Migrene – jeg fant løsningen

Frykten ligger og ulmer i bakhodet, jeg vet ikke om den noen gang vil slippe, men den har begynt å falme.

Det er som om jeg venter, venter på den dagen synet forsvinner og en hodepine uten sammenligning slår meg ut av spill og ødelegger nok en dag. Frykten som til tider styrer livet mitt, som blir altoppslukende og får meg til å kaldsvette bare fordi jeg blir redd for at en spesiell dag kan bli erstattet av et smertehelvette.

Halve livet mitt har det vært slik, men med årene har anfallene blitt kraftigere, og frykten større. Smertene kan blir så intense at jeg ikke klarer å ligge stille, jeg kan få lammelser i hender, føtter, kjeve og tunge, noe som gjør meg redd, men verst er kanskje den intense kvalmen, og smerten som forsterkes i det jeg brekker meg over bøtta. Jeg kaster ikke lengre bare opp slik jeg gjorde før, like før hodepinen forsvant. Nå stanser ikke kvalmen, og oppkastene kommer med minutters mellomrom. Jeg kaster opp til jeg roper om hjelp, det eneste jeg ønsker er at noen skal slå meg sanseløs, eller sette en sprøyte som kortslutter det hele. I de øyeblikkene ønsker jeg å dø, for enda jeg vet at det går over om noen timer, så føles det for lenge til å holde ut.

Grunnen til at jeg skriver om dette i dag, er fordi det ganske nøyaktig er ett år siden mitt siste anfall.

De siste to årene har anfallene vært så få som fem. Den daglige frykten har begynt å falme, jeg er ikke lengre like redd, for jeg har endelig funnet min migrenes verste fiende, jeg har funnet årsaken bak anfallene.

I flere år har jeg vært en slags talsperson for migrene, jeg har snakket åpent rundt sykdommen slik jeg opplever den, og blitt intervjuet av to av Norges største aviser når de har skrevet om migrene.

Jeg har fått utallige tips, om hva jeg må gjøre, folk har ringt meg, sendt meg mailer, og kommentarer på hvilke medisiner som virker, på hvordan jeg må leve livet når det kommer til ernæring, stress og søvn for å unngå å få migrene. Jeg har til og med fått tilbudet om ulovlige preparater som tilsynelatende skal fungere. Jeg har testet det meste, med unntak av sistnevte, ulovlige preparater.

Allikevel var den nærmeste riktige løsningen noen har sendt meg, dette: “Da jeg kom i overgangsalderen forsvant også migrenen”. 

Min migrene er hormonstyrt, og stress, “det og glede seg” og for lite søvn er mine triggere.

I 15 år har jeg hatt migrene, det startet det året jeg kom i puberteten og fikk menstruasjon. De første årene var ille, hormonene var mange, menstruasjonene uregelmessige, og dette krøllet det voldsomt til i hodet. Som 16 åring startet jeg på p-piller, og siden har jeg tilført hormonpreparater. P-piller i x-ulike varianter og spiral.

Under første graviditeten opphørte migrenen fullstendig. Migrenen kom tilbake da menstruasjonen startet opp igjen etter fødsel. I 4 år hadde jeg spiral, men med en sterk syklus hadde jeg allikevel månedlige blødningen som en normal menstruasjon. Anfallene kom hyppigere, anfallene ble kraftigere.
5 år etter første graviditet var jeg gravid igjen, jeg tenkte det ville bli en migrenefri pause, men jeg tok feil. Migrenen forsterket seg noe voldsomt.

Minste jenta var 10 måneder før jeg startet på p-piller, i frykt for å ødelegge for ammingen. Denne perioden var en god periode, anfallene hadde nesten opphørt. Så startet jeg opp på hormonpreparater igjen, så klart valgte min lege ut p-piller som også brukes av migrenepasienter for å minimere anfall. Jeg endte på legevakta med et anfall jeg ikke klarte å håndtere, dagen etter alt materiale til syboken var sendt inn. Jeg tenkte det skyldtes det voldsomme stresset i forkant av deadlinen, men nå skjønner jeg at stresset var triggeren, men hormonene utløseren.

P-pillene ga meg så voldsomme humørsvinginger at jeg kunne gå fra tanken om å ikke kunne leve uten mannen min til å hate han så fullstendig at jeg ville pakke baggen og reise. Det kunne skyldes noe så idiotisk som at han ikke ryddet opp tallerkenen etter seg.
Jeg stanset på p-pillene. Ikke fordi jeg trodde det ville være løsningen for migrenen, men fordi jeg ikke kjente igjen mitt eget sinne, et sinne som hadde vedvart i tre måneder, et sinne som startet den dagen jeg startet opp på p-piller. Mannen min ble et fantastisk menneske igjen så fort p-pillene var ute av verden – rart det der!

To mindre anfall kom i løpet av den tiden pappa lå på sykehus for ett år siden, og søvn, stress og sorg var alt det var plass til i kroppen min.

Siden har jeg vært fri. Fri for ekstra hormoner, fri for anfall. 

22 kommentarer
    1. Har samme opplevelse som deg. Hadde aldri migrene før p-piller. Slutta nå for rett over 1 år siden, har så vidt hatt migrene siden. Og hvis jeg kjenner det kommer noe, så holder det med bare litt vann og mat. Generelt så gjorde de pillene mer skade enn godt.

    2. Hei Stine! Tuuuusen takk for at du skrev dette. Jeg strever en del med det samme og lurer på om legen anbefalte noe i stedet for p-piller som er «trygg» å bruke også «mot» migrene. Hormon spiral er jo like hormonfylt som p piller men litt på en annen måte?

      1. Ville heller prøvd kobberspiral 🙂 prøvde selv hormonspiral etter legens anbefaling, men ifølge mannen hjemme har jeg aldri vært verre å ha med å gjøre 😂

        I kobberspiralen så får du prevensjon, men med ingen hormoner 😁

      2. Jeg fikk også migrene av p-piller og har aldri hørt noen skrive om dette, trodde nesten det bare var meg! Veldig bra noen forteller om det! Fikk da kobberspiral av legen og det var ok, men store blødninger. Men de siste årene har jeg hatt den mildeste hormonspiralen, og det fungerer! Det er mye mindre hormoner i den enn i p-piller for de virker lokalt og ikke på hele kroppen.

    3. Hei😊

      Jeg har slitt selv slitt med migrene siden jeg var 12år (er i dag 38) så kjenner meg godt igjen i alt du har skrevet om migrene opp gjennom.
      Min redning har vært aimovig. Det er en sprøyte jeg tar hver mnd og den har så og si tatt bort alt.
      Har godt på den nå i 7mnd og funker som bare det🥳🥳🥳

      Godt å høre du har blitt bedre, Stine😊

    4. Så godt å lese at du har funnet ut av det! Jeg kan heller ikke tilføre kroppen hormoner, for da slår migrena ut (ikke så voldsom som din). Men når jeg fant ut at hormoner er trigger, så er jeg blitt mye bedre! Kan få migrene nå også, men da får jeg auraen og hjernen funker ikke, jeg sliter med å forstå hva folk sier og småuggen, men hodepinen er nesten ikke der. Og da kan jeg fint leve med det andre tingene så lenge jeg ikke har den voldsomme hodepinen 😊

    5. Samme opplevelse her også! Husket jeg leste et av innleggene dine ang migrene for en stund tilbake. Tenkte jeg skulle gi deg det tipset, men såg du hadde skrevet at du hadde prøvd alt/fått masse tips fra andre, så såg for meg at tipset mitt hadde forsvunnet i mengden. Etter jeg sluttet på hormon prevensjon har eg fått et nytt liv. Visst dere er ferdig med barn kan mannen klippe strengen. Det er nok det som skjer i dette huset😅 Har funnet hovedårsaken til migrenen min, men har mine triggere for det om. Det som har hjelpt utenom å slutte på hormoner:
      1) Spise glutenfritt (eg har nok cøliaki/glutenintoleranse så det funker ikke for alle selvfølgelig)
      2) Redusere stress (har byttet jobb de senere årene f.eks)
      3) Søvn (regelmessig og nok søvn)
      4) Innse at jeg ikke har fantastisk arbeidskapasitet til å klare/fikse/ordne alt eg har lyst til (jobber med denne enda😂)
      5) Spise regelmessig og begrense inntak av søppelmat, sjokolade osv

    6. Slitt siden barndommen. Så er dessverre ikke samme triggere her i gården…lest en plass at de undersøker om kolikk som baby kan kobles til migrene videre i livet. Men hormoner og stress er definitivt noe sterke triggere. Skulle ønske det var en superenkelt løsning på det hele. Bra du har funnet ut av dine ♡

    7. Så flott å høre!! Jeg har samme mønster som deg, men der hjalp det ikke å slutte med ppiller, dessverre. Jeg har blitt mye bedre av å spise lavkarbo, da ketogent..🙂

    8. Jeg hadde tidenes største anfall i går (det føltes hvertfall sånn ut) 🥴 Vondt/kink i nakken/skuldre etter å ha bært ut en sofa utløste mitt anfall. Samt at jeg”trigget” kinken ved å slipe ett bord 🤕 P-piller var også en trigger, så de sluttet jeg på for snart 18 år siden. Det resulterte i at eldstemann blir 17 år neste uke 🥰 Men jeg kan drikke rødvin, spise sterk mat, godteri, sjokokade++ 👌🏼 Rart hvordan kroppen fungerer, og hvor forskjellig sykdommer responderer på hvert enkelt menneske 🤔🙌🏼

    9. Så bra du fant det ut😊 jeg er helt omvendt 🙈 sluttet på prevensjon i fjor, men da ble alt mye verre! Fikk migrene 2-3 dager under eggløsning og mensen hver mnd. Etter jeg satt inn ny hormonspiral ble det mye bedre igjen, så da får jeg vel bare ha den en stund da😊

    10. Det er så bra du deler dette! Kanskje fler av oss kan få bukt med plager med din opplevelse i bakhodet.
      Jeg har også vært plaget av hormonell migrene, og etter jeg sluttet på hormonprevensjon for snart et år siden, har jeg bare hatt to anfall! Nytt liv 😀

    11. HEI
      Samme type migrene som jag hadde, men, jeg fikk beskjed fra kvinnene i slekta at jeg ville bli kvitt migrene anfallene enten ved fødsler eller ved overgangsalderen. Min migrene forsvant noen måneder etter siste svangerskapet. Etter dette har det bare vært litt hodepine sånn dann og vann. I de værste periodene/ anfallene klarte jeg ikke å holde oversikt over hvor mange paralgin forte jeg tok. For meg forsvant tidsperspektive under anfallene.

    12. Mine hodepine kommer utelukkende under menstruasjon, hvis jeg i tillegg er stressa. Aldri ellers. Det er kanskje pga økt naturlig hormonell aktivitet i kroppen? (Jeg bruker ikke prevensjon.) Kom til å tenke på det når det skrives her om at tilførsel av hormoner kan trigge migrener, så kanskje det er en generell sammenheng. Noen som vet om det er blitt forsket på dette?

    13. Så godt du belyser dette!
      Jeg har ikke fått migrene av prevensjon med hormoner, men jeg har blitt skikkelig syk av de. Som i kraftige angst-likende anfall,som startet da jeg fikk hormonene i meg, og som sluttet dagen etter jeg sluttet med pillene. Jeg har ikke opplevd 1(!!) type prevensjon med hormoner som kroppen min har tålt, så legen min har sagt at vi bare kan glemme å bruke det igjen.

      Det er jammen ikke bare-bare med alt det vi putter i oss🙈

      Men utrolig fint å høre at du har det så mye bedre!!!❤️

    14. Jeg har ikke hatt migrene på 3 år etter at jeg fikk tips fra en lege om å slutte på p-piller 🙌🏼🙌🏼🙌🏼

    15. Jeg mener, hvorfor skal vi damer bruke prevensjon? I løpet av 1 år kan hun være gravid 1 gang (normalt sett). I løpet av 1 år kan en mann gjøre X antall kvinner gravide. Men det er HUN som skal bruke prevensjon?

      Min mann har sterilisert seg, fordi han mener at jeg ikke skal trenge å gå gjennom alle de smertene som migrene, krampe, fatique, humørsvingninger, depresjon, suicidalitet osv.
      Vi har to barn og er enige om at vi er ferdige. Før det brukte han kondom. Bivirknigsfritt.

      Les på bivirkningene på det dere putter i dere, de er ofte alvorlige.
      Jeg er ikke imot legemidler, men de skal lege, ikke skade.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg