Drømmehuset (på budsjett)

Oioi, jo så fint det hadde vært å kunne bygge ett nytt hus uten å tenke på kostnadene. Det gjelder riktig nok ikke oss, på ingen måte. Nei, her må vi finne fram sag og spiker selv for å i det hele tatt få råd til å sette opp hele huset.

Det er merkelig hvor enkelt det er å gjette seg til andres lykke, for det er da ingen tvil om at det meste kan se lettvint og idyllisk ut igjennom det store filteret jeg vil kalle “sosiale medier”. Stort sett, og heldigvis, er som oftes sannheten at alle jobber med sitt.

Enda så deilig det hadde vært å ha med noen arvemillioner på konto, så er jeg på mange måter svært takknemlig for at vi ikke har det. Når nyhuset vårt endelig er klart til å flyttes inn i så kan vi være så forbasket stolte over hva vi har fått til fordi vi virkelig har jobbet for drømmen.

Det at vi er i gang med å bygge et nytt hus, er uten tvil en drøm som går i oppfyllelse, vi bygger vårt drømmehus på den fineste plassen vi vet, nemlig vår egen tomt, og ikke en hvilken som helst tomt, det er en solrik gård med 200 mål dyrket mark og egen skog, rett i utkanten av hva man kan kalle “sentral beliggenhet”. Ofte må min mann minne meg på hvor mye vi har rukket å få til, når jeg ynker meg over å bli ett år eldre. Han er 30 år, jeg 28 år. Like ofte må jeg klype meg i armen – er det virkelig sant at vi er så heldige, vårt liv er så rikt – men det er ikke pengene som gjør livet vårt rikt! 

Med en del kommentarer i det siste, skjønner jeg hvor viktig det er å tørre å snakke litt om økonomi. At vi har, hva jeg vil kalle, en perle av en plass er det en del flaks i. Gården kjøpte min mann av sin bestefar på odel. Ikke alle har den muligheten, at han hadde siktet inn meg allerede 4 år før vi ble kjærester var min flaks.

Vi flyttet riktignok ikke inn i et palass for 8 år siden, vi flyttet inn i et oppussingsprosjekt med gjennomtrekk på alle kanter og mus og rotter i veggene. I 8 år har vi bodd i gamlehuset og spart det vi har fått til igjennom nedbetaling av lån og opparbeiding av sparekontoer. Drømmen har alltid vært til stedet – en dag skal vi bygge nytt hus på tomta! 

Ei venninne av meg som også har bygd nytt hus sa det utrolig godt: “det er som å være på en konstant slankekur, bare at det er penger og ikke mat man skal ta så lite av som mulig”

Dere kan jo bare tenke dere prisen av å sette opp en nytt hus oppå en allerede kostbar tomt, ikke sitter vi igjen med noe egenkapital fra gamlehuset heller når vi flytter inn i nytt, mer korrekt må vi betale for å rive ned gamlehuset.

Men vi er fremdeles unge, så selv om vi har spart og jobbet hardt får å få til drømmen om det nye huset, så betyr det allikevel ikke at vi har opparbeidet nok kapital til å få huset fiks ferdig av håndverkere, vi kan heller ikke velge drømmeløsninger, men realistiske løsninger som vi har råd til.

Vi bygger et hus med 247 kvadratmeter, et gigantisk hus for oss, men med et budsjett på 3,5 millioner. Alle som har bygd nytt hus vet at man ikke kommer spesielt langt med 3,5 millioner. Men med en god dose vilje og stå-på-mot så er det mulig,  siden vi allerede har milliongjeld på gården, så er vår eneste mulighet til å få opp ett nytt hus at vi faktisk bygger mye av huset selv. Ved stor egeninnsats har vi regnet oss fram til at vi kommer til å spare en million – Det er den millionen som er avgjørende for at dette er mulig.

Vi er ikke håndverkere noen av oss, så vi ser på Sommerhytta og sier; “Hvis de får det til, så klarer vi det også!”, så ser vi på Tid for hjem og Eventyrlig oppussing og suger til oss all læring vi kan få. Det er den innstillingen vi må ha, og vi vet at vi kommer til å få det til, selv om vi antagelig kommer til å bruke ekstra lang tid på alt.

Så fort snekkerne har satt opp skallet til huset så skal mannen min og jeg ta over. Det har vi aldri gjort før, så det klarer vi helt sikkert!


 Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

10 kommentarer
    1. Kan du tro at de sitter der og anbefaler og tipser om at du ikke skal kjøpe billige gamle hus og pusse de opp?
      Hvem de tror de er egentlig!

    2. Har fulgt bloggen din i flere år, og er det noen som klarer dette er det dere. Mer kreativt og inspirerende par skal man lete lenge etter. Og alle som har en mening som ikke hyggelig eller positiv, er bare misunnelig😉Så gøy å følge dere i denne prosessen (også). Masse masse lykke til, det kommer til å bli kjempefint!

    3. Spør Brannvesenet om de kan ha en øvelse på huset deres og brenne det ned. Så blir det kostnadfritt (tror jeg) 🙂
      Var iallefall noen som gjorde det her hjemme en gang, og brannfolka koste seg i sola og grilla imens de hadde kontroll på brannen. 🙂 Masse lykke til med det nye huset, blir gøy å følge med! 😀

    4. Med den innstillingen der kan dere klare alt selv om dere ikke er fagfolk. De som har vondt i vilja klarer ingen ting. Jeg har troa på dere! Men regn med at det koster dobbelt så mange krefter og tar mye lenger tid en man tror.
      Hilsen hun tømreren som har gått på noen private tidssmeller 🙂

    5. Fint at du skriver et slikt innlegg! Har selv vært i liknende situasjon som deg og folk lurer og blir misunnelige, dessverre. Det koster både penger, tid, krefter og noen kjipe bortprioriteringer å gjøre mye selv, men det er en fantastisk følelse å se at man klarer (og orker) mye mer enn man tror og endelig komme i mål, for man kommer dit til slutt! 😉 og lurt å akseptere at man er mer arbeidskamerater enn kjærester enn periode, og at det faktisk er innafor å både spørre om og ta i mot hjelp i blant:) lykke til, dere klarer det utmerket! Gleder meg til å følge med her!

    6. Sjekk Ida birk på insta, de har kommet ca like langt som dere. De får hjelp utvendig, og fikser selv innvendig 🙂 lykke til!

    7. Vi bygde hus på samme måte. Måtte kjøpe oss dyr tomt og hadde da allerede mye gjeld. I tillegg rive det gamle huset og bygge nytt hus. Det betyr leve på sparebluss både under bygging også etterpå, for det er mye som skal gjøres når huset er innflyttingsklart også. For vår del er det hele uteområdet, nye møbler osv.

      Men får vi det til- får iallefall dere det til! Dere er mye flinkere enn oss!

      Og bruk avtaler dere har over alt. Det er mye å hente på og følge med på tilbud feks. Gleder meg til å følge med videre.

    8. Så ærlig og flott du skriv det. Det e ikke alle som gjør det. Mange gjemme sæ bare bak den “perfekte” fasaden som legges ut på sosiale medier. Inspireranes og følge dokker, og æ trur dokker klare det med glans! Selv om det vil koste blod, svette og tåra 😛 Vi skal sjøl bygge hus på samme budsjett ca. Men vi klare kanskje få pittelitt før gammelhuset. Alt hjelpe på 🙂

    9. Bygde selv hus i 2008.. kom relatift billig unna.. 😉 men det gjelder å
      finne godt leverandører som er villige til å gå litt extra for kunden.. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg