Kreative løsninger som løfter rommene

Fra originalt til ekstra ordinært 

Det har nå gått ca to år siden jeg startet med å tegne det som er på vei til å bli vårt drømmehus. I alle fall et drømmehus ut i fra vårt budsjett, og når jeg sier at vi må bygge hele husets innside selv, så forstå du nok at vi ikke kan kaster rundt oss med penger. Det jeg da synes er så utrolig interessant er hvor mye man kan gjøre bare ved å være litt kreativ for å få et rom fra å være originalt til å bli ekstra ordinært.

Jeg tenke å vise fram noen av de planene som jeg er ekstra fornøyd med, og som gjør at rommet løftes i sin helhet

Jeg bruker tegneprogrammet RoomSketcher for å planlegge husets innside, det tar litt tid å bli kjent med programmet, men tar du deg den tiden er dette et vanvittig godt verktøy. For det er utrolig hjelpsomt å kunne prøve ut tanker og ideer og faktisk se om det blir stilig eller ikke i et tegneprogram.


SPISESTUE – Integrert benk 

I spisestuen vår har vi vinduer som går langt ned på veggen, denne følelsen av store vider og fantastisk utsikt forsvinner i det det blir plassert stoler foran. Jeg har derfor bestemt at jeg vil ha benk i stedet, slik at vi får full glede av de litt større vinduene. Jeg kunne satt inn en enkel benk, men for å gjøre det lille ekstra skal jeg plassbygge en benk som går fra vegg til vegg med en sittemadrass midt på. Ikke bare er dette annerledes enn det alle andre har, men her blir det også rom for oppbevaring i benken, og siden planen er å bruke rester av materialene vi har og sy madrassen selv, så vil vi ende opp med et rimeligere alternativ enn å kjøpe 4 ekstra stoler å sette inn.

Tidligere tegninger av spisestuen:

Dagens tegninger av spisestuen:

SOVEROM – Integrert sengegavl med innebygget mobillader

På soverommet har jeg allerede laget en ramme der sengegavelen blir. Denne har elektriker trekt strømkabler til slik at vi både får stikkontakt på siden av gavlen, men også strøm til trådløse mobilladere som skal plasseres i toppen av gavlen. Slike ladere koster ekstra, men gavlen koster svært lite å lage. Igjen får vi noe som ikke alle andre har i sine hjem, i tillegg vil det oppleves eksklusivt, uten at det egentlig er det.

STUE – En ramme som gjør veggen tredimensjonal og spesiell 

Vi må prioritere valgene våre, og følge budsjett. Men det fine med vårt nøye oppsatte budsjett på hele husbyggeprosjektet, er at vi vet hva som koster hva, og hvor vi kan flytte pengene. Altså; går vi for et rimelig kjøkken kan vi i stedet putte mer penger inn i et baderom.

Siden vi har hørt fra flere hold at det er svært vanskelig å sparkle gipsvegger slik at det blir pent selv, satte vi opp maler i budsjettet. Jeg var allikevel fast bestemt på å gi det en sjanse. Motivasjonen til å utføre en så stor sparklejobb og malejobb er at vi sparer ca 200 000 kroner på å få det til selv! Tenk det! Dette er da penger vi enten kan spare eller legge et annet sted.
For meg har drømmen om et fantastisk ildsted vært stor, men det er ikke før nå hvor vi ser at jeg kan få til sparkle- og malejobben selv, at vi endelig kunne tegne opp planløsningen og sette inn en peis i stedet for å flytte over ovnen vi har fra det gamle huset vårt.

For å gjøre hele denne veggen av huset komplett skal vi ramme den inn slik at veggen får en 3D-effekt og blir et smykke i rommet. På veggen blir det TV som er skjult som et bilde, altså The Frame fra Samsung, ledningene og boksen til TV skal gå tvers i mellom veggen og ut i boden på andre siden slik at vi slipper å ha noe synlig. I rammen over tv blir det installert spotter og høytalere

Stue før:

Stue nå:

Jeg gleder meg til å vise prosessene av hvordan vi skal lage alt når vi nå snart setter i gang.

Ha en fantastisk helg!


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

 

32 kommentarer
    1. Spennende og veldig smarte løsninger! Husker jeg skrev litt med deg på snap da dere hadde kjøpt Samsung The Frame. Nå står den i eske her også, klar for innflytting i heeelt ny leilighet 3. mars. 65 tommer skal opp på veggen😂

    2. Kjempeflott! Du er flink og kreativ.
      Jeg har vært på besøk hos noen som hadde sittebenk i spisestuen, og det var utrolig ukomfortabelt å sitte der over litt tid. Kunne liksom ikke lene meg mot vinduet heller… Men du finner nok en løsning.😊

    3. Ref kommentaren fra Aida over her er det kanskje mulig for deg å lage en ryggstøtte av treplate, med fyll og trukket i stoff som kan settes fra x cm fra vinduskarmen på hver side å dekke begge vinduene slik at det blir litt mer komfortabelt å sitte over tid? 🙂 kanskje det også er mulig å lage denne slik at den kan oppbevares i benken eller kanskje til og med den kan oppbevares der beina kommer langs benken? Var i allfall det første som slo meg 🙂

    4. Kommenterer veldig sjeldent, men ville bare legge igjen en liten beskjed om at det er utrolig morsomt å få følge med på den kreative prosessen bak valg og løsninger. Synes spesielt benken langs hele veggen ble kjempestilig!

    5. Jeg må innrømme at jeg heller ikke liker å sitte på benk. Savner ryggstøtte og muligheten til å justere avstanden til bordet selv….

      Hege

      1. Vi har veldig mange barn i vår krets, så det blir nok i hovedsak disse som får benkplassen normalt, da får vi mange flere rumper rundt bordet og de klarer seg uten ryggstøtte den lille tiden de spiser. Når alle blir store kan vi veldig enkelt bytte ut benk med stoler 🙂

        1. Veldig fine løsninger dere har valgt 😍👌
          Utrolig morsomt å følge utviklingen !
          Så i tid for hjem på tv2 denne uken at de lagde benk til spisestue og det ble utrolig flott !! Og de lagde den veldig smart, da de laget den lity skrå forran, da man gjerne vil ha beina i en litt annen vinkel enn 90 grader. Anbefaler deg å sjekke ut det ! 🙂 Da klarer man å sitte lenger, sitter bedre og ser veldig flott ut 😁👌
          Masse lykke til i tid en fremover ! Jeg følger spent med dere 🤗

    6. Må dessverre si meg enig med resten her ang benken, selvom det er såå fint!! På hytta til svigers er det alltid kamp mellom ungene å få seg en stol først så de slipper å sitte på benken, og vi voksne løper nesten til bordet vi og for ingen vil sitte på benken. Svigers vurderer sterkt å bytte ut benken for å si det sånn, selvom den er aldri så fin!

      1. Det verste med om vi får samme opplevelsen er å kjøpe noen flere stoler og bytte den ut 🙂 jeg tenker det bare handler om komforten man legger i benken. En god sittemadrass og noen puter så tror jeg dette blir en fantastisk plass 😍

    7. Så utrolig mange kreative løsninger du finner – blir så imponert! Vi er også i gang med å tegne vårt eget hus, men fortsatt et par år igjen på våre tegninger. men bruker du Roomsketcher VIP or Pro? Jeg bruker nå VIP, men kan ikke se å få like morsomme løsninger som du klarer.

    8. Så lekkert!
      Tips: i vårt nye hus har vi USB-uttak til mobilladere i stedet for vanlige stikkontakter. Skal visst være mer brannsikkert! 🙂

    9. Vi hadde benk på kjøkkenet da jeg var lita. Ikke innebygd og fancy, men en benk på ene langsiden og to stoler på andre siden. Vi er 3 søsken, jeg er eldst så er det 2 og 5 år til mine brøde. Vi stortrivdes på benken. Hadde ryggstøtte da dette var en vanlig benk, men kan ikke huske vi bruke den så mye.
      Syntes det var koselig å sitte på benken med mine brødre, og avstand til bordet var aldri noe problem selv med 5 år mellom eldst og yngst. Brukte å legge hodet mitt i fanget på han som satt nærmest om vi ble sittende lenge. Kanskje ikke veldig god folkeskikk, men veldig koselig og bli pjusket i håret (les han nappet en del småhår og, bare fordi det er sånn søsken gjør).

      Syntes ideen din om å fylle opp med pynteputer mellom vindu og personer virker kjempebra dersom man skulle bli sittende lenge ved bordet eller noen ønsker det :-).

    10. Så flott! Synes det virker veldig praktisk med benk. Vi hadde tenkt å lage det selv, men så ble det aldri noe. Vi fikk tips om å skrå forsiden av benken litt innover, slik at man slapp å sitte med bena så rett. Vil tro det gjør mye med sittecomforten 🙂

    11. Veldig spennende å følge husprosessen deres – kjenner igjen alle rundene og valgene fra egen husbygging. Arti når man kan bruke kreativiteten slik✨
      Bare ett tips til vedoppbevaringen som er tegnet inn, veldig stilig! Men jeg delte opp i 3 rom slik at man slipper å stå på en krakk for å hente ved øverst hver gang😉 iom at det er finest med mest mulig ved i hyllene👍🏻 Den øverste hylla er ofte nesten full og jeg bruker fra de to nederste før jeg fyller på igjen😊

    12. Ser ut som dere får et kjempefint hus! Må si meg enig med resten her at jeg ville gått for stoler isteden for innebygd benk. Er jo fullt mulig å fylle på med puter i ryggen for å sitte bedre, men da må jo disse stå forran vinduet og da skjermer jo det for utsikten og blir kanskje ikke så pent.. men ellers veldig fine og smarte løsninger!

    13. Heier helt klart på benk fremfor stoler! Hadde benk ved langbord på kjøkkenet i leiligheten vi bodde i før og der vi bor nå har vi også benk. Elsker benken og den «hygge» følelsen den gir i kjøkkenet! Er vi mange putter vi alltid barna i benken, det er null stress! God oppbevaring har jeg også i benken, masse ekstra plass 😀

    14. Hei!

      Jeg lurer også på hvordan du fikk tegnet inn spileveggen i RoomSketcher – finner det ikke ut.

      Sitter og tegner opp vår nye leilighet nå – er så gøy!

      1. Det husker jeg ikke riktig, for jeg trikset litt for å lage den første, og etterpå så har jeg bare kopiert inn en og en. Mener jeg søkte på stolke på engelsk eller noe slikt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg