Hjemmelaget servantbenk med brent finish

Den aller beste følelsen jeg kan ha, er når fantasien blir til virkelighet

Jeg nærmest trippet av begestring da jeg fortalte mannen om planene for lilledoen i det nye huset. Jeg hadde skisset opp noen hjemmesnekrede idéer, og ivret etter å få starte til tross at doen antagelig ikke er ferdig før en gang uti 2020.
Spør du meg, er et lite rom nesten vanskeligere å planlegge enn et stort, for med plass til få ting, må de få tingene være ekstra fine og funksjonelle på samme tid.

Som den rause mannen jeg har hjalp han meg med å få hentet materialer med det samme, jeg elsker at han aldri setter begrensinger for mine mange kreative påfunn. Mitt gode argument var: “det er jo bedre å snekre møbler nå som vi er fulle av iver, enn når huset er ferdig og vi er dritt lei av både spiker, hammer og sag”, ikke det at jeg hadde trengt et argument, men jeg tror det er sant.

Etter å ha laget en skisse for rommet, laget jeg en mer detaljert arbeidstegning med mål.

Så var det bare å sette i gang!

Etter en rask innføring fra mannen i et nytt verktøy, menlig enn hulloppmåler (?) haha. Aner ikke hva det heter, men hull til treplugger ble det.
Topplaten består nemlig av tre planker som er plugget sammen med treplugger og lim, de tre plankene sto med klemmer for å holde alt sammen til limet var helt tørt. I tillegg til gode forklaringer fra mannen, hadde jeg besøk av min herlige kusine, som både hjalp til å holde og tenke løsninger underveis.

Topplata ble også grundig pusset over før jeg gikk videre med understellet

Til servantbenken har jeg bruk materialer av gran, og vi kjøpte planker med litt forskjellige dimensjoner slik at jeg hadde materialer til topplata, understell og spiler til hylla under.

Skrueløst
Jeg hadde et mål om at benken skulle bli helt uten synlige skruehull, de fire beina er festet med to treplugger i hvert bein inn i bordplata, og en skrue for forsterkning helt oppunder topplata. Så har jeg laget hele hyllen ferdig, før jeg har festet den til benken.

Brent finish

Det var på Eventyrlig oppussing at jeg for første gang så at man kan brenne treverket for å få en veldig fin effekt i treet. Ikke bare blir overflatene mørke, men treverket for også mye struktur. Karbonisert tre er visstnok en eldgammel Japans teknikk for å beskytte treverk utendørs, så i stedet for maling eller beis blir bygninger satt opp og brent for å holde i mange år.

Jo mer brann jo mer struktur og farge

For og oppnå det resultatet jeg ønsket brant jeg først over hele benken en gang, børstet av soten med en stålbøste og brant en gang til før jeg børstet lett over med en plastikkkost.

Krakk i 1:3
Med hovedbenken i mål, laget jeg en miniutgave med de samme dimensjonene til den store, men i en tredjedel av størrelsen, den eneste jusetinger fra størrelsen var at jeg gjorde den litt bredere enn den ville nært i en tredjedel. Krakken skal være funksjonell for småbarn som ikke rekker opp til vasken uten å ha noe å stå på.

Topplag med lakk

Hadde dette vært en møbel som skulle stått til pynt ute, hadde jeg ikke trengt å sluttbehandle det med noe, men siden disse møblene skal inn i et hus er de nødt til å forsegles slik at det ikke lukter skog og bålbrenning innendørs, i tillegg til at man unngår å bli sort på hendene om man tar på den.
Jeg spurte på Montér hva de anbefalte, og fikk råd om at jeg kunne bruke vannbasert trestjernes gulvlakk, men da jeg sa at bordet må tåle en del vannsøl siden det skal plasseres en vask på, så fikk jeg anbefalt og heller bruke den oljebaserte trestjernes gulvlakk.

Tre strøk lakk – og klar til bruk

Resultatet er helt fantastisk! Jeg virkelig bare elsker det, strukturene i treverket bare poppet fram og fargen ble hel fantastisk

For å få et lite innblikk i det ferdige resultatet, måtte jeg plassere en alt for liten bolle på benken som en liksomvask, og plassere noen detaljer som piffet opp stemningen!

Jeg gleder meg veldig til å ta benken i bruk, og jeg tror det kommer til å bli utrolig lekkert inne på den lille doen vår.

 Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

11 kommentarer
    1. ❤️ Utrolig fin… Er en glede å følge deg med alt du kan, får så mange ideer selv 💕

      Det huset deres kommer til og bli avbildet i husblader er jeg sikker på 🤗🤗❤️❤️ og blir superfint.

      Beste bloggen uten drama 💕

    2. Wow, så vanvittig flott det ble, blir veldig imponert over alt du får til! Du inspirerer virkelig! Hvis man brenner en benk som skal stå ute på samme måte, bør man da forsegle med lakk for å unngå at klær blir sorte hvis man setter seg ned på den? Og evt. vet du hvor lang holdbarhet en slik finish vil ha ute, med/uten lakk?

    3. Du slutter virkelig aldri å inspirere og imponere meg du. Makan til superwoman du er, og jeg ELSKER DET! Når jeg tenker meg om er du faktisk forbildet mitt, jeg ser så opp til alt du får til og blir som sagt så inspirert av alt du gjør. Takk for at du er du, og tusen takk for at du deler de fine prosjektene dine på bloggen. Gleder meg sååå til resten av husbyggingen og innredningen! Må jo bare bli helt perfekt når det er ditt hus 😍

    4. Du er da usedvanlig flink til å få til ting, du snekrer og syr. Du må ha vært snekker i ditt forrige liv.

    5. Så flott!!! Men regner med at du “vasket av” sotet før du lakkerte? Eller? Hvis du ikke gjorde det, regner jeg med at det ville komme sot i lakken, slik at den kanskje ikke kan brukes til andre prosjekt?

    6. Dæven! Hva brukte du slags brenner? Det var rett og slett råstilig!
      Jeg har sett meg ut en hjemmelaget knaggrekke inne, kanskje jeg skulle brent den i stedenfor å male den svart *hmmm*

      Og hvordan i alleste dager klarte du å regne ut gradene på vinkelen? Jeg bare kapper feil og kapper på nytt… Haha 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg