De vinket farvel for aller siste gang

Ingenting i går morges var annerledes enn dagen før, det kunne i alle fall ikke se slik ut om du hadde stått og kikket inn igjennom vinduet vårt.

Jeg maset en tre, fire ganger på at ungene skulle gå å finne noen klær, jeg lo litt for meg selv da jeg fikk se deres endelige valg av antrekk. Så maset jeg litt igjen for å få i de mat, og enda litt til får å de ut i bilen. Gud hjelpes meg hvor mye rart man kan klare å finne på når man er seks år og skal skyndte seg litt. 

Ti minutter for sent kravet vi oss alle fire ut av døren, de to tvillingene litt småkranglende med hverandre, og jeg med lille Vilde på den ene armen og to sekker på den andre.

Altså kunne det ha vært en hvilken som helst annen dag, men inni meg var alt annerledes. 

Jeg trodde aldri jeg skulle være av den bekymrede typen, men hva i alle dager var det som hendte da jeg fikk barn? Fra å være det mest naive menneske til alt ondt, kunne jeg mistenkt hvert menneske jeg så for å være kidnappere og overgripere. 

I går morges var det som om grunnen under føttene mine var i ferd med å rase. En stemme inni meg ropte spakt: «Neeeii, neeei! 

For selv om det ikke kunne synes at noe var galt. Var det jentenes aller siste dag i den trygge basen av voksne og barn. Deres aller siste dag i barnehagen.

Ikke for det, jeg er fryktelig stolt, men allikevel er det en liten stemme der helt bak som synes dette er fryktelig rart.

Før første gang har jeg kjent på følelsen av å miste skikkelig kontroll, klassedeling og lærervalg, det blir helt sikkert bra, men følelsen av å stå å se på om det går riktig eller galt, den er ikke bra. For brått er det ikke bare kidnappere og overgripere jeg ser, nå er det plutselige dårlige lærere og mobber med. 

Om jeg bare kunne beskyttet de for alt! 

 

 


 Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

16 kommentarer
    1. Vi har ennå 1.5 uke igjen i bhg,noe jeg er så glad for. Men oj,som jeg gruer meg fryktelig til hennes siste dag. Jeg er så spent på fremtiden, på skolehverdagen. Fra å være størst – til minst. De virker til å være klare,men klare for hva?

    2. Frøkna her har igjen to dager! Blir så rart å levere for siste gang på fredag.
      Høsten blir virkelig spennende!

    3. Akkurat som jeg selv skulle skrevet/sagt akkurat det du skriver her nå! Nesten ordrett har jeg akkurat de samme tankene og følelsene om dagen med ei 6 år gammel frøken som straks har sin aller siste barnehagedag. Det er så vemodig og så skremmende å tenke på at de forlater den trygge basen, med mange voksne og alltid et trøstende fang. Alle rundt sier at det går så bra, de er klare for det, og ja det går helt sikkert bra, men mor er ikke klar!! ☺️

      De skal gå fra å være størst til minst og det er ikke enkelt å komme seg gjennom skoleårene uten å komme borti mobbing osv.

      Uff, vet akkurat hva du føler akkurat nå 😊

    4. Vi valgte også å la de gå i hver sin klasse for 6 år siden,og det har gått kjempefint ☺️De finner jo hverandre i friminuttene,får egne opplevelser og venner.
      Jentene vil kose seg på skolen☺️

    5. Jeg forstår deg så godt! Skal om 1,5 uke ha siste dag i barnehagen med nummer 3. Jeg synes det er kjempetrist, men frøkna er klar for skolen – det vet jeg. Vi har dette året gjort alt for siste gang dette førskoleåret i barnehagen. Det er kanskje mest vedmodig for oss voksne. Men jeg vet det går bra! Både vi foreldre og våre 2 eldste har klart det tidligere. Lykke til med kommende 1.klassinger. 😊Nyt ferien og sommeren!

    6. Vi hadde sommeravslutning i barnehagen i går, den lille store tuppa mi skal være der noen uker til før det blir ferie og så skole, men jeg kan så relatere til alt du sier! Det var en følelsesmessig utmattende kveld, egentlig. Så stolt av den fine tuppa mi, å så vondt å skulle forlate den trygge og gode barnehagen…
      Jeg vet hun er mer enn klar for skolen, og hun gleder seg så masse! Men Mamma kjenner på frykten for alt det ukjente og kanskje skumle som kommer… Det vil nok gå bra, men man har en klump i både halsen og magen i en sånn stund! Tar med meg alle flotte ord og kjærlighetserklæringer fra alle i barnehagen, pakker det godt inn i hjertet, og tar det nye store skrittet med henne! ❤️

    7. Uff eg syns d e så skummelt og skulle ha førsteklassing til høsten 😳men tror d er mye “verre” for oss mammaer og pappaer enn d er for 6(snart 6) åringene våres, jeg sleit skikkelig med å ikke begynne hulke grine på avslutning i bhg 😂😂 må tilføye at eg e gravid i 7mnd, så tårene er aldri langt unna, but still 😄🙈

    8. Dårlige lærere og mobber? Hva mener du? Akkurat som barnehageansatte, så vil lærere også det beste for barna -og alle lærere jeg kjenner gjør alt de kan for å hindre mobbing. Dersom det er noe du er misfornøyd med, ta det opp med den det gjelder. Akkurat som i barnehagen.

      1. Jeg tror ikke du helt skjønte teksten her 🙂 Jeg tror ikke lærene er dårlig, og jeg krysser fingre for at det ikke er mobbere der, men når de skal ut av det som er trygt og inn i noe nytt så kommer alle frykter for ting som kan gå galt. Det er nok bare slik det er å være mamma.

    9. Jeg hadde akkurat samme bekymringene i fjor, når tvillingene mine skulle begynne på skolen. I tillegg hadde vi bestemt oss at de skulle gå i hver sin klasse, noe som gjorde meg enda mer bekymret. Men alt har gått kjempefint! Gutta har fått masse nye venner, lært seg å lese og skrive, blitt flinke i matte. De har blitt så mye mer selvstendige og modnet masse! Dette har rett og slett vært det beste året for oss. Prøv å ikke ta alle bekymringene i forveien ☺️

    10. Ja, jeg kjenner den følelsen! 💕..mine tvillingjenter er i tillegg bare 5 og et halvt år når de begynner på skolen. De skulle vært født 2.januar 2014, men kom 12.desember 2013. Bittesmå nurk, og fortsatt veldig små.
      I motsetning til deg/dere har vi ikke vært fornøyd med barnehagen, mye pga ustabilt personale; en leder som styrer slik at flinke folk slutter eller blir sykmeldt. De har ingen aktiviteter annet enn å henge rundt sandkassen og spise gress og grave i sand, selv om vi bor i en av Norges flotteste turområder; ved Frognerparken..Så skolen skal nok bli bra, selv om det er fryktelig spennende og litt skummelt.

      1. Hvis du anser å «henge rundt» og å grave i sand som uvesentlig, og å ikke gjøre noe har du misforstått mye. Lykke til på skolen.

    11. Ja, jeg kjenner den følelsen! 💕..mine tvillingjenter er i tillegg bare 5 og et halvt år når de begynner på skolen. De skulle vært født 2.januar 2014, men kom 12.desember 2013. Bittesmå nurk, og fortsatt veldig små.
      I motsetning til deg/dere har vi ikke vært fornøyd med barnehagen, mye pga ustabilt personale; en leder som styrer slik at flinke folk slutter eller blir sykmeldt. De har ingen aktiviteter annet enn å henge rundt sandkassen og spise gress og grave i sand, selv om vi bor i en av Norges flotteste turområder; ved Frognerparken..Så skolen skal nok bli bra, selv om det er fryktelig spennende og litt skummelt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg