Peisen – fra drøm til virkelighet

At vi skulle ende her, var en drøm jeg ikke trudde ville gå i oppfyllelse. 

For 5 år siden, kjøpte vi ny peis til det gamle huset, da den gamle vedovnen vår ikke lengre var godkjent å bruke. Vi tenkte framover, og kjøpe en flott peis som vi kunne ta med over i nytt hus den dagen vi endelig skulle bygge nytt. Dette var også planen lenge, og ovnen tegnet jeg inn da jeg designet hele huset.

Slik skulle det se ut:

Budsjettet var tegnet opp, og vi så hvor vi kunne spare penger, eller flytte prioriteringer. Det var av malerens budsjett jeg ville kutte. Det til tross for at alle vi kjenner frarådet oss om å sparkle gipsvegger selv. Jeg var allikevel ganske så bestemt på at jeg ville gjøre et forsøk.

I det den første sparkelbøtta var kjøpt inn, sa jeg: “Om jeg får til å sparkle alle veggene selv, så skal pengene vi har satt av til maler brukes på en drøm av en peis”. For dette har virkelig alltid vært en stor drøm.

Jeg kan fortelle at jeg omtrent spyr i det jeg ser en sparkelbøtte i dag, men premien i enden er verdt hver time jeg har brukt på å sparkle, pusse og male.

Nok en gang saumfarte jeg pinterest for å finne en drømmepeis. Til slutt tegnet jeg det som skulle bli peisen vår. Jeg ville ha to store rom til ved, peisen skulle ha to synlige sider, og så skulle peisen fortsette i en slangs benk bortover veggen med spiler.

Peisen vi valgte ut heter: Scan 5004 FL

Det at jeg skulle ha denne benken langs veggen, ble også selve løsningen på at vi kunne plukke ut den peisen vi ønsket oss. Vi hadde ingen anelse om at noen peiser trenger å ha et tilluftsrør som var lagt i grunnmuren, eller veggen. Men heldigvis kunne dette røret også legges i benken, så lenge den gikk helt ut av ytterveggen, dermed fikk benken brått en funksjon.

På bildet under ser du det sølgfargede røret som kommet ut av peisen.

Peisen malte jeg i samme farge som veggen, i fargen: sober

Peisen måtte også inn før gulvet da denne insatsen var så tung. Så et tips til alle som skal bygge hus. Tenk på peisen tidlig.

Drømmen gikk i oppfyllelse, og peisen er virkelig noe av det mest fantastiske i huset vårt. Vi eelsker å fyre, og i helgen fikk vi fylt opp lagrene med ved.

Ingenting er som å ta en kaffekopp i denne kroken her av stuen

Vil du se mer fra husbyggingen vår, KLIKK HER! 


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER

9 kommentarer
    1. Har du ikke glassplate på gulvet når du fyrer? Har lignende peis selv og de lite giret på det 🐒

    2. Hei, jeg holder på med renovering av hus. Har kikket litt på noe lignede peis som dere har. Vil du dele pris på denne peisen? Syntes mye av det jeg har fått pris på er ekstremt dyrt.😊

      1. Hei 🙂 Pris på innsatsen ligger på hjemmesider som selger disse, her kjøpte jeg vår: https://www.varmeokonomi.no/products/scan-5004-fl-hevedor
        Så kontakter du de for å få pris på å få den montert, prisen vil jo variere veldig i forhold til utgangspunktet. Har du for eksempel pipe, eller skal dette være med i prisoverslaget, skal du bygge den opp slik vi har, eller annerledes? 🙂 Så jeg anbefaler deg å vise til tegninger av peisen slik du ønsker den, i tillegg trenger de hustegninger, om de skal lage prisoverslag på pipeløp, pipe og osv 🙂

    3. Så fin peis! Lurer litt på, det som selve innsatsen blir satt inn i, er det mur? Og satte dere den selv opp?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg