Vage tegn på sykdom, rett i operasjon

Shitt, jeg sitter med en skikkelig uggen følelse i dag. Den fantastiske Rottweileren vår måtte opereres i dag tidlig, og det var kun den lille magefølelsen jeg fikk i går som gjorde at jeg ringte veterinær i alle tilfellers skyld. 

Sannelig er det sikkert at disse bikkjene betyr mer enn jeg faktisk er i stand til å fatte. Rottweileren vår blir 9 år i år, og med tanke på at en gjennomsnittlig rottis blir mellom 10-12 år, så begynner henne å bli en voksen dame, men allikevel så lever jeg i den store benektelse av at hun en dag må forlate oss. Jeg orker det ikke, for det finnes ingen andre som er akkurat som henne. Hun er den hunden man ikke trenger å snakke til for at hun skal forstå ha du vil, hunden som labber rundt på tunet og aldri har stukket av i sitt liv på grunn av sin ekstremt sosiale tilhørighet til flokken sin, som er oss, og naboene. For ditt går henne, hver dag bare en liten tur for å si hei. Hun er den hunden som selv naboene ikke orker tanken på at skal bli borte, den hunden som har en personlighet så stor og god at tanken på å miste henne er hjerteskjærende.

Så blir hun syk og det hele går plutselig opp for meg, at en dag komme vi ikke til å være like heldige som i dag.

Foto: Ada Marlene Vrolijk

Tyra ligger i sengen sin, der hun hører hjemme, hun sover slik hun pleier, men i dag har hun en stor krage rundt hodet for å ikke sleike på operasjonssåret. Operasjonen var vellykket, og hun kommer til å bli helt fin igjen, den eneste forskjellen er at hun vil fortsette livet sitt uten en livmor, den var det gått infeksjon i, og operasjon var nødvendig.

Det første tegnet så jeg på lørdag. Magen var mer utspilt en vanlig, og jeg kommenterte at hun måtte ha funnet noe mat ett sted. For det ville ikke vært første gang den matglade rottisen snuste opp noe hun kunne sluke helt. Hun var jo like pigg som alltid, sprang rundt ute med halen i sky, men med en litt stor mage.
Så var det bloddråpene på gulvet på søndag. Var ikke den andre hunden vår ferdig med løpetiden allikevel? Det var jo over en måned siden Tyra hadde løpetid. Men nei, bloddråpene kom fra rottisen, ikke straffen. Kan det være de synkroniserer løpetiden? Rart, men det kunne virke logisk.

Det var ikke før i går, da alt var stille rundt meg fordi de store barna var i barnehagen og minstejenta sov at jeg la merke til at hun peset, som om hun ville gjort rett etter hun hadde ligget i en solflekk på gulvet. Det ville ikke vært uvanlig i det hele tatt, men fordi jeg hadde sittet og jobbet like ved siden av henne den siste timen, visste jeg jo at hun ikke hadde grillet seg i en solflekk på gulvet.
“Tyra? Hvorfor peser du, jeg tror ikke det er så varmt her?”

Det var noe i blikket, to triste øyne som så på meg. Jeg reiste meg, ble stående å se på henne, og det var noe med holdningen, som om hun krympet seg litt. Jeg tok henne med ut, og med halen i været travet hun av sted som ingenting igjen. Men hva med de to dråpene med blod da? Som om det skulle vært løpetid, men allikevel ikke, mye mørker blod, var det ikke?

Så var det de to brune store øynene igjen, “nei, det er noe rart her” sa jeg til henne og slo nummeret til dyrlegeklinikken.

Et par timer senere var vi inne til sjekk, og ultralydbilde viste tydelig en livmor full av infeksjon. Det stemte godt at hun var oppblåst i buken, men det var ikke mat denne gangen. Så vage symptomer, på en så alvorlig sykdom. Jeg kjenner jeg blir litt skremt. Men heldigvis hadde ikke livmoren sprukket, og alt kunne fjernes før hun ble akutt syk. Så snart er nok madammen tilbake med halen i været og traver vakkert ute i hagen igjen.

18 kommentarer
    1. Vi hadde akkurat det samme på vår 9 år gamle schæfer for 2 år siden. Men her sprakk den, og heldigvis for det, for ellers kunne vi mistet henne. Alt gikk bra heldigvis. i dag har vi også vært hos dyrlegen. Hun har en infeksjon og feber, men har fått medisiner så forhåpentligvis blir hun fort bedre denne gangen også. 🙂
      God bedring til Tyra. <3

    2. Så bra hun ble operert i tide, livmorbetennelse er ikke å spøke med. Hun er en vakker hund, og så heldig hun er som har en eier som observerer og legger merke til allmentilstand. Tommel opp til deg.

      Vår hund ble operert for noe annet i buken for litt siden, og vi brukte body kjøpt hos veterinæren for å unngå den drittskjermen.

      Og du, det ser rart ut når du skriver « for dit går henne hver dag», i stedet for å skrive hun som er det riktige. Jeg ser du har gjort det flere steder, og det ser unektelig veldig rart ut.

      1. Ja, jeg håpet hun skulle på body selv, men neida.
        Opsii, jeg beklager, jeg vet godt hvor irriterende det er med skrivefeil, det er bare det at jeg ikke får den “hun” til å sitte bestandig, da vi faktisk ikke sier “hun” i det hele tatt her jeg bor, men “ho”, “hu” eller “henne”. Så ja, beklager det 😛

    3. Oi! Vi har akkurat kommet hjem med Bianca, vår lille Yorkie, som har gjennomgodt den samme operasjonen idag. Hun hadde lite symptomer, bare litt spotting, men ville sjekke det. Rett til operasjonsbordet ble det. Misten en Heelertispe i påska av samme årsak så har ikke hatt det noe fint idag. 👍opp for begge to!

    4. Nå snakker de gjerne litt sånn i Tønsberg da og sier “henne” istefor hun, har jeg hørt ungene si flere ganger
      ..
      Lov og skrive på dialekt, det gjør eg 🤗

    5. Merete: Når man lever av å skrive bør man skrive rett. Å si/skrive «henne» fremfor «hun» er heller ikke dialekt, men en tale/skrivefeil. 🙂

      Stine: Så bra at du lyttet til magefølelsen din, og at det går bra med Tyra.<3 Hun virker som en så herlig hund, håper dere får ha henne i mange flere år!

        1. Bare ment som et nyttig, lite tips for å vite om det er hun/henne: Oversett det til engelsk. She = hun. Her= henne. Du er slett ikke alene om å slite litt med det der. Det er omtrent ingen som skriver han/ham riktig heller 😉

    6. Stakkar lille❤️ Kjenner selv på den følelsen av at de må jo bare leve evig! Orker ikke tanken på noe annet jeg heller… har en liten chinese crested powder puff som straks fyller 3 år☺️
      Riktig god bedring til fineste Tyra❤️❤️

    7. God bedring til vakte Tyra!

      Er det noen andre som har skrevet innlegget for deg? Dette er ikke din skrivemåte i det hele tatt. Det er flere formuleringer og uttrykk her som er veldig annerledes enn din tidligere skrivemåte.

    8. Hvorfor klage på formuleringer, rett skriving etc. Er jo helt forståelig at en slik opplevelse påvirker hode våres. Som da igjen kan påvirke skrivemåten. Nei vettu, la oss heller være glad for at dette gikk fint <3 Takk for at du opplyser om dette, vi har også opplevd livmorbetennelse med minimale tegn, kun at hun drakk ekstra med vann og pesa litt mer. Noen vil kanskje bare feie vekk slike symptomer.

      Masse god bedring til din hund, vakker er hun.

    9. Trist å lese om Tyra, det bringer opp minner om Chessie, vår gamle hund. Hun opererte også ut livmoren da hun var 8-9 år, men så fikk hun kreft som 11-åring og måtte avlives. Man blir utrolig glad i en hund… Det var skikkelig tomt i huset den første tiden.
      Håper dere får mange flere fine år med Tyra 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg