Hva et måltid handler om

Reklame | Synnøve Finden

Frokosten i sofaen, eller samlet rundt bordet? Spiller det egentlig noen rolle?

Synnøve Finden har spurt om jeg vil fortelle om våre frokostrutiner. Det gjør jeg gjerne, og siden julen ikke har sluppet helt taket i meg enda må jeg fortelle at det beste med julen var alle morgningene med den magiske stemningen, alle de levende lysene, og de lange og gode frokostene før juleselskapene.

En av de tingene jeg er takknemlig for fra min oppvekst er den tilnærmingen jeg har fått til mat igjennom mine foreldre. Jeg har både en mamma og en pappa som elsker å lage mat og er svært flinke til det. I vårt hus var det også en del “matregler”, som jeg faktisk synes er så viktige at jeg har tatt de med meg videre til mine egne barn:

Vi samles rundt bordet ved matsituasjoner 
Denne reglen sto sterk i hjemme vårt. Hver lørdag og søndag var det frokost med brødvarer, massevis av pålegg, juice og alltid te. I ukedagene gjaldt den samme reglen, men siden mamma dro tidlig på jobb, og søsteren min er 6 år eldre og gikk på videregående mens jeg enda hadde flere år igjen på barneskolen husker jeg best alle frokostene pappa og jeg hadde før skole og jobb.
Middager hadde sammen regel – alltid sammen rundt matbordet med tid til hverandre

Vi har testet frokost i sofaen med tegnefilm mange ganger også vi, og hver eneste gang ender vi opp med å rope høylytt, for å få barna ut av transe: “NÅ MÅ DERE SPISE!”. Tanken er god med det funker virkelig ikke.

Sunne matvaner 
Foreldrene mine var opptatt av å gi oss en sunn tilnærming til mat. For eksempel var det kun i helger det var lov å spise sjokoladepålegg, og selv da måtte vi spise en skive med noe annet først. Foreldrene mine har også alltid vært flinke til å legge fram et godt utvalg av både pålegg og grønt på en delikat måte, og det er ingen tvil om at vi spiser med øynene.

Enkel bordskikk 
Dette er også en ting jeg har videreført fra mine foreldre. Det går ut på litt forskjellige småting, men viktigst er regelen om at leker, mobiler og andre forstyrrende elementer ikke er lov å ha med til matbordet, og at vi alle sammen sitter til alle er ferdige med å spise (unntaket er i selskap, der barna må vente til alle barna er ferdige før de alle sammen kan springe i fra og leke).


Du spiser med øynene, det gjør barna også, derfor smaker denne brødskiven mye bedre enn den som ikke har nese og øyne. Har du forresten smakt skrella mozzarella? Det er en hit i dette huset, og så fine å ta med i matpakka da de er pakket en og en.

Gode og enkle vaner i hverdagen
Julefrokostene er ikke som hverdagsfrokostene, med figurbrødskiver og ekstra stas. I hverdagen gjør vi det veldig enkelt, men uten at det går på bekostning av en sunn og innbydende frokost. I kjøleskapet har jeg et brett med alt av pålegg på, slik at jeg bare kan løfte det ut, og tilby et bugnede utvalg som barna kan forsyne seg av. Vi har alltid juice til frokost, og vi har blitt veldig glad i RÅ juicene i eple og appelsin, og når vi skal kose oss ekstra handler vi alltid inn de populære RÅ smoothies på småflasker på Rema1000.

En god frokost gir den beste starten på dagen!

 

9 kommentarer
    1. Hvor har du kjøpt det sorte brettet som du hadde frokost ting på i kjøleskapet (på instastory)? Så ut til å passe perfekt i kjøleskap.

    2. Skulle ønske min gutt også spiste “kreativ” mat for å si det slik.

      Til å ha med matpakke på skolen når det var halloween laget jeg en gresskar skive,en spøkelse skive og en katte skive,alle med smør på fordi det liker han best..La oppi yoghurt og druer også.

      Når han kom hjem så sa han: jeg liker best når skivene ser ut som skiver! Så jeg spiste ikke figur skive du laget. Haha!

      Så hans skolematboks er som regel 2 vanlige skiver og 1 yoghurt.så kjedelig!
      Varierer i det minste på yoghurtene.

    3. Ikke noe sammenheng med innlegget sitt, men hvorfor har dere byttet vogn? Jeg står oppi den avgjørelsen selv, og det står mellom stokke og emmaljunga. Ser dere har stokke nå, hva synes du om den? 🙂 man blir jo helt gal av den vognverden som finnes, så kjekt å høre andres erfaringer.

      Kleeem

      1. Jeg svarte nettopp Astrid på det samme 🙂 Vi har ikke byttet, men har to. Vognverden er helt umulig!
        Vi har to vogner, uppababy og stokke 😀 Stokkevogna har vi bare brukt i tre uker kanskje, siden vi ikke har baby bagdelen til den vogna. Det er nesten ikke mulig å sammenligne vognene, men jeg skal prøve. Stokkevogna er gigantisk sammenlignet med uppababy, men vi har modellen med ekstra gode hjul for ulendt terreng, så nå som det er snø og is er den helt nydelig å trille på tur med. Uppababy, har vært med på alt i fra strandturer, til skogsturer og byturer. Jeg elsker vogna, den er super enkelt å slå sammen og veier omtrent ingen ting. Nå som jeg er nødt til å ha vinterpose begynner det å bli trangt i hardbagen, så derfor har jeg brukt stokkevogna hjemme, også ligger uppababyvogna i bilen. 🙂 To helt fantastiske vogner, en stor og rubust, en mindre og lett 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg