss..

Men så nærmet ferien seg med stormskritt, og alle de andre kjøpte seg hengekøyer. En uke etter det, var hele nabolaget, familien og vennekretsen på Norgesferie, og opplevde alt i fra å bo på  ishotell i Finnmark, til å oppleve ekte norsk natur langs Geirangerfjorden og se på Julius i  Dyreparken i Kristiansand.

Alt dette observerte jeg, mens jeg sto å laget en helt vanlig frokost, ja, en riktig så kjedelig frokost, på det falleferdige kjøkkenet mitt – sammenlignet med de frokostene jeg skrollet meg forbi på Instagram.

Nok en dag skulle jeg svare ungene: “I dag skal vi ikke noe, vi skal bare være hjemme!” 

Som det har gnaget i meg.. Så mange ganger, helt fram til..

Den ene datteren vår på 7 år mistet en løs tann. Dette var stort, hun jublet, enda det var den femte melketannen som ramler ut. Hun gliste opp til meg med en tannløs munn og sa: “Jeg GLEDER MEG til skolen starter, for da skal jeg fortelle læreren min at jeg har mistet en tann i ferien!”

Det var i det sekundet jeg gikk inn i meg selv, og tenkte på alt ungene faktisk har opplevd denne sommeren, og at det å miste en tann kan være like stort for dem som å se Nidarosdommen for oss. Barna har vært på telttur de, helt alene, med godteri, og spill, bamser og leker – de bryr seg ikke om at teltet var satt opp på nærmeste hageflekk, rett på utsiden av døren.

I går var vi på båttur, for så heldig er vi at mamma og mannen hennes har kjøpt båt som vi kan bruke. Sist uke var vi så heldige at vi fikk være med på familiehytta til fantastiske venner av oss. Dette er opplevelser – tid med folk vi er glad i.

Det er faktisk så utrolig lite som skal til for å lage de beste ferieminnene, og det er heller ikke hele nabolaget, alle vennene og familien som er på Norgestur. Det er bare så lett å se seg bind på bildene av de som har muligheten til å ta Norgesferien i år. Så lett å glemme at Instagram er et sted vi deler det vi gjerne vil huske av de beste minnene. Alle blinkskuddene, alle de lykkeligste øyeblikkene. Så glemmer vi at i fjor var det vi selv som hadde den fantastiske ferien, og at de som i år er på en vanvittig tur, kanskje er hjemme til neste år.

Det eneste jeg vet sikkert er at når jeg sier: “I dag skal vi ikke noe, vi skal bare være hjemme”, så er det ikke ungene som får dårlig samvittighet over å ikke utnytte sommerferien til det maksimale, den følelsen ligger bare hos meg.

Det er på tide å senke kravene, sommeren blir akkurat så bra som du ønsker å ha den, uansett utflukt. 


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

8 kommentarer
    1. Takk 😍 jeg har to gutter på straks 5 og 2. Her har ferien vår vert 2 overnattinger på en hytte med svigers, og en overnatting hos mine foreldre , begge bare 15-45min herfra. Derimot har vi spist nesten alle Kveldsmåltid ute sol som regn, fanget krabber, lett etter larver og biller, fanget hundrevis av tusselus og spist sikkert noen kilo markjordbær og blåbær. Hadde håpet på en telttur på terrassen med guttungen på snart 5, men været her har vert kaldt og øspøs regn så vi håper det blir en bedre helg snart siden ferien min er over nå. Vet vertfall jeg og ungene har kost oss i ferien, men den dårlige samvittigheten for «kjedelig» ferie har eg virkelig kjent på 💔

    2. Det er så sant. Vi har vært på hytta med besteforeldre, og etter en dag med bading fra brygga, fisking av krabber og is, utbrøt 6-åringen: «dette er den beste dagen i mitt liv!». Det handler bare om å ha tid til hverandre, være tilstede og bare være. I en ellers hektisk hverdag er det dette ferier burde handle om <3

    3. Som voksen er det barndomssommerene som var fullstending uten planer, annet enn å være hjemme, jeg husker som de aller beste. Det å ha all verdens tid til å leke i hagen eller på rommet. Alene, med søsken eller andre lekekamerater som også var hjemme i ferien. Å, for en lykke det var! Å ikke ha planer. Annet enn drøssevis med tid til frilek. Tror du gir ungene dine tidenes sommer, jeg!❤️

      Er så trivelig å lese bloggen din. Du er dyktig i så mye! 🙌 Imponerer og inspirerer!

    4. Vi bygger og hus i sommer, og venter på lillebror som snart kommer, derfor ingen store planer.
      Yngste jenten på 5 ville helst bake litt i sommer og eldste på 9 var fornøyd hvis han fikk spille fotball med noen kompiser 🙌🏼

    5. Vi skal heller «ingenting», men har allerede gjort mye. Jeg har skrevet ned hva vi har gjort, slik at det ikke blir surmuling på slutten av sommeren 😉
      Vi har vært på overnatting, vi har hatt overnatting, sovet i telt, vært på seter, bowla, spist middag ute på restaurant, fisket krabber, bada sent og bada tidlig, lånt en kano og prøvd kajakk.
      Alle de små tingene er lett å glemme.
      Fortsatt god sommer 🙂

    6. Husk at bilder lyver 😊

      Vet ikke om du har sett det innlegget om hun som eksperimenterte med “Sydenferie” på IKEA 😊

    7. Barna dine har det sikkert kjempefint, ikke alle som bor på en sååå fin plass! 🙂.
      Vi har akkurat hatt 4 uker ferie, stort sett vært hjemme men i dag lagde jeg en liste over alt vi har gjort de 4 ukene å den lista ble lang 😀. Vi har blant annet vært på stranden å badet og fisket krabber, å badet i bassenget og boblebad på terrassen, og vi har hatt kino i stua med masse godteri og popcorn, å vært med bestefar på fisketur i båten hans. Vi har hatt en fantastisk fin ferie uten tvil ❤️.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg