Slik var det julen var hos oss

Godt nytt år!

Jeg sitter plassert foran spisebordet, med utsikten rett mot et ribbet grantre. Det er musestille i huset, eneste lyden å høre er knitringen fra peisen. Ved siden av meg har jeg en blokk med blanke ark. Ett nytt år, hva skal det fylles opp med?

En ekstra lang juleferie ble det da skolene stengte uka før jul. Jeg kan love dere at det har vært kaotiske tilstander, og jeg lyver ikke når jeg sier at det er godt hverdagen igjen inntreffer. Men jeg sier det med et smil, for til tross for kaoset har desember vært en måned jeg vil huske i lang lang tid.

Da det igjen stengte ned og det ble restriksjoner på antall mennesker å tilbringe tid med i julen, reiste vi i stedet opp til hytta, og fikk et par dager i skitrekket med ungene. De største barna er så gale når de får slalomski på beina at vi knapt holder følge. Lille Vilde stakkar, er av den typen mennesker som foretrekker å; “kose oss litt, mamma, på sofaen kanskje?”. Ja, stakkar lille, som minste i flokken blir hun dratt med på det vi andre gjør, to turer ned skitrekket med skrekkens hyl fra start til slutt holdt i massevis, mente hun.

Gården er pyntet opp og finere enn aldri før

Dere kan sikkert se for dere en litt oppgitt mann da jeg kom med lyslenker til flere, ja, tusen, kroner. Men jul må vi ha, og julestemningen skulle jeg skape. Så da spurte jeg pent, og vær så snill, og min mann kunne heise meg opp i skuffa på gravemaskinen slik at jeg kunne fylle det over 4 meter høye tujatreet foran låven med julelys.

Det var ikke nok med det, 180 meter lyslenke er også lagt rundt kanten på årets skøytebane. Ikke le når jeg sier at lysa alt er ødelagt! Pytt sann, de holdt til nyttårsaften da den var fylt opp av skøyteglade barn. Så kan jeg jo si at vi har lært til neste år; at jeg må kjøpe inn noen andre lys til da 🤣

Apropos nyttårsaften! Den feiret vi hjemme i år, og jeg takket regjeringen for at vi kunne være alle 18 som planlagt, men med 18 mennesker i hus, hvor alle i tillegg ble over til dagen etter krevdes det ommøblering i hjemmet. Utemøblene ble flyttet inn, og stuen snudd på hodet. Med ett langbord i hver ende og en storstue i midten var det plass til alle mann alle.

Lite tips: lag skøytebane i hagen når du skal ha selskap, her var det bare barn innomhus for å spise 😄

Jeg innså at jeg hoppet rett over selve julaften. Eller la meg start dagen før julaften. Da jeg var på senteret for å kjøpe inn de siste små ting, litt mat, strømpebukser, og ja, julekjoler til barna… Jeg kjente svetten begynte å piple da jeg sto i kassa hos Princess som siste mulighet for at ungene skulle få en kjole til jul. I hånda hadde jeg to røde duker på halv pris.

Klokken 15:00 på selveste julaften var kjolene klare for bruk, takk og lov for at syboka “Sy Selv 2” finnes! (snik-reklame for egen bok) 😄

Julaften feiret vi hos min svigerfamile, en helt nydelig kveld, med det lille unntaket av tvillinger som skal åpne gaver:

Det hører med til historien at som tvilling, får du alltid like gaver, i alle fall tilnærmet like gaver. Så vi må alltid finne fram gavene i par slik at de kan åpnes samtidig. I kampens hete om å få revet av papiret først, mistet jeg tellingen på hvor mange ganger det ble ropt ut:

“HVIS DU ER FØRST!! IIIIIKKKE SII HVA DET EEEEER!!” 😂

Vi ønsker alle en riktig god start på det nye året!

Allerede til uka kommer det snekkere til oss, og nye prosjekter er i gang.

5 kommentarer
    1. Ved gaveåpning er det lurt for tvillinger å sitte rygg mot rygg. Fungerer veldig bra her i hvertfall.

    2. Jeg elsker bloggen din altså, og måten du skriver på! Det er så gøy og koselig å lese ♥️ Fineste familien!

    3. Så flotte kjoler <3 og nydelige jenter <3 Når du sier du har kjøpt på Princess, er det stoff fra duk eller gardin du har sydd kjoler ut av ?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg