Vårt kjøkken

Det har tatt sin tid, men nå står det der i all sin prakt. Kjøkkenet er omsider ferdig, i alle fall så godt som.

Stadig får jeg spørsmål om kjøkkenet, så jeg tenkte å bruke dette innlegget til å besvare dem alle, og fortelle om hvordan vi har bygd opp vårt kjøkken.

Valget vårt falt på IKEA sitt Kungsbacka kjøkken. Jeg har tegnet det selv, først i Roomsketcher, videre har jeg tegnet det i IKEA sitt kjøkkenplanlegger program.
Benkeplaten har vi bestilt fra Schmidt kjøkken i Tønsberg, og benkeplaten heter Nelson.

Veggfargeen: sober
Gulv: Berry Alloc Champs Elysees

Jeg er spesielt opptatt av linjer, og brukte mye tid på å få kjøkkenet til å “gå opp”. Hele høyskapveggen har derfor fronter som er dører, til tross for at det er skuffer på innsiden. Benkeskapene uten overskap består kun av rene skuffer. Ved å tenke nøye igjennom dette, skaper man en harmoni og unngår en slangs ubalanse man kan få om man blander små og store skuffer, samt dører på samme rekke.
Jeg har dessuten valgt å kun ha to store skuffer som er synlig fra utsiden, og heller lagt opp flere små skuffer inni skuffen. På den måten får jeg utnyttet plassen maksimalt samtidig som det blir en rolig utside.

Veggen med høyskap består av tre benkeskap satt oppå hverandre. Dette har jeg gjort utelukkende for å bryte opp det sorte med en stripe av benkeplate. Kjøleskap og frys befinner seg helt til høyre på veggen, dette er høyskap og derfor er det ikke benkeplate i mellom. Får å få linjene til å treffe har jeg bygd opp kjøleskap og frys like mye som benkeplaten bygger.

Skjult rom til kjøkkenmaskiner
Dette rommet her er noe av det jeg liker aller best ved kjøkkenet, et sted til å sette kjøkkenmaskiner som opptar mye plass på benken. Her kan dørene stå åpne eller lukket etter eget ønske.

På bildet under ser du eksempel på en bestikkskuff inni skuffen. Bestikkholderne er fra IKEA. Disse er opprinnelig av et mye gulere treverk, jeg har derfor pusset og vokset de med “Osmo Decorvoks i fargen: leire” slik at de harmonerer med fargen på benkeplaten og gulvet vårt.

Skilleveggen har vi tapetsert med Mica tapet, dette er en tapet med steiner festet til.

Bak skilleveggen ut mot stuen har jeg plassert inn lave vitrineskap, disse er også fra IKEA. Dørene har sotet glass, og vi har lys inni.

Hensikten med skilleveggen er rett og slett for å kunne gjemme unna litt rot som ofte blir på et kjøkken. På baksiden av skilleveggen har vi derfor plassert vask, søppel og oppvaskmaskin

Kjøkkenkranen/ armaturet er av merke KWC fra Engebretsen. Armaturet har en skjult slange til å dra ut for å enklere vaske hele kummen.

Kjøkkenøya

Der matlagingen skjer. Øya vår er 2,3 x 1,2 meter stor. På øya har vi stekeovn, og kombi stekeovn og micro – begge fra IKEA. I tillegg har vi BORA Pure steketopp med integrert ventilator. Vi har lagt rør til vifta ned og ut av yttervegg. Man kan også bruke kullfilter for å slippe å montere rør ut, hvis man ettermonterer en BORA steketopp.

Lampene over øya heter Flos s1
Potter og planter er fra Plantasjen
Plissegardiner er fra Princess

Skuff i skuff under steketoppen til krydder

Vi har også en ekstra fin stikkontakt midt på øya som står i stil til steketoppen. Denne er kjøpt igjennom elektrikeren vår.

Det er bare å stille spørsmål dersom du skulle ha noe mer du lurer på om kjøkkenet vårt 🙂


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER

48 kommentarer
    1. Har du testet koketoppen til matlaging? Isåfall er jeg nysgjerrig på om du synes den integrerte ventilatoren suger damp like bra som en overhengende ventilator? 😊

    2. Vurdere svart kjøkken selv, men har hørt det er vanskelig å holde rent. Har du merket noe til dette? Skulle også gjerne vist hvilke gulv du har valgt🙃takk for alle tips og råd.. Spennende å følge deg 🤗

      1. Vi har samme kjøkken. Værste kjøkkenet jeg noen gang har hatt! Blir stygge flekker som nesten ikke går vekk og vannreninger som i allefall ikke går bort. Vi er i prossess det vi holder på å reklamere på kjøkkenet. Anbefales ikke!

        1. Så trist å høre at dere har denne opplevelsen med kjøkkenet. Jeg vasker mitt på denne måten: vasker over med utroligsvamp, og så en ren klut med zalovann i bøtta, da blir det helt rent hos meg 🙂

        2. Reklamer! Samme problem hos oss, vi får nytt nå i disse dager. Ikea har innrømmet at de har en produksjon som ikke holder mål. Umulig å holde rent. Flekker og merker som en tror en vasker vekk, kommer tilbake etterhvert. Alle vanndråper en får på blir der for evig liksom 🙁 Håper det nye blir bedre.

    3. for et kjøkken 😍😍😍 elsker alle detaljene!! men det er ikke anbefalt å ha krydder under platetoppen, da det fort blir varmt, og da blir krydderne ødelagte. blir fort klumper..

      1. Med wileda magiske svamper og en mikrofiber klut er det en lek! 🙂 har dog hørt at den svarte fra IKEA kan være mer vrien enn andre uten at jeg vet, mitt svarte er iallfall super enkelt. 🙂

    4. Vi har lik platetopp som dere, og den er mye mer effektiv til å fjerne damp, enn en overhengende ventilator!
      Stor forskjell!
      Søk på BORA pure på nett, og du finner nok en film av hvordan den virker!

    5. Flott kjøkken! Er det vanskelig å holde det sorte rent? Vurderer Kungsbacka selv, men orker ikke vanskelige fettflekker.

      Jeg ville nok hatt mer benkeplass, men jeg må si at jeg er imponert over hvor kreativ du har vært med ikeas funksjoner. Det har jo blitt så unikt 🙂 Ligger ikke håndtakene på de to komfyrene i lik høyde? Ser ikke helt sånn ut på bildet. Ville kanskje hatt dem på veggen isteden, og under hverandre, så man ikke la merke til sånt.

      1. Noen plages med det du nevner, andre ikke. Så det er vel øyet som ser, og hvor nøye man er 🙂

        Jeg har mer enn nok benkeplass til mitt bruk, stekeovene er i forskjellig størrelse, og jeg ønsket ikke å ha de i høyden 🙂

    6. Uæ. Bra du er fornøyd!

      Synes det er høyst utrivelig med dette grå militære uttrykket.
      Ingen glade farger. Ingen bruksting å se…

      Good luck

      1. Uff.. Hver dag lærer jeg barna mine noe jeg synes er viktig: Hvis du ikke har noe pent å si, la være av å si det!

        Jeg er kjempe fornøyd, det håper jeg du er med ditt kjøkken også, som antagelig ser helt annerledes ut enn mitt 🙂

    7. Helt nydelig! 😍 Enste endringen jeg ville gjort var vel å ha de dørene du kan åpne til kjøkkenmaskin til å skyve inn slik at når dørene er åpne er de ikke i veien..

    8. Stilig, Stine. ✨ Tenker selv plisségardiner på kjøkkenet. Husker du fargen du har på dine? / Charlotte ❤️

    9. Hei. Hvordan festet dere dørene i skapet uten skap? Det til kaffetrakter osv? Jeg må ha noe lignende😂🙏🏼

    10. Det kjøkkenet ser helt magisk ut 🙂

      Vet du hvor stort bare selve kjøkkenet er ? Og bare selve stuen delen ?

      Planlegger litt selv 🙂 Kjekt å følge deg i din prosess !

    11. Et tips til noe man kan bruke bora benkeventilator til.. F.eks når man skal tine noe frossent, brødskiver, boller osv, legg de oppå der den trekker inn luft, og det tiner på et blunk med vifta på😀
      Og når man skal kjøle ned f.eks nystekte rundstykker fort, legg de over vifta og de kan spises straks😉
      Lykke til😋

    12. Flott kjøkken🤩 jeg er nysgjerrig på decorvoksen😊 er den vanskelig å påføre? Hvor mye trengte du av osmo decorvoks til bestikkholderen? Og brukte du kost eller svamp/klut for påføring?

      1. Veldig enkel å påføre. Den males på med pensel, og tørkes av med en størfri fille etter ca 10 min. Det går ikke så mye til bare noen bestikkholdere, så da holder det med det miste spannet

    13. Hei, jeg synes å huske at du på en videosnutt på Instagram nevnte noe om vask av dørene når du tok av plasten, hva var det du vasket med da? Og var det for å unngå fettmerker på skapene? Veldig gøy å følge hele prosessen deres! Alt blir utrolig fint.

    14. Hei ! Så utrolig lurt kjøkken , jeg vil gjerne herme etter deg med den lure løsningen med “smøre og kaffe skapet” er dette et skap .. eller er det bare et skap over og et skap under som lager “smøre og kaffe skapet”.. skjønte du hva jeg mente ? 🙂

    15. Hei!🤎

      Hvordan er tapeten ifht våtsoner? Leter meg ihjel etter alternativer til hva man kan ha over kjøkkenbenken (kjøkkenet ferdig for over 1 år siden🙈). Nydelig hjem dere har ✨

    16. Hei.

      Nydelig kjøkken du har 😍 lurer på hvordan benkeplate du har. Er det samme farge som spisebordet ditt?

    17. Veldig fint kjøkken. Hva slags benkeplate har du valgt og hvilken farge? Hvordan har du fått innmaten i skuffene til å matche benkeplaten? 🙂

    18. Hei! Nydelig kjøkken! Har Bora integrert komfyrvakt eller har du montert det et smart sted i nærheten? Har kjøpt samme koketopp for å montere på øy:)

    19. Hei,
      Flott kjøkken!

      Jeg lurte på et par ting;
      – Hvordan har dere løst det til høyre for oppvaskmaskinen, under skap oppå benk – står det et tomt skrog som bare er tettet med foringer, også står oppvask inntil, og benk kan i tillegg hvile på dette?

      – Hvilken farge benyttet dere for å male det hvite mellom alle frontene?

      Takk 🙂

    20. Hei,

      utrolig flott kjøkken!!
      Kan jeg spørre om hva det kostet?
      skal selv ha nytt svart kjøkken med øy, men blir mindre enn ditt.
      greit å vite hva det ligger på å hvor mye vi må ut med 🙂

    21. Hei 😀 utrolig nydelig kjøkken 😍 ett lite spørsmål, vi driver å monterer kungsbacka nå, men sliter med fronten på oppvaskmaskinen. Ser dere har 2 skufferfronter også, hvordan har dere festet de? De skinnene som vi kjøpte med passer ikke til hullene som er på oppvaskmaskinen. Håper du kan gi oss ett tips😇

      Mvh Eirin

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg