Tre år med sprettende hårballer

Midt ute i alt det grønne stikker små brune og hvite ører opp så skjønne.
Tenk at det er hele tre år siden vi gjorde ferdig vårt kaninparadis og fikk våre to første små hoppetroll

En gang for lenge lenge siden hadde jeg kaniner sperret inne i et lite kaninbur ute som verken var isolert eller hadde varme. Det eneste positive får jeg vel si var at pappa hver vinter bar hele kaninhuset inn i garasjen som var tilknyttet huset og holdt en temeratur som ikke krabben under på minussiden. Jeg passer på som best jeg kunne, ga de mat og vann, og luftet de i hagen når det passet seg sånn. Når jeg i dag tenker på det livet de to kaninene mine hadde river det meg i hjertet. De hadde ikke noe liv, ikke et verdi liv i det hele tatt. Ikke var det plass til å grave, eller gjøre et skikkelig kaninhopp, ikke var det deilig lukter, og grønne fristelser, annet enn de som daglig ble plassert foran nesene deres – tid for mat, livets bittelille høydpunkt.

Jeg visste jo ikke, så hvordan kunne jeg gjort ting annerledes? Kanskje er det også derfor jeg igjen og igjen passer på å skrive om nettopp dette. For selv i dag er det så utrolig mange som ikke vet at en kanin trenger langt større plass enn kaninhusene man får kjøpt på dyrebutikken.

Vi har tatt bittelitt i når det  kommer til “kaninburet” denne gangen, det er ikke nødvendig at kaniner skal ha 60 kvm boltreplass for at de skal kunne trives. Men de skal faktisk ha såpass stor plass at de kan springe og gjøre et skikkelig sprellhopp. I tillegg skal de ha muligheten til å søke le, varme og skygge, for kaniner er ikke skapt for det nordiske klimaet vi har her som svinger seg fra 30 pluss til 30 minus.

6 små med glede i hverandre 

Det er lett å tenke: Så koselig med mange, kanskje spesielt når jeg deler bilder og filmer av en hel gjeng som kommer hoppende fram når jeg roper på dem, men 6 kaniner er ikke for alle. Det er viktig å huske at kaniner må være kastrert og båndet på riktig måte for at de skal kunne gå sammen som en flokk. Kaninen er nemlig ikke et flokkdyr, men et kolonidyr, de søker hverandre for selvskap og hygge, men trekker så tilbake til hver sin lille hule. Kaniner med seksuelle drifter vil parre eller sloss, så skal du ha flere sammen, er det første du må gjøre å kastrere dem, både guttene og jentene.

Er du i tvil om hvor du skal finne god informasjon om kaninhold, så er det på: “den store kaninboka” du skal starte å lete.

Det er ikke vanskelig å gi de små et verdifullt hjem, og er det noe jeg er fornøyd med i hagen, så er det at jeg gikk “all in!” Dette er en så utrolig koselig plass å være

 Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

9 kommentarer
    1. Du inspirerer virkelig med alle typer byggeprosjekter 🙂
      Men jeg lurte på, er du ikke redd for at rovdyr eller fugl skal ta kaninene? Eller er det et slags tak over dem som ikke synes på bildene?:)

      1. Tusen takk 🙂
        Nei, jeg er egentlig ikke så redd for det, eller i så fall er det en risiko vi har valgt å ta. Jeg ser litt på det som med kattene våre, de for også ferdens fritt uten vegger og tak til å beskytte de, jeg ved det er en reel fare for at de blir påkjørt langs veien, eller tatt av rovdyr, men jeg må bare satse på at det går bra, fordi gevinsten av å få være en “fri” katt er mye større. Det samme tenker jeg for kaninene. Jeg hadde aldri laget et 60 kvm kaningård om jeg skulle hatt to meter høye vegger og tak, da hadde det ikke blitt en slik hage jeg ønsker å ha. Alternativet ville vært at de bare hadde hatt de to lukkede delene som er der, men da hadde jeg fjernet deres mulighet til å grave lange tunneller og spise frisk mat. 🙂

    2. Ble litt satt ut av kommentaren ovenfor (Donna ett el annet)…er det mulig??
      MEN, over til kaninhold! Er sååå glad for at du tar opp dette viktige temaet👏🏻 Har hatt 4 kaniner selv.
      TAKK!!!🤝

      1. Bhaa! Det er noe spam dritt.

        Ja, det er så viktig, jeg håper jeg kan bidra til å gi ut informasjon om rett kaninhold, for stort sett vil jo folk flest det beste for dyra, selv om det kan være mangel på kunnskap 🙂

    3. Så utrolige søte! Du er så flink, blir helt imponert:) kjempe moro og følge bloggen din 🙂 god sommer 🙂

    4. De kaninene dine lever jo langt bedre enn det jeg gjorde i både min første og andre leilighet 😉 Jeg håper at ALLE med kaniner kan se innlegget ditt og bli inspirert til bedre dyrehold 🙂

    5. De kaninene der har det nok bedre enn langt flere andre kaniner rundt om i verden.

      Jeg ser mange kommenterer på om du er redd for at rovdyr skal ta dem. Er det ikke mulig å legge hønsenetting over ute området som tak ? det er det jo hull i å rovdyr som fugler osv kommer seg jo ikke inn 🙂
      Men er du ikke redd for at de skal grave seg ut av inngjerdingen å ikke komme tilbake? 🙂

    6. Dette var utrolig fint å lese! Det er så mange som ikke vet hva kaniner krever, så at du bruker stemmen din på dette gjør meg skikkelig glad – tusen takk <3 Kaninhjemmet deres ser helt supert ut, når jeg en dag kjøper hus tenker jeg å ha noe i samme stil!

    7. Du må aldri slutte å skrive om riktig kaninhold!! Tror dette er noe mange kan lite om, desverre 🙁 🙁 Så flott at du som når ut til veldig mange velger å skrive om dette og ikke minst gå frem som et kjempegodt eksempel! 🙌🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg