Hvordan sparkle, pusse og male gipsvegger

En hel etasje er ferdig sparklet, pusset og malt – det er på tid å komme med mine sparkle tips! 

Farge: mørk = form. lys = washed linen

Gips eller Walls2Paint? 
Da budsjettet skulle settes med alle de ulike postene i husbyggeprosessen, var det mye som skulle vurderer og regnes på. Siden vi skulle gjøre hele innsiden av huset selv, uten noen som helst erfaring, måtte vi også finne ut hvilke løsninger som egnet seg best for oss. Vi brukte derfor en del tid på å finne ut om vi skulle gå for Wall2Paint eller gips på veggene. Walls2Paint er enklere å sette opp for amatøren, da de i teorien kan males med en gang de er kommet opp på veggen. Vi spurte derfor etter andres erfaringer, og dro til hjem med Walls2Paint på veggene for å se. Å bruke Walls2Paint er virkelig et genialt alternativ til gips, som også tåler en del mer. Det går raskere å ferdigstille vegger og resultatet blir veldig pent, til tross for at du finner skjøtene om du kikker etter de.

Valget vårt havnet på gips, og hva som fikk oss til å velge dette var nok til slutt prisen. Ved å regne på det fant vi ut at selv om vi måtte bruke en maler til å sparkle og pusse alle gipsveggene, ville allikevel ikke prisen overstige prisen av hva Walls2Paint plater ville kostet oss. Faktisk ble prisen ganske så lik. MEN, om jeg fikk til å sparkle selv, noe jeg hadde veldig lyst til å prøve, da var det utrolig mye penger å spare på å velge gipsplater i stedet for Walls2Paint.

Når noen sier jeg ikke vil få det til..
.. da går det en liten djevel i meg, som vil bevise det motsatte. Vi hørte fra mange hold at det å sparkle vegger måtte vi overlate til proffene, det var ikke lett å få pent. Jeg lukket ørene til det, og sa til mannen at jeg ville gi det et forsøk. Uka etter hadde han kjøpt en giraff pussemaskin til meg, funnet på Finn.no, disse kan også leies. Jeg kan love at jeg virkelig hadde lyst til å få dette til – min gulrot om jeg fikk det til, var nemlig å bruke penger som var holdt av til maler, til å i stedet bytte ut den enkeltstående vedovn vår, til en splitter ny murt peis – min store drøm.

Drømmer de går i oppfyllelse de, i alle fall om du gjør en innsats for at de skal skje 

Dette trenger du:

  • Sparkelspader i tre størrelser:
  • Jotun ferdisparkel, grønn (fin) og rød (medium) type
  • papirstrimmel
  • pussemaskin og eller håndholdt pussebrett
  • pussepapir grovhet: 180 og 240
  • hjørneprofil aquabead

Her vil jeg vise med video hvordan jeg sparkler, pusser og maler veggene til et perfekt resultat. Under videoen finner du den samme framgangen i tekstform.

Sparkle gipsskjøt på slett vegg: 

Dag 1: Se til at ingen skruer stikker ut. fyll rikelig med GRØNN sparkel i fasen til de to gisplatene som møter hverandre, jobb litt fram og tilbake med sparkel spadene for å fjerne luftbobler. Skrap av overflødig sparkel slik at det kun befinner seg et godt lag i fasen til gipsplatene. Sørg for å unngå luftbobler. Legg papirstrimel midt i skjøten, start fra toppen. Dra sparkelspaden over fasen igjen for å presse papirstrimelen ned i sparkelmassen. Legg så et gjennomsiktig tynt lag sparkel over papirstrimelen for å forsegle papirstrimelen ned i sparklet. Det er viktig at hele framsiden av papiret blir fuktig av sparkel for at den ikke skal krølle seg ut når det tørker.

Dag 2: gå over med et pussebrettt eller sparkelspaden for å fjerne eventuelle nupper, før neste lag. Bruk RØD sparkel, legg sparkel  litt bredere ut en første lag, skrap av overflødig, legg press på sparkelspaden mot utkanten slik at overgangen fra sparkel til vegg blir så minimal som mulig. Det er viktig å prøve å legge så tynne lang som mulig – det gjør pussejobben mye mindre, og det er enklere å få et pent resultat.

Dag 3: Puss slik at du får en så slett vegg som mulig. Bruk hendene aktiv til å kjenne at det ikke er noen ujevnheter. Har du ikke pussemaskin, pusser du for hånd med grovt pussepapir først (180 eller mindre), og avslutter med et finere (240). Legg så siste lag med sparkel i et tynt lag. Jeg foretrekker å bruke GRØNN sparkel på lag tre. Dette er en finkornet sparkel, som jeg synes gjør er veldig fin avslutning.

Sparkle gipsvegg, innvendig hjørne: 

Dag 1: Se til at ingen skruer stikker ut. Fyll rikelig med GRØNN sparkel på hver side av hjørnet, jobb litt fram og tilbake med sparkel spaden for å fjerne luftbobler. Prøv å få sparklet så jevnt som mulig. Mål opp en papirstrimmel i veggens høyde, og brett den sammen langs brettekanten midt på. Legg papirremsen  midt i skjøten, start fra toppen. Dra sparkelspaden langs hver side av hjørnet, for å presse papirremsen inn i sparkelet og for å fjerne overflødig sparkelmasse. Legg så et tynt lag sparkel over papirstrimelen for å forsegle papirstrimlen ned i sparklet. Det er viktig at hele framsiden av papirstrimelen blir fuktig av sparkel for at den ikke skal krølle seg ut når det tørker.

Dag 2: gå over med et pussebrettt eller sparkelspaden for å fjerne eventuelle nupper, før neste lag. Bruk RØD sparkel til å sparkle langs den ene siden av hjørnet. Få å få et pent hjørne er det viktig å bare ta en side av gangen og la det tørke 100 % for du tar neste side.

Dag 3: gå over med et pussebrettt eller sparkelspaden for å fjerne eventuelle nupper, før neste lag. Brøk RØD sparkel til å sparkle langs den andre siden av hjørnet. Vær nøye på at kanten inn på hjørne blir rett og jevn.

Dag 4:  Puss slik at hjørnet blir så fint du får det før du går i gang med tre sparkelstrøk. Bruk GRØNN sparkel til å sparkle langs den ene siden av hjørnet.

Dag 5: Gå over med et pussebrettt eller sparkelspaden for å fjerne eventuelle nupper. Bruk GRØNN sparkel til å sparkle langs den andre siden av hjørnet.

 

Sparkle gipsvegger, utvendig hjørne

Dag 1: Se til at ingen skruer stikker ut. Spray vann på aquabead hjørneprofil, og plasser den over hjørnet. Press hjørneprofilen godt mot gipsplatene hele veien slik at den limer godt til underlaget. Legg på et rikelig lag GRØNN sparkel over hjørneprofilen på begge sider.

Dag 2: gå over med et pussebrettt eller sparkelspaden for å fjerne eventuelle nupper, før neste lag. Bruk RØD sparkel til å sparkle langs den ene siden av hjørnet. Legg sparkel bredere ut en dagen før. Siden hjørneprofilen lager en høydeforskjell til veggen, må du her bruke mer sparkel enn i innvendig hjørne og på slette skjøter. Legg på rikelig, og dra av overflødig.

Dag 3: gå over med et pussebrettt eller sparkelspaden for å fjerne eventuelle nupper, før neste lag. Brøk RØD sparkel til å sparkle langs den andre siden av hjørnet.

Dag 4:  Puss slik at hjørnet blir så fint du får det før du går i gang med tredje sparkelstrøk. Bruk GRØNN sparkel til å sparkle langs den ene siden av hjørnet.

Dag 5: Gå over med et pussebrettt eller sparkelspaden for å fjerne eventuelle nupper. Bruk GRØNN sparkel til å sparkle langs den andre siden av hjørnet.

AVSLUTTNING: 

Når du er helt ferdig med å sparkle, pusser du så det får helt slette vegger. Så maler du første strøk. Her kan du velge en rimelig maling, du kan godt legge farge i malingen allerede nå, spesielt om du skal ha en mørk farge på veggen. Når malingen er tørr, bruker du en lommelykt eller lignende til å lyse langs veggen. Da vil du fort oppdage om du har noen sparkelfeil. Sparkle over alle fei, la det tørke helt, puss ned og mal to strøk til med den malingen du måtte ønske.

LYKKE TIL! 


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

 

28 kommentarer
    1. Ååh, så bra film! Dette motiverer meg så sykt til å tørre å pusse opp selv når vi kjøper bolig. Driver å viser filmene/storyene dine til samboer hele tiden for å vise hvordan vi også kan gjøre ting! Du er en kjempemotivasjon.

    2. Jeg kan ikke annet enn å la meg imponere over alt du får til! Det er skikkelig gøy å følge med på husbyggingen 😀
      Spørsmålet mitt handler likevel ikke om oppussing, men jeg lurer på om du fortsatt er ambassadør for Daniel Wellington?

    3. Tusen takk for at du deler dette! Har tenkt å gjøre det samme nå i et helt år, men som dere også fikk beskjed om, at man burde sette det bort. Det har ikke jeg råd til, så har ikke gjort noe med det!
      Men nå fikk jeg de rådene og inspirasjonen jeg trengte!
      Virkelig tusen takk!!

    4. Veldig imponert over jobben du gjør 😊 Skal følge dine sparkle-råd når vi begynner med oppussing av nykjøpt hus 😊

    5. Du er så flink! Kjenner jeg blir så inspirert av deg. Jeg sparklet en vegg for noen år siden, skikkelig drittjobb for en perfeksjonist men jeg fikk det til. Alltid tenkt at jeg skal sette bort jobben ved evt nytt huskjøp men ser jo hvor mye penger man kan spare på å gjøre det selv. 200 000kr? Wow , da hadde jeg heller gjort det selv. Takk for flott video. Elsker å følge husdrømmen deres. Kan jeg spørre om din mann jobber 100% utenom oppussing? Å hva med deg? Hvor mange timer jobber du på huset/dag? Hvor mange timer jobber han på huset/dag ca?

      1. Ja, det blir fort kroner om en maler skal gjøre hele jobben 😀 Vi har satt bort takene da, så det er jeg glad for. Mannen min jobber 120 % utenom husbygging. Selv skriver jeg ikke timer, men jobber hele tiden, hverdag som helg og ferie, i tillegg til at jeg fremdeles har minstejenta hjemme. Derfor har vi aldri mulighet til å gå ut i huset å jobbe før etter at ungene er lagt om kvelden. Altså bygger vi hus fra 20:00 til 23:00 om kvelden og i helgene, og ellers om muligheten byr seg 🙂

    6. Wow så flink du er!! 👏🏻 Sparklet du taket selv også?

      Vi skal straks til med å legge gips på stue/kjøkken, håper jeg får til å sparkle selv! 😀 Men ser litt mørkt på taket…

      Hva er grunnen til at du bruker mediumsparkel på lag nr. 2? 😊

      1. Vi har satt bort takene, så jeg har bare tatt taket i ett rom på 8 kvm og er glad det ikke var mer 🙂
        Grunnen er bare at jeg fikk det anbefalt. Denne er litt grovere og enklere å jobbe med fyller også litt bedre, og en enklere å pusse. Mange bruker medium på siste lag også, jeg har gjort begge deler, men syntes det var best på denne måten jeg har beskrevet 🙂

    7. Måtte du støvsuge eller vaske over etter hver gang du pusset (både mellom sparkel og før maling) Eller er ikke det nødvendig?:)
      Vet du om det går an å bruke denne fremgangsmåten med walls to paint også?:)

        1. Har fjernet tapet av gamle plater (holder på å pusse opp), så er litt ujevnheter her og der, og dessverre ikke jevne overganger mellom platene, og litt mellomrom i hjørner som må tettes. Da sjekker jeg litt mer om det kan gjøres på samme måte. Veldig kjekk video forresten – dere er flinke! 🙂

    8. Så imponert av hva dere får til:)
      Vi bygget hus og skal velge om vi skal male selv eller får profesjonelle til å gjøre det. Når jeg leste dette fikk jeg lyst til å prøve meg på sparkling også. Men selv om man sparer en del på å gjøre det selv, må man jo betale for redskaper, sparkel og maling. Vil du skjev or mye dette utgjør sånn ca for et hus? Og hvor lang tid brukte du på å få ferdig vegger på et rom?

    9. Så nydelig! Har sett videoen du har lagt ut på youtube, men lurte på hvordan du gjør det i døropning slik på bildet over her?😊 Vi har en døropning der det er skyvedører inni, de blir ikke brukt så vi skal tette igjen de og ha helt open løsning slik som på bildet over her. Vi har walls2paint på veggene, men vil ha listefritt så tenkte å ta gips i opningen og sparkle rundt. Gjør du samme som på utvendig hjørne i opningen her?😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg