Det verste med å få tvillinger var ikke dobbelt med bæsjebleier

Det er lenge siden nå, lenge siden så mange skulle fortelle meg hva jeg hadde i vente. Jeg var førstegangsgravid, med tvillinger, i tillegg var jeg bare 21 år gammel. Kanskje var det min unge alder som gjorde at så mange skulle fortelle og belære meg om hva jeg hadde i vente, eller kanskje var det bare fordi det lå to babyer i magen.

I alle fall var det ikke grenser for hvor mye nonsens jeg skulle få høre i løpet av min graviditet, som heller ikke varte særlig lenge, da de to bestemte seg for å se dagens lys to måneder før terminen i tillegg til at vi ikke hadde den fjerneste ide om at det var to der inne før den ordinære ultralyden i uke 20.

Det rare med det hele var at de som forsøkte å pakke pent inn ordene om hvor “forferdelig slitsomt”, og “takk gud for at det ikke var dem som ventet tvillinger”, verken var gravid eller mamma til tvillinger. Er ikke det litt som å fortelle hvor mye jobb det blir å få seg hund om man selv har hatt katt? Forskjellen mellom hundeeieren og meg, er at hundeeieren selv velger å kjøpe hunden. Jeg valgte aldri å bli gravid med tvillinger.

Alt dette er lenge siden nå. Siden den gangen har tvillingene rukket å bli 6 år. Jeg har også nå testet ut hvordan det er å bli mamma til ett barn i 16 måneder. Jeg synes det gir meg grunnlag til å fortelle hvor feil alle tok.

Det verste med å få tvillinger var ikke dobbelt så mange bleier å skifte. Det verste med å få tvillinger var ikke underskuddet med søvn. Det verste med å få tvillinger var ikke den store jobben for at de begge skulle få nok morsmelk. Det verste med å få tvillinger var heller ikke at de begge to krevde oppmerksomhet samtidig.

Det verste med å få tvillinger var den evige indre kampen som ingen kunne se, men som var så voldsomt framtredende i mitt hodet. Det evige kampen om å aldri gjøre den minste lille forskjell mellom de to. Å hele tiden ha en gnagende dårlig samvittighet for den andre tvillingen, om jeg ga den ene mitt fulle fokus i noen minutter. For selv om mine øyne er to, så ser de kun i en retning. Selv om mine ører er to, klarer jeg bare å høre etter hva ei av de har å si. Denne indre plagen jeg hadde hatt i 5 år, forsvant da jeg fikk nummer 3.

Dette har for meg vært den største forskjellen mellom å få tvillinger og en alene, men det er ikke mulig å forstå denne følelsen før man har testet begge deler. Det er ikke mulig å forstå hvor godt det kjennes å kunne gi sin fulle oppmerksomhet til dette ene barnet man har fått, uten å ha prøvd å dele den med en helt likestilt hvert eneste minutt av hver eneste time igjennom hele dagen, hver eneste uke, måned og år.

Det er ingenting som føles bedre enn å kunne se på det lille barnet og glemme tid og sted. Når vi er alene kunne verden rundt oss rast ned, og jeg ville ikke lagt merke til det, for nå hun og jeg er sammen kobler jeg av verden og gir henne hele meg.

 

– Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

18 kommentarer
    1. Jeg har tvillinger på 2 år og er helt enig. Når den ene sitter på fanget tenker jeg alltid: hva med den andre? Når jeg snur hodet mot den ene ved middagsbordet, må jeg også passe på å se like lenge på den andre. Når den ene får hjelp til å huske, skli eller sykle, må den andre også få like mye hjelp. Blir helt knust i sjela av dette…

    2. Våre tvillinger er snart 10år. Har ikke følt på dette, men følte/føler at de skal ha samme bilstol pga sikkerhet. Like varme klær like bra utstyr osv.

      Den ene dagen er det den ene som trenger ekstra omsorg, en annen dag den andre. Tenker at det blir det samme som hos «vanlige» søsken.
      .

    3. Eg har ei som var fire år når tvillingane kom.. Det eg kjente eg savna mest var kosen med den lille.. Klart dei fikk kos, men man kunne, eller eg følte at ,eg liksom ikkje kunne sitte og kose med bare en som man kunne med den første.. Følte meg «snytt» for den spedbarnstida… MEN så mange andre gleder man har med tvillinger <3 Nå er mine 11 og forskjellige som søsken ellers, men eg merker at eg passa meir på at dei to får likt av det eller det, men er ikkje like påpasselig med den eldste (ho får nok like mykje, men ikkje nødvendigvis samtidig)

    4. Så flink du er til å sette ord på det! Jeg har også både enling og tvillinger, å sitter med akkurat samme følelsen. En konstant dårlig samvittighet ovenfor den tvillingen som ikke får oppmerksomhet, absolutt «det verste» i forhold til å bare få ett barn.
      Føler egentlig ikke det er noe annet negativt med å få to i gangen, og det gleder meg å tenke på at de alltid har hverandre<3. Nesten så jeg kunne ønske jeg kunne gitt enlingen en tvilling også 🙂

    5. Er også tvillingmamma, men dette har jeg aldri tenkt på. I noen perioder trenger den ene mer tilstedeværelse, og i andre perioder trenger den andre det. Tror også barn kan ha godt av å oppleve at ting ikke alltid er 100% likt og “rettferdig”. Slik er jo livet. Tror også jeg hadde blitt litt sliten om jeg hele tiden skulle vurdere min egen rettferdighetssans og mine handlinger.

    6. Så fint innlegg!:)

      Føler du at du får bedre kontakt med lillemor? At tvillingene har «nok med hverandre» ofte? Jeg er selv tvilling (voksen nå), men jeg tror mamma enda føler seg litt utenfor. Fordi vi er hverandres nærmeste og har vært det hele veien:p

      Et helt spesielt liv å være tvilling! Er en utrolig trygghet og ekstremt motvirkende for ensomhet. Jeg har aldri følt meg alene i verden og det tror jeg veldig mange føler på en eller annen gang i livet:)

      1. Jeg føler ikke det enda i alle fall, men hvem vet, kanskje senere. Det er i alle fall naturlig å tenke at Vilde blir hengende med på meg enn twinsa siden de alltid har en å leke med. Samtidig er det jo 5 år i mellom tvillingene og Vilde, så Vilde blir jo litt alene av den grunn også 🙂

    7. Jeg har ikke tvillinger, men ei på 3 og ei på 8 måneder. Kjenner meg likevel så igjen! Jeg var vant med å gi min fulle oppmerksomhet til 3-åringen og nå må jeg dele. Har syns det har vært fryktelig tungt! Så tungt at jeg har sett på det som en slags fødselsdepresjon. Kan tenke meg at det er ekstra tungt å kjenne på med tvillinger.. ♥️ Men heldigvis kjenner jeg at det blir bedre med tiden. Syns det er så godt at dette er et tema. Jeg ante ikke at det var normalt å føle det sånn. Takk for at du skriver om sånne ting 🙂

    8. Vet ikke hvordan det er å ha tvillinger, men syns uansett du beskriver følelsen jeg sitter med, med 3 barn på 4 mnd, 4 år og 6 år. Følelsen å aldri strekke helt til, dele oppmerksomhet og kjærlighet på alle 3 uten at de føler seg mindre sett. Det er vel sånn det er å være forelder, alltid redd for at de ikke skal ha det bra nok eller at vi som foreldre ikke får til den viktigste jobben vi har 🙂 <3

    9. har slit med dårlig samvittighet for storesøster som “druknet” helt da tvillingene kom. selv nå vår de er nesten voksen er jeg mer tålerang ovenfor storesøster, tåler mer av henne. følelesen av at det har vært synd i henne som plutselig måtte dele mamme med to babyer. Hun er en grei ung dame og vi har supert forhold – så er nok noe jeg kjenner på og ikke henne 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg