Materialer og tekstiler i nyhuset

Lite er så tilfredstillende som å finne de perfekte materialer og tekstiler til nyhuset!

Nå begynner planene virkelig å ta form for husets innside. Vi har landet hvilket gulv vi skal ha, hvilket kjøkken og hvilken benkeplate. Tre av de viktigste valgene i 1.etasje.

Gulvet

Med to nokså store og tunge hunder i hus, har vi valgt å gå for et slitesterkt laminatgulv. Gulvet heter BerryAlloc, Grand Avenue, Champs Elysees, og kommer til å gå igjennom hele huset, med unntak av våtrommene og gangen. Det er et imitert eikegulv, med ekstra brede bord. For oss har dette gulvet den perfekte fargekombinasjonen da treverket er lakket i en grå nyanse som gjør at bordene både har de varme tretonene, men også de kaldere gråtonene. På den måten kan vi kombinere både grått treverk og varmt treverk til gulvet. Siden jeg har laget en del møbler med gamle naturlig gråfargede planker så ønsker jeg å kunne ta med disse møblene inn i nyhuset, men jeg ønsker også nå å få inn litt av det varmere treslaget, for å få en litt lunere atmosfære enn den hvite og kalde stilen jeg har i gamlehuset. Dette gulvet passer så utrolig godt både til de mer gyldne fargene og de kaldere.

 

Benkeplaten 

I går fant jeg den perfekte benkeplaten, og den har jeg lett etter i laaang tid!
Siden jeg har valgt å ha treverk i både gulv og på benkeplate, så har det vært viktig for meg å finne gulv og benkeplate som matcher hverandre. Jeg kan fortelle deg at det er lettere sagt enn gjort, spesielt når man går for en litt kaldere trefarge. Det er vanvittig hvor mange nyanser grå det finnes.

I går var jeg å hentet med meg en prøve fra Schmidt kjøkken, benkeplanten er av laminat og jeg tror den heter NEL Nelson.
Benkeplaten kommer til å bli den perfekte i kombinasjonen med det sorte matte kjøkkenet vi skal ha fra IKEA, og den utrolig fine steintapeten.

Kjøkken 

Vi har bestemt oss for å kjøpe IKEA sitt sorte matte kjøkken som heter Kungsbacka. Jeg virkelig elsker det valget, og det er det flere grunner til.

Grunn nummer 1. er at vi i stedet for å kjøpe ett kjøkken til 300 000,- havner på et kjøkken til totalt 150 000,- når vi velger IKEA sitt. Noe som er helt vanvittig, og selv om lånet tilsier at vi har råd til det dyreste, så er vi av de som heller vil ha et mindre lån. Så om vi kan spare 150 000,- på et kjøkken, så gjør vi det.

Grunn nummer 2. Jeg føler meg litt gal som velger et sort og matt kjøkken med tre unger og dyr i hus. Jeg vet det kommer til å bli mye fingermerker å irritere seg over, så her kommer det geniale: vi velger å kjøpe hvite stammer, altså all innmat er i hvitt. Så maler vi over kanten som går ut mot skapdørene sorte, slik at det ikke vil bli noen synlige hvite glipper. Om det skal vise seg at jeg om 5 år har fått fullstendig sammenbrudd for fettmerker på dører, eller bare det faktum at kjøkkenet er sort, så koster det bare noen tusenlapper for å skifte ut alle dørene, malte de sorte kantene hvite igjen og så har vi et splitter nytt kjøkken.

Grunn nummer 3: det var ikke noe problem å kombinere IKEA kjøkken med benkeplate fra en annen leverandør. IKEA har mange fine benkeplanter, men de har ingen treplater som har gråtoner i seg, så jeg startet tidlig med å sjekke ut om det var mulig å kombinere andre benkeplater til et IKEA kjøkken. De aller fleste kjøkkenbutikker lager benkeplate på mål, så da jeg fant ut at jeg kunne finne drømmebenkeplata var valget om IKEA kjøkkenet veldig enkelt.

Grunn nummer 4: Et rimelig kjøkken gjør det enklere å legge litt mer penger i andre drømmeprodukter. Mannen min og jeg har lenge vært veldig forelsket i platetoppen til BORA som har integrert vifte i plata. Denne koster 30 000,- alene, det samme gjør nok benkeplata, da vi har et stort kjøkken og skal ha benkeplate også på spisebordet vårt. Så det er faktisk slik at kjøkkeninnredningen ikke koster mer enn snaue 100 000,- med inkludert kjøleskap, fryseskap, oppvaskemaskin, to ovner, og vask. Så ved å velge IKEA kan vi legge mer penger i ting vi virkelig ønsker oss uten dårlig samvittighet. Det er så GENIALT!

Stue

Vi har en åpen stue-kjøkken løsning, så fargene går litt over hverandre, men stuen blir en nyanse mørkere enn kjøkkenet. Jeg har også bestilt inn noen stoffprøver på sofa som jeg elsker!

 

Jepp! Det var så langt mine planer for kjøkken og stue som jeg kan vise dere i dag. Jeg legger også ved en film om dere vil se innsiden av huset slik planen er lagt. Programmet jeg bruker til å planlegge hus, er Roomsketcher.



Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

 

46 kommentarer
    1. Kungsbacka er så vakkert! Vi har det selv med den betong benkplata fra IKEA 😍 Pus er stadig på kjøkkenet og trykker på skapene, men det synes heldigvis bare i enkelte lys 🙈

    2. Dette blir fint! Men, nei til stentapet 😅 Jeg hater sånn juksetapet og alt annet i juks. Finn heller ekte materialer; fliser, betong el. Kommer til å bli lei tapeten raskt

    3. Laminatgulv bråket noe fælt, jeg har to barn og bare noen mister noe i gulvet skreller det i øret. Angrer fælt på det valget vi hvertfall, bråkete og hardt.

    4. Tror det blir veldig fine kombinasjoner 😊

      Gulvet ligner veldig på det vi har i stuen, passer bra sammen med de gråe flisene vi har ellers i første etasje.

      Vi har også IKEA kjøkken (bodbyn i hvit) og er kjempefornøyd 🙂

      Gleder meg til å se resultatet deres!

    5. Du er såå flink, huset deres kommer til å bli lekkert! Vi har samme steintapet på en vegg på kjøkkenet, og jeg er kjempefornøyd med den!! Den er både fin og kul – gjester må bort å kjenne på 🙂

    6. I dag fikk jeg boka di i posten. Hurra!!! Gratulerer med flott og inspirerende bok. Gleder meg til barna er i seng så jeg virkelig kan sette meg ned og nyte og planlegge stoffinnkjøp og høstens syprosjekter. Tusen takk!!

    7. Gleder meg til å se både underveis og det ferdige huset 🙂
      Vi har pusset opp et gammelt hus (dvs vi har ikke helt kommet oss gjennom hele enda men…) Vi har satt inn IKEA kjøkken med heltre benkeplate fra annen kjøkkenleverandør. Jeg ville at benkeplate skulle ha 2 cm utstikk istedet for standard 0,7 cm og angrer ikke et sekund! Bare et lite tips siden du skal spesialbestille likevel.
      Masse lykke til med husbyggingen:)

    8. Så fint og gjennomført det blir 🙂 Hvilken farge har dere på dørene inni huset? Og taket, lister?

    9. Vi bygde hus for 13 år siden og valgte ikea-kjøkken, nettopp fordi vi lett kunne endre fronter hvis vi gikk lei. Problemet var bare, at etter noen få år, valgte Ikea å bytte merke på innredningen, og da endret målene seg. Så vi må faktisk rive hele kjøkkenet nå, istedenfor å bare bytte dørene, fordi de rett og slett ikke passer lenger! Utrolig kjipt!

    10. Er kjempefornøyd med Kungsbacka, MEN etterlater vanvittig med merker på det…. Vasker frontene så og si hver dag pga merker fra fingrer og vannsøl (ikke fan av skittent kjøkken). Anbefaler at du ikke tar de minste håndtakene og ikke har så mange skap med trykkåpner, så slepper du mer kladding enn nødvendig. Lykke til videre med byggingen 🙂

    11. I stedet for å male kantene på kjøkkenet, hva med å bruke sånn kontaktplast som limes på? Den kan vel fjernes igjen senere.

    12. Du har veldig lite benkeplass på kjøkkenet. Kanskje lurt å ikke fylle hele benkeplata på bakveggen med skap? Får aldri nok benkeplass.

    13. Det kjøkkenet er ekstremt vanskelig å holde rent. Flere som har angret på det. Anbefaler å gå innom Strai kjøkken. Masse fint og ikke fult så dyrt som Sigdal.

    14. Tror dere bygger drømmehuset mitt – sååå utrolig fint! Kan jeg spørre hvorfor du velger å ikke ha skapene helt opp til taket? Har inntrykk av at du tenker nøye gjennom alt, så regner med det er en grunn til at du velger slik 🙂

    15. Så lekre kombinasjoner! Det har vært så spennende å følge denne prosessen med husbyggingen. Jeg har ikke kommentert noe særlig, men når jeg så at dere har valgt samme kjøkken som det vi har i huset vi renoverer ble jeg så glad 😀 vi angrer ikke et sekund på at vi valgte svart matt kjøkken. Nå har vi riktignok ikke barn eller husdyr enda, men DET ER SÅ LEKKERT! Jeg håper og tror dere kommer til å bli minst like fornøyd som oss!

    16. Vi har akkurat bygd hus, sto ferdig i juni. Har samme gulv som du har valgt, som går igjen i hele huset, og det er et FANTASTISK gulv! 🙂 kunne ikke vært mer fornøyd!

      Kjøkkenet kommer til å se amaze ut 🙂

    17. Hei 🙂
      Jeg har dette gulvet. Helt fantastisk flott gulv. Har hund, og reagerer ikke veldig på støy fra gulvet når hun tasser rundt. Vi la tynne isolasjonsplater under og gulvet oppfattes ikke som gulvkaldt. Og, ingen krise når noe faller i gulvet. Vi har hatt vårt i 3 år nå, og ingen hakk eller skader så langt. Det hadde ikke skjedd med parkett 😉

    18. Jeg angrer på mitt Berry Alloc gulv 😟😕 det er veldig matt i overflata og dermed helt håpløst å vaske og ekstra fort skittent😰 det ble også grønt (!) i liksomfugene mellom plankene. Ville bare advare. Ikke akkurat noen enkel sak å gjøre om igjen d med gulv 🧡

    19. Vi legger dette gulvet i stua vår nå og sliter veldig med å få på plass bordene, har lagt første rad med bord uten problem, men når vi startet på andre rekke så opplever vi at de ikke går sammen på kortsiden. Hadde dere erfaring med dette selv?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg