Omgangssyken og fullamming

Slik gikk det til da jeg fikk omgangsyken mens jeg fullammet mini. 

To uker før jul invaderte et av de vederstyggelige og hjerteløse virusene som forårsaker omgangsyke hjemmet vårt. Førstemann ut i ilden, var meg. Jeg visste jeg kom til å overleve tragedien, men på ett tidspunkt trudde jeg selv at jeg kanskje hadde det bitte litt verre enn fangene i fangeleir under andre verdenskrig.

Da jeg begynte å kaste opp og det gikk opp for meg at det var omgangssyken jeg hadde brygget på, og ikke bare ett tilfelle av “nå nærmer det seg leggetid for barna – sliten syndromet”, så startet jeg umiddelbart å google varianter av: Omgangsyken og amme baby

Det som overrasket meg var hvor lite informasjon jeg klarte å finne. Det skal nevnes at jeg kanskje ikke var den beste på research i mellom slagene med hode ned i spybøtta, men jeg fant altså ingenting annet enn forum som tok opp tema. WTF! Står ikke alt på internettet?? 

Jeg vurderte å ringe eyr (lege på mobilen), men jeg var i så elendig forfatning at jeg ikke orket i det jeg tok fram mobilen for å bestille time. Klokken var godt passert leggetid for de to største, og med en stor kraftanstrengelse hadde jeg fått de på badet for tannpuss og fått de i seng, men jeg orket ikke å gå opp trappen for å be de legge seg da jeg hørte at de i stedet for å sove, lekte der ovenpå. Mannen var på julebord med guttegjengen, og jeg ønsket så inderlig at han skulle få være der, men halv ti om kvelden krøyp jeg til korset og sendte en melding om at tre av tre barn var våkne mens kona lå med hode i spybøtta. Han kom som den reddende prinsen han er.

Den vesle babyen vår, som var rett under 6 måneder, ble sulten, og jeg fant at at jeg fikk la det stå til. Magefølelsen sa at amming var best. Smitten ville uansett være rundt i hele huset i løpet av kort tid, så å holde henne utenfor smittefare ville være nærmest umulig. Nei, amming fikk være det beste alternative, i følge mine beregninger ville det gi henne best beskyttelse uansett igjennom antistoffene i melken.

Noen timer etter det hele startet, meldte alle signaler om at kroppen trengte væske og mye av det. Jeg drakk, gjorde et forsøk på små slurker ofte, men vesken i munnen var som heroin i åra, jeg lot grådigheten ta over og slukte glasset på sekunder. Ikke før det traff bunnen av magesekken var det på vei opp igjen som et eksploderende vulkanutbrudd.

Jeg stilte meg spørsmålet, er det egentlig mulig å produsere melk til babyen når man blir fullstendig dehydrert selv? 

Svaret fikk jeg ganske snart. Det var heldigvis natt og til tross for at jeg sov minimalt, sov det lille vakre barnet som om alt var normalt. Tidlig morgen kom omsider og mini var sulten. Det var ikke mye mat og hente.

Hun hadde i en uke fått smake på litt grøt, så dette ble første løsning. Ekstra mating med grøt, langt mer en hun noen gang hadde fått i sitt liv. Jeg ammet så ofte jeg kunne, og for hver gang ble hun mer og mer fornærmet over hvor lenge hun måtte jobbe for melken hun ikke en gang ble mett av. Da kvelden kom var hun så sulten og frustrert at det ikke nyttet å amme. Jeg pumpet ut det jeg hadde – 40 stusselige ml totalt. Hun slukte det i seg, og mannen måtte ut etter morsmelkserstatning. En hel flaske gikk ned på styrten som om hun ikke hadde fått mat på en uke.

Og slik gikk det til at Vilde begynte med fast føde i rekordfart. Heldigvis tålte hun den store omveltningen godt. Ikke ble hun syk heller enda resten av huset ble det i tur og orden.
De inntørkede rosinpuppene kom tilbake til normalen etter ca en uke, med hyppigere amming og ekstra pumping om natten.

Så konklusjonen av egen erfaring av omgangsyke og amming ble denne: amming kan i beste fall beskytte babyen helt mot smitte, så igjen grunn til å stoppe det, men ha nå litt erstatning på lur i tilfelle omgangsyken tar seg en tur.

15 kommentarer
    1. Vil bare tipse om ammehjelpen.no sine nettsider 😊 Til eventuelt andre som skulle lese dette. De har også egen fb gruppe med ammehjelpere som kan svare raskt på spørsmål!

    2. Jeg har ammet i ganske nøyaktig 4år tilsammen og faktisk aldri hatt omgangssyke samtidig. Har hørt at man er beskytta sålenge man ammer, men det stemmer visst ikke. Bra dere kom dere greit gjennom det og at hun tok flaske 🙂 Det gjorde nemlig ingen av mine, så det hadde vært krise!

    3. Hei! Tenke seg til. Her har vi gått gjennom akkurat det samme i jula. Lillefrøkena vår er akkurat 5 mnd og jeg og resten av gjengen har i tur og orden ligget med hodet i spybøtta. Men selv om jeg er jordmor selv og lillemor er vårt 4.barn, så tok det sin tid før jeg koblet at jeg nok mistet melken… Ja så omtåket blir man🙈 Etter noen dager med grinete baby slo tanken meg og det ble pangstart med fast føde her også. Det ble fruktmos for hennes del som sliter med litt mageknip. Og nå ei uke etter er melka på plass igjen for fullt. Antistoffer fikk hun i allefall, for her også var hun den eneste som slapp unna. Morsmelk er fantastiske greier. Som jeg for min del tydeligvis kanskje tar litt for gitt at alltid er der. Godt dere er friske og raske igjen og at skatten takler overgang til fast føde så bra😊

    4. Vi fikk omgangssyken her også før jul. Jeg bare delammer men minsten på 4,5mnd gikk heldigvis klar her også.

    5. litt annet tema enn innlegget ditt- men jeg lurte på om du fremdeles har daithpiercingenge du tok, eller har du tatt dem ut? Hilsen nysjerrig, som tok daithpiercinger i går :O

    6. Jeg opplevde det samme rett før jul for syv år siden med da tre måneder gammel baby. Det var helt forferdelig ettersom han ikke tok flaske. Vi prøvde med kopp, sprøyte, skje, morsmelk fra fryseren, mme, vann, ja absolutt alt. Endte med innleggelse på sykehuset etter noen dager med dehydrert baby, men melka mi kom tilbake rett etter vi ble skrevet inn, så vi fikk dra hjem igjen ganske kjapt. Det var intense dager og netter med hyppig “tørramming” før melka var tilbake, og da jeg hørte at han endelig begynte å svelge under ammingen holdt jeg på å gråte av glede. Babyen ble ikke syk til tross for at både foreldre og søsken ble det, men det var likevel ham det gikk hardest ut over.

    7. Oh lord, flashback til den gangen jeg med 1,5 mnd gamle tvillinger og en 2 åring var første gang hjemme alene med de mens faren var på jobbreise… lå i dusjen og spydde som bare det, mens jeg hørte tvillingene hyle av full hals etter mat. Klarte ikke en gang reise meg for å få henta telefonen og ringt etter hjelp. Heldigvis sov 2 åringen.. mme som tillegg var veldig velkomment de neste dagene <3

    8. Men de små blir jo vaksinert mot omgangssyke både ved 6 uker og 3 mnd kontroll. Kan jo hende det beskytter de og. Her fikk jeg omgangssyke samtidig som jeg ammet i jula. Baby 6 mnd ble ikke syk. Kunne merke at det var mindre melk, men ordnet seg ganske raskt når jeg ble frisk. Ikke morsomt å amme og spy samtidig nei🙈

      1. Ja, men det er rotaviruset man blir vaksinert mot etter hva jeg har forstått, som er mest alvorlig for små barn å få 🙂 Jeg gjetter på at vi hadde en variant av norovirus, siden det herjer verst i november og desember, og ikke er like ille 🙂 Ille uansett, og bare glad baby holdt seg frisk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg