Hvor dyrt er huset, når er det ferdig ? Jeg svarer

God søndag kveld

Siden jeg har lyst til å dele så mye som mulig fra husprosessen vår, i håp om å kunne inspirere andre husbyggere mens vår vei strider fram, spurte jeg i dag om å få spørsmål knyttet til huset. Her kommer spørsmålene, og svarene på dem:

Skal dere gjøre alt innvendig selv? Hva med strøm, vann osv?
Det er vi som arrangerer at alt innvendig skal gjøres. Vi har hatt Mesterhus Larsen Bygg til å bygge huset for oss, de har satt opp hele huset utvendig, og fram til plasten på innsiden, i tillegg har de satt opp stenderverket til veggene inne i huset. Alt dette ble de ferdig med sist uke. Nå er det vår oppgave og ro alt i havn, men vi har så klart både hyret inn en elektriker, en rørlegger og noen som setter inn ventilasjonensystemet i huset. Dette er fagområder mannen i gata ikke har lov til å gjøre selv, men ved å trekke ut dette fra huspakka til Mesterhus kunne vi spare en del kroner på å få inn de vi ønsket selv.
Vi kommer også til å leie inn en maler som skal pusse og male tak.

Når planlegger dere å være ferdig?
Vi har et mål om at vi har flyttet inn til sommeren, men når sant skal sies har vi ikke peiling på hvor lang tid dette vil ta, tross alt har vi aldri bygd hus før, og vi har begge to svært travle jobber i tillegg til tre barn, en haug med dyr, og nok et hus å holde i orden.

Hvor mye sparer dere på å gjøre resten selv? 
Det er litt vanskelig å vite den eksakte sluttsummen enda, men vi har regnet oss fram til at vi sparer ca 1 million på alt det vi gjør selv.

Hvordan vet dere hva som skal gjøres og i hvilken rekkefølge? 
Vi spør og spør og spør, i tillegg til at vi har flere kjente rundt oss som har bygd hus før oss.

Kan du dele en liste over alt dere skal gjøre selv: 

  • lekte ut 5 cm langs alle yttervegger
  • isolere ytterveggene ytterligere 5 cm
  • lekte og isolere tak i mellom etasjene
  • rørlegger og elektriker skal komme inn, vi hjelper til der vi kan hjelpe til, det vil si å være med på å legge trekkerør og være med på å sette vannrør.
  • gipse tak og vegger
  • sparkle og pusse vegger
  • fore ut vinduer og dører
  • montere dører
  • male, tapetsere, lage spilevegg
  • legge gulv
  • flise bad

Det var det jeg kom på nå i alle fall 🙂

Er det et ferdighus eller et arkitekttegnet hus?
Det er et Stine Skoli Ommedal – tegnet hus. Jeg har latt meg inspirere av fasaden til to ulike hus og satt det sammen, så har jeg tegnet planløsningen i Roomsketcher før vi gikk og fikk tegnet inn alle tegningene og planene hos arkitekt

Hvor mye koster det, med alt fra grunnarbeid til interiør?
Oi, den er vanskelig å svare på, men vi har et mål om at huset ikke skal overstige 4 millioner – fra første spadetak til huset er innflytningsklart. Dette er da uten prisen for gården/tomta vår 🙂

Er dere utdannet innenfor oppussing eller er dere bare sykt kreative?
Ingen av oss har erfaring fra byggebransjen, men begge to har en veldig logisk tankegang, vi er begge sterke i matematikk og synes vinkler, mål og ligninger er spennende. Min mann er svært praktisk anlagt og jeg veldig kreativ, så sammen klarer vi alltid å tenke oss fram eller regnet oss fram til løsninger.

Hvordan type stil skal du ha i huset?
Vi skal ha en veldig klassisk stil, siden vi bor på gård ønsker vi å bevare det litt mer historiske og tradisjonelle, vi skal for eksempel ha lister og ikke listefritt hus, men samtidig kommer vi til å kombinere det klassiske med det mer moderne som et sort kjøkken. Jeg håper jeg klarer å finne en fin balanse som gir huset en vakker helhet.

Hvor finner du all inspirasjon og ideer fra?
Jeg har de siste to årene lagt til flere titalls av interiørprofiler på Instagram, i tillegg bruker jeg en del tid på Pinterest for å søke inspirasjon.

Hvilke plan har dere for hva som skal gjøres først? 
Planen er å få ferdig de rommene som vi er nødt til å ha klare for å søke om å få midlertidig brukstillatelse, det vil si at vi er nødt til å få ferdig et bad, et soverom og kjøkken først. Med midlertidig brukstillatelse kan vi endre lånet fra byggelån til huslån. Det er nemlig slik at renta på byggelån er mye høyere enn på huslån, så det lønner seg å få gjort om lånet så fort som mulig for ikke å betale mer renter enn nødvendig.

Hvordan får dere tid til alt dette?
Aner egentlig ikke! Vi bruker all ledig tid i huset, men vi sliter litt med at vi begge driver firma og gjerne ikke har tid til å sette i gang med husbygging før 20:00 om kvelden. Vi satser på at vi får litt roligere vinter og at vi kan sette inn alle krefter i huset da.


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

23 kommentarer
    1. Jeg er stort imponert🙌🏼🙌🏼🙌🏼🙌🏼🙌🏼Virkelig to arbeidsjern👌🏼👌🏼

    2. Jeg er så imponert av dere❤
      3 unger med alt som hører til, masse dyr, skriving av bok, utgivelse av bok, sying, blogging, holde 2! Hus og hage… Og sikkert enda mer… Bøyer meg i støvet!
      Nå må dere huske å tenke på dere selv oppi alt stresset og, så dere ikke blir utbrent❤ Håper dere har folk som stiller opp for dere 🥰

      Fortsatt eneste bloggen jeg følger, og noe som var utrolig morsomt, mellomste på 11 kom å viste meg noe hinn dagen.. Hun bare måtte vise meg en dame hun var så imponert over alt hun klarte å sy, så det måtte hun bare vise meg.. Hun kommer bort til meg mens jeg holder på å klippe ut noen mønster, skriver inn speiltvillingene.blogg.no i adresselinja på iPaden sin😂 Og den adressen skrev hun så fort at jeg skjønte at det ikke var første gangen hun var inne på bloggen din😂 Så du har følgere på barneskolen og😁👏

      1. Tussen takk 😀 Det at vi endelig skal få et rottefritt og varmt hjem gir oss det lille ekstra av drivkraft vi trenger i denne ekstra hektiske tiden, så jeg håper det skal gå fint 🙂
        Så morsomt å høre. Det er ikke så mange av de yngre som følger meg, men det er veldig gøy med de få som gjør det fordi de har fattet syinteresse 😀 Det synes jeg er veldig gøy!

    3. Superimponert!
      Vil ellers takke for en kjempefin blogg.
      Du viser at det er mulig å være toppblogger uten å ha en hel masse drama og høyt overforbruk.

      Du er utrolig inspirerende!

      Kan du ha et innlegg der du deler hvilke interiørkontoer du følger på Instagram?

    4. Det er sinnsykt mye jobb, men det er kjempe gøy! 😍 Vil bare anbefale å sette opp taklister så fort tak og vegger er klare, ford det er veldig lett å sette sånt vekk til senere, så tar det brått litt lengre tid enn planlagt 🙈😅

    5. Går det an å spørre om dere har tatt runden og sjekket hvem som er best/ rimeligst på byggelån og boliglån? Hvem har dere gått for? Står selv nå heeelt i startfasen og lurer på hvilke banker vi bør kontakte. 🙂

      1. Jeg er ikke helt sikker, men er ikke det bare for å gjøre rommet vanntett, altså den delen med membran osv? Jeg regner meg jeg får greie på det hele når vi kommer så langt, vi har heldigvis fagfolk i ryggen 🙂

    6. Hei!
      Herregud hva dere får til, jeg bøyer meg i støvet! Lekte ut 5 cm på yttervegg og etterisolere? Skal dere ha enda et “lag” med utvendig panel da eller? Jeg skjønner ikke helt, men ble litt nysgjerrig! 😄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg