Pappa

Døden, et fjernt begrep. Noe utydelig, noe som er langt der framme i tid. Døden, et ord jeg unngår. Så skjer det, som plutselig får begrepet døden til å være et altoppslukende mørke som det er umulig å rømme unna.

Det er ett år siden i dag. Ett år siden telefonen fra sykehuset kom. Vi måtte kjøre rett ditt, pappa hadde fått et illebefinnende, det var svært alvorlig.

“Hva betyr; svært alvorlig?”

“Han vil antagelig ikke overleve til dere kommer fram”

Et hyl..

Inni meg fryser alt til is. Benektelsen setter i gang med det samme, dette skjer ikke oss. Det er umulig. Ikke pappa, det er feil.. Det kan ikke være.. Pappa.
Veien til sykehuset har aldri vært lengre. Søster banner over en treg sjåfør, knokene hennes er hvite om rattet. Hjernen min klarer bare å fokusere på en ting: hvor i helvete skal vi parkere den fordømte bilen! Det er bare en idiotisk tanke, for å slippe å tenke på noe annet.

Vi kommer fram. Pappa lever!

De neste timene er en følelsesmessig berg- og dalbane. Situasjonen er svært kritisk, beskjedene fra legene er dystre, i det fjerne høres lyden av helikopteret, jeg orker ikke tenke, sitter bare å venter på det neste som skal skje. Hvorfor tar det så lang tid å få han inn i det fordømte helikopteret!? Så lettelsen i det helikopteret letter på vei til nytt sykehus og operasjon. Vær sterk for oss. Hold ut pappa! 

Søster og jeg kjører etter, i det telefonen ringer skvetter vi til! Frykten for at sykehuset skal ringe er så stor av det gjør fysisk vondt. Det er ikke sykehuset! Takk og lov! Ingen ny beskjed – er en god beskjed. 

Pappa når operasjonsbordet. Det var ikke et infarkt, det var ikke en hjerneblødning. Det er aorta, hovedpulsåren fra hjertet, som sprakk. Det sammen som farfar døde av.. 

Jeg befinner meg i en tilstand der jeg ikke lar det utenkelige slippe inn. Det går bra! Det må gå bra nå. Hva er vitsen med å ha kommet så langt om det ikke skal gå bra! 

Operasjonen er vellykket. Pappa lever!

Hele den natten, sitter vi på et pårørende rom, og våker over pappaen vår. Sakte men sikkert forsvinner adrenalinet som har holdt kroppen oppe det siste halve døgnet. Jeg begynner å fryse, ser på hendene mine som skjelver, tårene flommer. Jeg vet ikke om pappa vil overleve, jeg vet at det er alvorlig. Svært alvorlig.

I to døgn er det som om tårene som renner er endeløse. Håpet og troen som var så sterk, begynner å tvile. Jeg sier det ikke høyt, det gjør ingen av oss, men vi vet alle at tankene blir mørkere og mørkere.

Jeg sitter inne hos han, holder den slappe hånden mens jeg ønsker for alt i verden å kjenne en liten bevegelse. Han er helt rolig. Alt for rolig. Jeg lukker øynene og ser han for meg; han danser, midt på gata, med et stort hvitt glis. Han ler fordi han ser jeg blir flau når han danser der, helt uten skam, helt uten musikk, den lager han selv. Det er slik jeg ser pappa når jeg lukker øynene. Han synger, han plystrer, han ler, han danser, han rister på klokka, han dytter på brillene.

Jeg blir stående å stirre i elven uten for Rikshospitalet. Jeg begynner å miste håpet! Jeg skal signere min første bok, men pappa får aldri se den. Vilde er ett år, hun kommer ikke til å huske sin morfar. Vi har så vidt begynt å bygge hus, nå får han aldri oppleve å se det ferdig. Han har vært den fineste pappaen. Han fikk oppleve å bli morfar til alle våre barn. Han rakk å føre meg til alters.

Så faller den siste tåren på lenge. Det er ikke flere tårer igjen. Jeg stenger av for alle følelser. Alle. Jeg skjønner at det er kroppens egen forsvarsmekanisme. Tårene hjelper ikke meg, tårene hjelper ikke pappa. Så jeg skrur det av. Jeg holder hånd, jeg forteller at han må våkne, for det er akkurat det han ikke gjør. Han våkner ikke når han skal, han puster ikke selv, og de nye bildene viser at den akutte hendelsen førte til blokkeringen av blodtilførsler opp til hjernen. Han har skader på begge hjernehalvdelene.

Pappa lever, men vi vet ikke hvem han vil være om han våkner. 

Legene sier noe som blir det siste lille glimt av håp jeg tviholder fast ved:

“Vi behandler ikke for en hver pris, vi må vite at det finnes et håp for et verdig liv”

Legene fortsetter behandlingen, det betyr håp. 

Pappa våkner – etter 6 dager i koma.

Han er fullstendig lam..

Gleden over at han har våknet skiftes sakte men sikker over til usikkerhet og trishet. Han bare ligger der. Vi vet ikke om han hører oss. Vi vet ikke om han forstår.

Pusten hans går ikke forbi stemmebåndet, fordi han ligger på trakeostomi, derfor er han helt stum. Men så skjer det som for meg blir vendepunktet i sorgen. Jeg vet ikke om han hører alt jeg sier, men når jeg spør om han kan åpne øynene høyt for meg, så gjør han det. Han mimer noe, men det er vanskelig å tolke. Så begynner han å synge slik bare en stum mann kan. Han lager tikkelyder med tungen, og ut kommer melodien av låta “popcorn”.

Da renner tårene, for jeg vet at det er akkurat min pappa som ligger der.

Ett år har gått. Et langt arr på brystet, og en stokk i hånden, du den beste pappaen og morfaren vi kan få. Vi er de heldige

Alle trenger vi en hånd å holde i <3

 

19 kommentarer
    1. Ååå 😭😭 vet så altfor godt hvordan det er å nesten miste sin pappa.. Har et bilde av vesla mi da hun var ca 1,5år hvor hun leier min pappa på samme måte som Vilde din pappa ❤️godt han lever og får oppleve flere år med dere og deres nye hus

    2. Kjenner historien alt for godt😥 satt slik på Rikshospitalet i 4 uker etter at mamma fikk hjerneblødning i en alder av 52 år. 4 uker lå hun i koma, og legene ga oss ingen håp om at dette skulle gå bra. Mamma hadde fått 3 blødninger og de mente at dette hadde skadet hjernen hennes såpass alvorlig at hvis hun våknet ville det ikke være forenlig med liv. Etter 4 uker våknet allikevel mamma, og hun kjente oss igjen der vi våket rundt sykesengen🥰 den gleden var ubeskrivelig ❤️ Det har vært mange opp og nedturer etter dette da livet i rullestol og stadige infeksjoner og utfordringer har stått i kø….men mamma er den sterkeste jeg vet om, og nå etter 19 år er hun fremdeles med oss, og jeg får de hyggeligste telefonsamtalene hver morgen og hver kveld fra henne (hun bor på sykehjem nå)

    3. Så bra at det gikk fint med pappaen din. Nå får han oppleve det fjerde mesterverket ditt (etter jentene): HUSET! 🙂

    4. For en tøff opplevelse! Takk for at du deler dette med oss💕 Godt å vite det gikk bra.
      (Også må jeg bare slenge med at du er en kunstner med ord!)

    5. Så utrolig sterkt å lese Stine. Livet er så skjørt. Dette må ha vært utrolig tøft for dere.
      Så heldig du er som får beholde pappaen din <3
      Jeg er så glad på dine vegne <3 <3 <3

    6. Nå måtte jeg gråte en skvett. Det var uvirkelige dager, det der. At det har gått så bra er bare helt fantastisk.
      Verdens beste onkel! ❤️

    7. Veldig rørende å lese, sitter med tårer i øynene.
      Dere har sikkert fått informasjon om det, men jeg nevner det uansett og det er at du og din søster sjekker om dere har genet for å få aorta aneurisme, slik at dere kan være under jevnlige kontroller. For det virker som om at det er svært arvelig hos dere i og med både din farfar og din far har fått det.
      Var godt å lese at det gikk bra med din far! 💕

    8. Kjenner tårene presser på nå 💕 Kjenner godt igjen følelsene fra da min far ble rammet av aortadisseksjon for snart 3 år siden. Han overlevde heldigvis, og lever et ganske normalt liv i dag 🌸 Det setter ting i perspektiv når noe sånn skjer, viktig å sette pris på de man har mens man har dem ❤️ Så godt å høre at det gikk bra med din pappa 🌹

    9. Her begynte tårene å renne, for ein sterk historie! Og så uendelig godt at den endte bra ❤️❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg