Enkel oppussing på 8 år

Velkommen til oss igjennom de siste 8 år, vi har forbedret et gammelt hjem, men spart der vi kan!

Der sitter hun, på plattingen, slik hun har gjort i alle disse år, den trosfaste nydelige rottisen vår. Åtte år har nemlig gått siden jeg kjørte opp i denne gårdsplassen for aller første gang, da Bjørn Tore skulle vise meg sin gård. Tyra var bare ett halvt år.

Det vekker mange minner når jeg ser tilbake i tid, for det kan føles som i går, men så mye har skjedd siden den tid. I dag ler vi høyt, og sier “Har du sett, se hvordan det så ut!”. Men den gangen da var alt dette helt vanvittig stort. Vi var ikke eldre enn 20 og 22 år da alt dette var vårt. Den gangen samlet folk seg hos oss, for ingen andre hadde bedre plass. I dag er det omvendt, og vi som har minst plass.

I 2014 malte vi huset og bygde oss en platting. Vi trengte litt boltreplass til de to små miraklene vi hadde satt til verden, og se der på plattingen, så mange timer hun har hvilt, den gode snille rottisen vår.

Året etter var utestuen på plass!

Nå vil jeg vise deg inn i huset, så velkommen inn vår yttergangsdør


Det er dog lenge siden den så slik ut, for da vi fikset opp fasaden, pusset vi døren og malte den opp. I tillegg fikk vi hjelp av våre gode glassmestervenn til å skifte ut de gule glassene med blanke. Det var en forandring så utrolig stor, for ikke bare ble det en vakker dør, men nå ble det endelig slutt på det gule lyset som skyggela en nokså mørk gang på innsiden.

I det du åpner gangen er det dette du ser, rettelse; så. Da vi flyttet hit, var gangen grønn med  trapp og dører i furustil. Jeg liker og tenke at en gang var det inn.

Gangen ble tidlig malt, og fikk nye trappetrinn. I trappen så la jeg faktisk et gulv-teppebelegg. Jeg kjøpte et laminatgulv en gang på salg, da det gamle gulvbelegget var fullstending utslitt, og med noen rimelige grep ble det nokså pent.

Når du har kommet inn, kan du følge gangen til venstre og der vil du finne tre rom på rekke og rad, før du ender opp på kjøkkenet vårt.
Det første rommet er vårt gjesterom. Bildet under er ikke tatt helt i fra start. For da vi flyttet inn var det en blomstrete tapet.

Rommet er svært lite, men stort nok for en gjest. Sofamodulen er faktisk en sovesofa fra IKEA som kan pakkes ut.
Gulvet er malt og på den grå veggen har jeg brukt kalkmaling, noe som jeg synes ble skikkelig kult.

Rom nummer to i gangen er vårt bitte lille bad. Det er ikke mer enn 6 kvadratmeter stort, og det fungerer altså som vårt eneste bad og vaskerom og stellerom i ett.

Da jeg gikk gravid med tvillingene gjorde vi noen grep også her. Tapeten ble byttet ut. Vi kjøpte et nytt dusjkabinett da det gamle var i stykker. Med to barn i vente var det veldig praktisk å kjøpe en dusj med badekar. Dette har kanskje vært vårt beste kjøp, for det har vært så mye i bruk! Servant og speil byttet vi også ut slik at vi fikk bedre skapplass. Gulvet malte vi med det jeg tror var bengalack. Det skal nevnes at det ikke er like pent i dag, men allikevel langt bedre enn det var


På det tredje rommet finner du hula mi. Dette er svingermor sitt pikerom. For ja gården kjøpe min mann på odel, den hoppet riktig nok over en generasjon så han kjøpte den 19 år gammel av sine besteforeldre. Nå stusser du kanskje litt siden jeg tidligere sa han var 22 år da han flyttet hitt. Helt korrekt var det like før han fylt 22 år, men han hadde leid ut gården mens han var student. Bildet under er heller ikke fra vår første tid, da vi flyttet inn var rommet helt gult.

Vegg til vegg teppe hadde levd sitt liv, men under det gjemte deg seg et teppe enda mer grufullt enn det første. Så da jeg oppdaget at det fantes et nydelig tregulv under der jublet jeg høyt. Med tre stjernes gulvmaling ble det helt gull! Syrommet er flittig i bruk om dagen, da jeg syr opp plaggene til syboken jeg skal lansere til høsten!

Så var det kjøkkenet og enda mer brunt!

Kjøkkenet tok vi steg for steg. Det første vi gjorde var å legge ny tapet, og legge plater på veggen over benkeplatene.
En tid etter det malte jeg kjøkkeninnredningen hvit. Jeg bestilte også nye håndtak fra ebay og jeg må si det ble et veldig stort løft.
På den tredje runden la jeg folie på benkeplater og malte gulvet grått.

Til slutt nede i første etasje finner du stuen vår. Dessverre har jeg ikke tatt et førbilde fra den delen av stuen hvor sofaen står

Men spisestuen den tok jeg et bilde av da jeg flyttet inn og nå skal jeg fortelle noe gøy. Da jeg flyttet inn tok det ikke så lange tiden før et malingspann var kjøpt, og på bildet under kan dere se noen planter. Disse plantene er det jeg som har kjøpt. Til venstre i bildet står det en plante, vi kaller den “kjærlighetsplanta vår”, for scroller du opp til bildet fra syrommet, ett bilde som ble tatt i år, så kan du finne igjen den samme planten. I løpet av disse åtte årene har den endret litt form. Den var nok egentlig vakrere før, men jeg får meg ikke til å kaste den ut, for den har blitt et symbol på kjærligheten vår.

Helt i fra BT og så jeg flyttet inn på gården har planen vært å bygge ett nytt hus. Allikevel visste vi at det ville gå flere år med sparing og nedbetaling av lån. Noen mener nok vi burde spart hver kroner, men vi valgte å pusse opp. Vi valgte allikevel billige løsninger, men enkelte ting var nødt til å gjøres for at vi i disse årene skulle trives. Gulvet i stuen måtte fornyes, men vegger og tak har vi bare malt. Legger du merke til detaljer har du kanskje allerede sett at en av de ytterst få tingene vi har bevart er stuebordet som sto her fra før. Men da det er alt for lite ligger det nå en stor plate på.
I et par – tre år lette jeg etter stoler som kunne passe til. Stolene er kjøpt brukt, og etter å ha vokset de i en lysere tone og byttet trekk passer de veldig godt inn.
Skjenken i stuen var en furuskjenk jeg fant i låven. Jeg malte den hvit, byttet ut knottene, dro av det gamle furulokket og festet noen gamle oppbevarte planker på toppen.
Speilet kjøpte jeg på Ikea, jeg fjernet rammen og laget min egen, igjen med gamle plank i fra låven.

Så kan vi ta turen opp i andre etasje. Her finnes det bare tre rom: en gang og to soverom.
Det første du møter er gangen vår


Den pusset jeg opp en gang mannen var på guttetur som en liten overraskelse da tvillingene var små. Jeg husker jeg hadde sett på et oppussingsprogram at de la gulv på veggen, og jeg ble så inspirert.
Glasset i dører skiftet jeg ut med noe så enkelt som en kryssfinerplante jeg hadde laget bildeprint på.

Inn døren med bilder er vårt lille soverom. Et rom som jeg ikke har tatt førbilde av. Her inne har mannen lagt plater på veggene, jeg har malt tak og sammen har vi pusset ned det gamle slitte gulvet. Gulvet beiset vi i en lys tone før vi lakket det på nytt.

Så er det det siste rommet i hus. Soverommet til tvillingene. Da vi flyttet inn så veggene ut slik, en katt har visstnok brukt veggene som et klorestativ.

Så ganske tidlig fikk vi plater på veggen, og i vel tre år var det vårt soverom. Dette rommet er så stort at vi hadde plass til to sprinkeltsenger da vi fikk våre to små piker.

Gulvet var så slitt at du risikerte å få flis i foten, så da vi gjorde om rommet til et barnerom slipte vi det ned og lakket det lyst.

Vårt nyeste prosjekt er den store røde låven vår.

Sist sommer byttet vi ut råtne planer, fikset opp porter, vindu og vindskier. Siden gikk det med 250 liter med maling, så takk gode gud for all den hjelpen vi fikk fra venner og familie som gladelig stilte opp med maleklærna på.

Men reisen den er på langt nær slutt. I dag har vi hatt befaring fra kommunen da vi har søkt om riving. Det gamle huset vårt har sine røtter så langt tilbake som tidlig 1800-tallet. Så gamle hus blir automatisk fredet, men huset her er totalrenovert så grundig at det er omtrent ingenting som er igjen fra husets tid. Nå vi kysser fingre for at søknaden blir innvilget slik at vi kan sprette sjampanjeflasken i påsken, for da skal mannen planere ut til vårt nye hus!

8 utrolig spennende år har gått, og så vanvittig mye har skjedd på den tid. Men en ting som enda er helt likt, er den fantastiske utsikten vår, som rottisen fremdeles sitter å kikker på.

Flere innlegg fra gården vår finner du HER 

– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

17 kommentarer
    1. For en FANTASTISK reise 🙂 så kjekt å se før og nå -morsomt med inspirasjon 🙂

      Morsom at det er 8 år siden, hunden er 8 år -dere har søkt om riving av huset..eg har skrevet kontrakt på nytt hus i dag..og
      da vil eg gjerne si
      Gratulerer med kvinnedagen <3 Syns bloggere sku bli flinkere til å hvertfall markere litt. Er faktisk våre formødres fortjeneste at vi ikkje løper på kjøkkenet og lager mat og føder barn og ikkje har noen rettigheter.
      Selvom det er et stykke igjen både i Norge og de fleste andre land -spesielt de med lavere utdannelse -så er dagen viktig <3

      Gleder meg til dere skal begynne å bygge 😀

    2. Wow, er så imponert over det dere har fått til med huset. Skulle virkelig ønske jeg hadde din kreativitet 🙂 Så også for meg at huset deres var i alle fall tre ganger så stort. Utrolig inspirerende med før og etter bilder. Gleder meg til å følge deg i prosessen med det nye huset. Gratulerer med kvinnedagen 🙂

    3. For en jobb! Blir helt imponert jeg.
      Og selv om dere skal rive, er det jo viktig å trives i de årene man bor der.
      Vi har nytt hus, 5 år, men valgte alt hvitt for å bo oss til først. Nå er vi derimot lei og skal male vegger og gå på gulvet (som ble herpa alt det første året), så jeg håper jeg kan få ett snev av stå-på-viljen deres 😂

    4. Huset har blitt utrolig fint. Det er veldig inspirerende å se hva dere har fått til i løpet av disse årene. 🙂 Jeg ville bare spørre deg om du i fremtiden vil vurdere å lage et symønster på en omslagsbody med trykknapper og innebygde «klorevotter» som man kan brette ned? Ønsker meg også veldig et mønster på en heldress med trykknapper som går nedover det ene benet. 🙏🏻 Du lager så tydelig og forståelig mønstere og jeg liker veldig godt å sy fra dine oppskrifter. Gleder meg vanvittig til sybok til høsten. 😊

    5. Hei Stine. Eg har fulgt bloggen din nokre år no og blir ikkje mindre imponert, tvert imot, veldig imponert av alt du og din mann får til. Du har det livet eg alltid drømte om som barn. Det eg ville kalla perfekt. Perfekt er sjølvsagt eit sterkt ord, for ingen eller ingenting er perfekt, ikkje sant? Men den idyllen dykk har fått til med barna, de er nydelige. Huset, oppussinga. Hundene. Dine kreative sider, du står på. Alltid noko nytt. Sjarmerande og pene mennesker. Du er fortsatt ung, og samtidig gift. Du er vanvittig heldig – det er du sikkert klar over sjølv. Ta vare på alt godt! Eg frå mi side hadde alle korta klare, oddsa såg brae ut, men .. alt snudde. I dag sitter eg her, snart 30 år gamal. Bomma ein god del på ulike ting, men ikkje i yrkesvegen, eg valgte heilt rett. Tok utdanning og fekk drømmejobben. Jobba ei stund med å undervise barn med spesielle behov, autisme. Drømmen. Hadde ikkje ei feit lønning, bare akkurat passe, klarte meg, kunne også spare litt. Men så kom det ein dag der alt snudde. Klarte ikkje jobbe lengre, dårlig samvittighet, forholdet eg hadde med eksen gjekk på grunna etter 5,5 år. Måtte flytte tilbake til heimbyen pga. brudd, helse og økonomien. Gått i behandling i snart 6 år. Fekk ein diagnose innan psykisk lidelse og sitter no stuck i ein kvardag eg aldri kunne ønska meg. Eg har eit par lysglimt i livet mitt sjølvsagt, og heldigvis for det. Min fine lille hund, mi gode lillesøster og kjærasten min som for tida dessverre bur utanlands så det blir lite satsing på “familieliv” enda. Man skal jo aldri klage og si kor fælt man har det, for det gjør enn bare meir uattraktiv, men shit’au. De fleste søker jo etter det perfekte. Eg klager ein god del, men .. eg hadde potensialet til å gjøre det stort, men sjukdom stoppa meg. Eg er fortsatt forbanna over dette. Drømmer fortsatt om å få eit liknandes liv som deg, om ikkje alt, bare litt av det. Du er ei knall dame og eg håper for all del du veit kor heldig du er. Håper dykk har det fint og fortsetter med det, forbli friske.

      1. Hei 🙂 Uff, så forferdelig leit å høre! Du sier vel noe, vi skal huske å sette pris på en god helse.
        Jeg ønsker deg masse lykke til på bedringen vei og til å nå de målene du har <3

    6. Så fint det er blitt hos dere 😊
      Vi har likt kjøkken som dere har. Hvordan var det å male? Har vurdert å gjøre det i sommer men redd det er et veldig stort prosjekt å male alt om det må ha mange strøk.

      Hvordan gjorde du det?

      1. Det var ikke noe problem å male det, men det tar tid. Jeg måtte male 4 strøk, Først ett lag med grunning, så tre lag med lady supreme 😀 Det tok ganske nøyaktig 40 maletimer. Men det gikk som en drøm, jeg plugget bare lydbøker på øret og koset meg med forandringen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg