Lysstyring i huset

Reklame | Plejd

Jeg tenkte det var en luksus jeg ikke trengte, men det var før jeg fikk prøve det! OMG! Lysstyring er det BESTE tilvalget i huset vårt.

Planlegg belysning tidlig

I dag skal jeg fortelle dere litt om belysning i hjemme vårt. Dette var i alle fall noe jeg selv ikke hadde den eneste tanke rundt da vi startet husbyggingen, og jeg har lært så sinnsykt mye nytting på veien. Håper jeg kan komme med noen tips til andre i renovering eller byggefasen

Eksempel: Ikke sett spotter midt i rommet der du ikke trenger arbeidslys. Plasser spottene i alle hjørner, og ellers langs veggene, da gjør du rommet større, og du slipper å få uflaterende belysning rett i pannen når du sitter i sofaen, eller rundt spisebordet.

Tenk ut alle punker for taklamper TIDLIG. Du må altså ha “møblert” huset, i det reisverket til huset kommer opp, for den neste som kommer er da elektriker, som skal sette alle stikk til stikkontakter, lamper og spotter i huset.

Tenk mulighet til å endre

I spisestuen vår har vi åpnet opp for ulike løsninger. Lampen er festet til en skinne i taket, og kan dermed skyves enkelt fram og tilbake om vi ønsker å snu bordet, kjøpe et nytt bord, eller legge til et til bord om vi skal dekke langbord.

Soner. I en åpen stue, kjøkken løsning er det ofte et behov for flere soner. Altså at du kan skru opp mer lys på kjøkkenet når du lager mat, men beholde lyset over spisestuen dempet. I tillegg må lamper og spotter være på hver sin bryter, og da blir det fort mange brytere i et hus.

Det er her jeg må applaudere Pjeld lysstyring, herifra og til månen, for Plejd gjør lysstyringen så sinnsykt oversiktlig og enkel! Dette er en helt ny verden!

Plejd Smartstyring av lys 

Det første jeg tenkte da det kom til smartsstyring av lys, var at dette var et svært kostbart tilvalg. Noe det ofte er, men så fikk vi høre om Plejd, og jeg fikk et helt nytt syn på det.

Da vi for ett år siden ble presentert for Plejd, var dette enda så nytt i Norge at vi ikke hadde hørt om det, til gjengjeld var Plejd lysstyring ledene på det Svenske markedet. Det var relativt nytt også for elektrikeren vår, men nå, bare ett år senere, forteller han at det er omtrent det eneste han installerer i hjem, fordi det er rimelig, og ekstremt brukervennlig, både å installere, men også for brukeren etterpå.

Plejd kan også etterinnstaleres veldig enkelt, for det er rett og slett bare er en liten koblingsboks som elektrikeren kan feste inni lysbryterne man allerede har i huset.

I appen jeg har på mobilen, kan jeg stille alle lyssoner hver for seg, eller hele rom i ett. Jeg har også lagret tre scenarioer:

“Alt av” – skrur av alt lys i hele huset, jeg kan også her velge å la det stå på litt lys der jeg måtte ønske, som en fin nattmodus om ungene skulle våknet på natten.

“Alt på” skrur jeg på hver morgen når jeg kommer inn i huset, her har jeg stilt inn alle lysene slik at det er et godt lys i de rommene vi er mye i, litt mindre i rom som ikke brukes like mye. ”

“Film stemning” – ingen ting er som å sette seg i sofaen etter en økt i huset, og få filmstemning med et lite tastetrykk. JEG ELSKER DET!

Bryter for hele huset i gangen
Disse to bryteren på bildet over, som vi har i gangen, er også en stor favoritt. De styrer lyset i hallen og i entreen, men det er også lagt inn “alt av” og “alt på” med et dobbeltrykk. Så i det jeg går ut av huset, er det to trykk på bryteren og hele huset er mørkt.

Plejd består av litt forskjellige produkter, og hvis du nå ble fristet til å sjekke ut Plejd til hjemmet ditt, så må du gjerne lese mer om Plejd på hjemmesiden deres HER.

Så er det elektrikeren din du skal kontakte. Det er hen hjelper deg meg å forhandle produktene, og montere de, enten du vil starte med smartstyring av lys i to rom eller hele huset, både utendørs og innendørs.


 

11 kommentarer
    1. Veldig gøy at dere tenkte litt ekstra gjennom løsningene, det kommer dere til å være ganske fornøyd med lenge 😉👏

    2. Hei Stine!
      Så lurt med sånn skinne i taket over spisebordet. Hvor kan man kjøpe det? Er det sånn at hvilke som helst lamper kan festes til den skinnen? 🙂 Ha en fin tirsdagskveld 🙂

    3. Hei!
      Må bare si at jeg elsker huset deres! Du er utrolig flink og kreativ 😊 utrolig spennende å følge deg😊 Hvordan sofa og stoler er det dere har valgt på stua?

    4. Hei! For et fantastisk hus dere har bygget, og ikke minst interiøret! Hvilken størrelse har du på takpendelen over spisebordet? 60 eller 80? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg