Hjemmelaget benk med sittepute

Check! Spisestuen er ferdig! 

Helt selvkomponert er den også. Bordet er laget av den samme benkeplaten vi har på kjøkkenet, som vi har bestilt på mål. Stolene fant jeg på nett, men jeg var nødt til å lage beina sorte selv, og benk+ sittepute har jeg snekret og sydd.

Da jeg i januar delte at jeg skulle ha benk langs den ene siden av spisestuen fikk jeg utrolig mange negative tilbakemeldinger. Benker er visstnok ikke behagelige å sitte ved. Jeg kjørte på allikevel, og ELSKER den! Vi har mye barn i kretsen, noe som gjør en benk så mye mer praktisk, da det går flere rundt bordet. Det er virkelig ingen problem med 6 barn langs benken, mot 4 om vi hadde valgt å ha stoler i stedet.
Benken er også utstyrt slik at det er oppbevaring inni hele, og er det noe jeg aldri får nok av så er det oppbevaring!

Benken har jeg snekret selv, og du finner oppskriften på hvordan HER 

I går fikk jeg også sydd ferdig madrassene til benken, og siden så mange allerede har spurt om det kommer en framgangsmetode, så kommer den her.

Dette trenger du: 

  • skumgummimadrass. Det er viktig å tenke mål. Selv ønsket jeg å dele madrassen i to, da jeg også har laget to benker som står helt inntil hverandre. Dette gir oss større mulighet til å snu om på benkene, eller ta med en sittepute til benken vi også har ved sofakroken vår. Jeg kjøpte en madrass som passer til sprinkelseng. Den er 120×80 cm stor. Denne delte jeg i to med en stor kniv, og fikk da to lengder på 120X40 cm. Perfekt til vår sitteplass, da bordet vårt er 240 cm langt.
  • stoff. Et tips når du skal ha stoff til møbelbruk, er og også kjøpe et møbelstoff. Dette finnes det masse av på Stoff&Stil, hvor jeg har kjøpt dette stripete velurstoffet som egner seg godt til møbler. Tips to: bruk en kraftigere tråd, en møbeltråd. Den er tykkere, og tåler mer slitasje.
  • glidelås.Velg en glidelås som er nesten like lang som puten er. Har du en madrass som er 200 lang, trenger du kanskje to glidlåser som møter hverandre, om du ikke finner er som er lang nok.
  • Symaskin, saks, målebånd

Slik klipper du ut mønsterdeler: 

Stoffet skal som skal formsyes etter pute, skal romme samme mål som puten, men det må legges til 2 cm på lengde og bredde, slik at du har til sømrom.

Det vil si at når jeg skal klippe ut stoff til min pute som er 120X40 cm, må jeg klippe ut to rektangler (forstykke og understykke) som måler 122×42 cm. Legger jeg stoffet på madrassen da, vil stoffet være 1 cm større langs alle sidene.

Det samme gjelder stoffdelene til sidene av puten:

Puten min er 10 cm høy, og fremdeles 120 cm lang. Da må jeg klippe ut to rektangler på 12×122 cm.
Enden av puta er 10 cm høy, og 40 cm bred, så da trenger jeg to rektangler som er 12×42 cm.

Du skal til sammen ha 6 stoffdeler, der to og to sider er like:

  • Forstykke og understykke
  • sidestykke på begge langsidene av puten
  • sidestykke på begge kortsidene av puten

Når alle delene er klippet ut er du klar til å sy. Se video i bunn av innlegget for hvordan det gjøres.


– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER

10 kommentarer
    1. Flinke deg! ❤️ kan jeg spørre hvor jeansen er fra i forrige innlegg? Ellos? Gjerne link den. ✨

    2. Så nydelig huset deres er! Dere er så utrolig flinke!! Kan jeg spørre hvor du kjøpte spisestolene?

    3. Takk for flott beskrivelse av fremgangsmåte! 👌🏻👏🏻
      Jeg lurer på hvordan det ble etter litt bruk? Om stoffet holder seg godt og om sidestoffet burde vært 9/9,5 cm, selv om madrassen er 10cm?
      Og hvordan er sidene når puta sittes på? Tenker mest på om stoffet blir veldig løst.
      Ble så inspirert, at jeg skal lage selv 😁
      Tusen takk 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg