Sy Selv – verdens fineste klær til ungene

Reklame | for egen bok

 

SYBOKA ER FERDIG og HER kan du forhåndsbestille den!

Alle forhåndsbestillte bøker blir signert, og sendt ut før lanseringsdatoen 10. september.


Alle bildene er tatt av: Ada Vroljik

La meg presentere konseptet til boken som jeg er så stolt av 

Min sybok er forhåpentligvis en sybok du ikke har sett lignene til. Flere år før jeg visste at jeg skulle skrive en sybok, hadde jeg skisset opp en plan om jeg en gang skulle få muligheten. Jeg ville nemlig lage en sybok som gjennspeiler hvordan jeg jobber med mønster for å få ulike plagg. Helt i fra jeg startet å sy har en av mine store interesser vært å gjøre om på et mønster jeg elsker slik at jeg kan få flere variasjoner av et favorittplagg. Jeg kunne kjøpe et kjolemønster og sy kjoler ut av det, om det viste seg at akkurat den modellen var helt fantastisk ville jeg neste gang bruke det samme mønsteret igjen, men kanskje gjøre de lange armene korte, eller korte av skjørtet litt for å i stede lage en bluse.

Jeg brukt en del tid på å kontruere et konsept som er litt annerledes enn det dere tidligere har sett. Denne syboka er altså ikke som alle andre sybøker. Sannheten er at alle plaggene springer ut fra ett eneste grunnmønster! Ved å variere og sette sammen ulike deler av dette ene mønsteret kan du sy en helt komplett garderobe til barnet ditt. Det har flere titalls muligheter, og bare du og din egen kreativitet setter grenser for hva du kan lage. Er det ikke fantastisk?

Ser du godt etter, vil du se at alle plaggene i boka har akkurat det samme bryststykket. Men det er du selv som velger hvilken underdel du vil sy sammen med bryststykket. Mønsteret mitt har fem underdelsalternativer: body, buksedress, genser, bukse og kjole. Hvilket understykke du velger, avgjør ditt ferdige resultat, altså hva slags plagg du skal lage. Du kan i tillegg velge mellom fire ulike ermer: lang, kort, rynke eller uten. Dette vil igjen skape enda flere valgmuligheter til ditt ferdige plagg. Vil du sy en T-skjorte, genser eller en ermeløs bluse? Det betyr enkelt og greit at en body får fire variasjoner ut i fra hvilke ermer du velger til den. Det samme gjelder buksedressen, genseren, blusen og kjolen.

Synes du dette hørtes forvirrende ut, så fortvil ikke, det er utrolig enkelt, og helt selvforklarende den dagen du får boka i hendene.

Hvis du trodde at det stoppet der, så kan jeg avsløre allerede nå at du får enda flere titalls variasjoner ved å kombinere ermer og underdeler til bryststykket. For hvorfor ikke bruke to ermer på ett plagg? Eller to underdeler? Og en kjole er jo helt nydelig på et spedbarn, men utrolig upraktisk – så løsningen er å sette sammen en bodykjole.

Hvilke stoffer du velger, er også helt avgjørende for hva slags plagg du ender opp med å sy. Tenk bare på hvor forskjellig det er å sy en genser av et linstoff og et fleecestoff. Da går du fra en pen skjorte til en turgenser på et blunk, selv om genseren i utgangspunktet er helt lik

Faste stoffer og andre stoffer

I Sy Selv boken kan alle oppskriftene sys med faste stoffer (stoffer uten stretch), grunnen til at jeg ønsket nettopp dette er fordi faste stoffer er enklere å sy i enn stretchstoffer for nybegynneren. Men selv om jeg viser hvordan alle plaggene kan sys i faste og enkle stoffer, viser jeg litt lengre ut i boken hvordan alle mønsterne kan sys med andre stoffer som jersey, isoli, tyll, sateng og fleece. Mitt mål med boka er at du skal kunne klare å sy hele garderoben til barnet ditt, alt i fra penkjolen til fleecedressen og det midt i mellom.

Denne boka har jeg skrevet like mye til naboen min som til mamma. Forskjellen mellom de to er at naboen kan slite med å tre tråden i symaskinen, mens moren min forteller meg hvordan en søm skal se ut, gjerne på vrangsiden. Boka er rett og slett ment til alle som vil sy barneklær fra barnet er nyfødt til det er blitt skolestarter.

Er du helt fersk bak symaskinen, så gleder jeg meg til å vise deg fortsettelsen. Det skal nemlig være enkelt å sy alle klærne du finner i denne boka. Det gjelder enten du har en arvet symaskin etter bestemoren din, eller om du er av dem som har tre og fire ulike symaskiner.

Jeg håper dere vil like boka mi like godt som jeg gjør!

Tusen takk for all støtte og heiarop jeg har fått fra dere dette året med bokskriving – ord sterke nok finnes ikke for å beskrive hva det har betydd for meg.

 

HER kan du forhåndsbestille syboka – Sy Selv – verdens fineste klær til ungene! – Alle forhåndsbestillte bøker blir signert, og sendt ut før lanseringsdatoen 10. september.

 


 Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

28 kommentarer

Siste innlegg